شناسهٔ خبر: 93645 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

فعالان حزبی در گفت و گو با «نماینده» عنوان کردند؛

چشم انداز خانه احزاب در دوره جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟/ آیا اصلاح طلبان از عملکرد گذشته خانه احزاب عبرت گرفته اند؟

احزاب شاخص/341 تغییر اساسنامه و سهمیه بندی احزاب در مجمع عمومی خانه احزاب مطرح می شود ، باید منتظر نشست تا ببینیم آیا مواضع اصولگرایان، اصلاح طلبان و معتدلین محقق خواهد شد؟

گروه سیاسی نماینده / با روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع احیای خانه احزاب از سوی جریانات سیاسی مطرح شد چرا که بازگشایی خانه احزاب از وعده های انتخاباتی رییس جمهور بود از این رو عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۲ کنشگران سیاسی و دبیران کل احزاب را به میدان فاطمی دعوت کرد و سپس در جمع خبرنگاران حاضر و با اشاره به اینکه وزارت کشور در خصوص فعالیت خانه احزاب مخالفتی ندارد، گفته بود: به‌هرحال مجوز خانه احزاب از سال ۸۳ تمدید نشده است و وزارت کشور در این خصوص تقصیری نداشته واقعیت این است که خود دوستان پیگیری جدی نکردند. ”

رحمانی فضلی همچنین راه‌اندازی دوباره خانه احزاب را در شعاع مربوط به احزاب دانست و گفت: “خود احزاب دورهم جمع شوند و در خصوص مواردی همچون احیای خانه احزاب صحبت و تلاش کنند که این اتفاق بیفتد. ”

در راستای همین تلاش ها بود که پس از برگزاری دو نشست میان رحمانی فضلی و نمایندگان احزاب، با هماهنگی وزارت کشور و با هدف برگزاری مجمع عمومی و احیای خانه احزاب در اسفندماه ۹۲ کمیته اجرایی احیای خانه احزاب تشکیل شد.

این کمیته هشت نفره، شامل ۴ اصلاح طلب (موسوی تبریزی، فاطمه راکعی، یدالله طاهرنژآد و امرالله شیخیانی) یک اصول‌گرا(حسن غفوری فرد)، و ۳ اعتدال‌گرا (سیدمحمد میرمحمدی، پورنامدار و اسلامی تبار) بود.

سال ۹۲ به پایان رسید و خانه احزاب احیا نشد اما در بهار سال ۹۳ بار دیگر موضوع احیای خانه احزاب از سوی فعالان سیاسی مطرح شد.

موافقان و مخالفان در حالی پیرامون خانه احزاب اظهارنظر میکردند که معاون سیاسی وزیر کشور هنوز انتخاب نشده بود به همین جهت برخی از اعضای کمیته اجرایی خانه احزاب همچون یدالله طاهر نژاد معتقد بود: هر اقدامی که بخواهد از سوی کمیته اعمال شود نیاز به هماهنگی با وزارت کشور و معاون سیاسی دارد، منتظریم تا تکلیف این معاونت مشخص شود.

حسن غفوری هم در سال ۹۳ از احیای مجدد خانه احزاب ناامید شده بود بهطوریکه احیای خانه احزاب را منتفی دانست و در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات به “نماینده” گفت: خانه احزاب اصلاً وجود خارجی ندارد که بخواهد شورای مرکزی داشته باشد و خانه احزاب کلاً منتفی شده و دیگر رسمی و قانونی نیست. شکل گیری خانه احزاب به بن بست رسیده است و احزاب سر آن به تفاهم نرسیده اند، اصلاح طلبان بر همان خانه احزاب تاکید دارند و او را برند معرفی میکنند و اصولگرایان هم میگویند اسم خانه احزاب مرده است. بنابراین وجاهت قانونی ندارد و از سوی وزارت کشور نیز فعالیت خانه احزاب غیرقانونی اعلام شد.

اما اصلاحطلبانی همچون حسین کاشفی به راهاندازی خانه احزاب امیدوار بودند، وی که در واپسین دوره فعالیت خانه احزاب بهعنوان رئیس این مرکز فعالیت کرده است در خصوص زمان برگزاری ششمین مجمع عمومی خانه احزاب قرار بود که تا پایان سال جاری برگزار شود، گفت: ما هنوز پاسخنامه خود را در این زمینه از وزارت کشور نگرفتهایم؛ بنابراین بهاحتمال خیلی زیاد مجمع را در سال آینده (۹۴) برگزار خواهیم کرد.

مواضع این عضو حزب منحله مشارکت درباره خانه احزاب در حالی مطرح شد که نسبت به نحوه فعالیت او در این خانه انتقادات گستردهای صورت گرفت.

محمود عباس زاده مشکینی دبیر وقت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از عدم پیگیری اعضای خانه احزاب برای تمدید پروانه خانه احزاب، گفته بود: “در پرونده خانه احزاب هیچ مدرکی دال بر تمدید پروانه این تشکل وجود ندارد. ”

همچنین صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور وقت در مورد غیرقانونی بودن فعالیت خانه احزاب گفت: “تا زمانی که اساسنامه اصلاح نشود ما فعالیت خانه احزاب را قانونی نمیدانیم و معتقدیم کسانی که برای این دوره خانه احزاب انتخاب شدهاند، نمیتوانند بهعنوان تشکل خانه احزاب فعالیت کنند”.

اصولگرایانی همانند جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز معتقدند اعضای احزابی که منحل شدهاند و در گذشته عملکرد سیاسی خود را در خانه احزاب به منصه ظهور رساندهاند حق فعالیت در دوره جدید ندارند، احزاب قانونی وارد شوند و ما هم از شکلگیری این خانه بهصورت قانونی استقبال میکنیم.

این کنش و واکنشها و موضعگیریها در قبال خانه احزاب تا ۲۸ دی ۹۳ ادامه داشت تا اینکه با حکم رحمانی فضلی قفل دفتر معاون سیاسی ساختمان فاطمی باز شد و محمد حسینی مقیمی از استانداری اراک به میدان فاطمی آمد و از رحمانی فضلی حکم معاونت سیاسی دریافت کرد و در اولین مصاحبه تلویزیونیاش به شبکه سه رفت و در برنامه زنده “متن، حاشیه” از احیای مجدد خانه احزاب سخن گفت و بر این نکته تأکید کرد “تلاش خود را برای احیا این نهاد حزبی به کارخواهیم بست. ”

در روزهای پایانی سال ۹۳ حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از نشست سه‌جانبه خود و موسوی تبریزی(دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم) با محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد.

او گفته بود: در جلسه‌ای که با معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، مقرر کردیم که از دبیران کل احزاب کشور برای تصمیم‌گیری در مورد خانه احزاب دعوت و نشستی را تا قبل از پایان سال برگزار کنیم.

سال ۹۳ به پایان رسید و جلسه ای برگزار نشد اما در سال ۹۴ مقیمی، دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی را به ساختمان فاطمی دعوت کرد تا دیدگاه ها و نقطه نظرات آنها را در قبال خانه احزاب دریافت کند، درنهایت خروجی این گعده ها و نشست های حزبی تعیین برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در دوره جدید شد.

مجمع عمومی خانه احزاب پنج شنبه هفته جاری با دعوت از ۱۸۰ حزب و تشکل سیاسی در سالن همایش های وزارت کشور برگزار می شود به همین جهت به سراغ فعالان حزبی از سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل رفتیم و پرسیدم: چشم انداز خانه احزاب در دوره جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟ و آیا این احتمال می رود رویه گذشته باردیگر تکرار شود؟

احزاب اصلاح طلب ضمن استقبال از حضور در مجمع عمومی در دوره جدید از آسیب شناسی و ارائه طرح پبشنهادی خود برای حضور همه سلایق سیاسی سخن گفتند.

جبهه اصلاح طلبان و حزب اعتدال و توسعه نیز پیشنهاد سهمیه بندی را روی میز خانه احزاب در دوره جدید قرار داده اند.

** آیا اصلاح طلبان از عملکرد گذشته خانه احزاب عبرت گرفته اند؟

** اصلاح طلبان به آسیب شناسی خانه احزاب مُهر تائید زدند

مجید محتشمیمجید محتشمی "رئیس جبهه اصلاح طلبان" با بیان اینکه از حزب آزادی که وی دبیرکلی آن را برعهده دارد جهت شرکت در مجمع عمومی خانه احزاب در دوره جدید دعوت شده است و حتما در این مراسم شرکت می کند به «نماینده»، گفت: خانه احزاب می‌تواند در جهت گسترش فرهنگ حزبی و نهادینه کردن اندیشه تحزب نقش مهمی را ایفا کند، این خانه در تقویت روحیه تعاون، همگرایی و تفاهم بین احزاب کمک شایانی می‌کند ضمن اینکه خانه احزاب به عنوان NGO در جهت دفاع از حقوق قانونی احزاب عمل می‌کند و اگر از سوی دولت تقویت شود، می‌تواند حمایت‌های علمی، آموزشی و اطلاع‌رسانی را داشته باشد.

وی بر رقابت های سیاسی تاکید کرد و افزود: در این راستا، تهیه منشور رقابت سیاسی را ضروری می دانیم و خانه احزاب می‌تواند در تهیه این منشور نقش تاثیرگذاری را داشته باشد، در صورت تدوین منشور رقابت سیاسی، احزاب رقابت‌های سازنده را در پیش می‌گیرند و از موارد چالش برانگیز پرهیز می‌شود.

رئیس جبهه اصلاح طلبان با اشاره به انتقاد اصولگرایان از سازوکار و ساختار گذشته خانه احزاب پیشنهاد داد: از ۲۱ عضو شورای مرکزی ۹ عضو از اصلاح‌طلبان، ۹ عضو از اصولگرایان و ۳ حزب مستقل شورای مرکزی خانه احزاب را اداره کنند. ضمن اینکه برتری‌طلبی در خانه احزاب پذیرفتنی و شایسته نیست، این خانه باشگاهی حزبی برای تعامل، تفاهم، سازندگی و ارتقا بین احزاب است.  

پیشنهاد جبهه اصلاح طلبان: از ۲۱ عضو شورای مرکزی ۹ عضو از اصلاح‌طلبان، ۹ عضو از اصولگرایان و ۳ حزب مستقل شورای مرکزی خانه احزاب را اداره کنند.

حمید قزوینی عضو مجمع نیروهای خط امام به دبیرکلی سید هادی خامنه ای نیز در گفتگو با «نماینده» از حضور نماینده تشکل متبوعش در مجمع عمومی خانه احزاب خبر داد و با اشاره به اینکه باید از هرسازوکاری که منجر به تقویت فعالیت حزبی و نشاط سیاسی در کشور می شود استقبال و آن را به فال نیک گرفت، بر آسیب شناسی گذشته خانه احزاب تاکید کرد و گفت: هر موسسه و نهادی نیاز به آسیب شناسی دارد در همین زمینه هم ما باید حتما بررسی کنیم و نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم البته آسیب شناسی باید در فضای صمیمی، دوستانه و با اعتماد به یکدیگر صورت گیرد.

علی حسینی سخنگوی حزب کار به دبیرکلی حسین کمالی از دیگر احزاب و تشکل های اصلاح طلبی شناخته می شود که در مجمع عمومی روز پنج شنبه شرکت می کند و همچون مجمع نیروهای خط امام معتقد به آسیب شناسی گذشته است و معتقد است در خانه احزاب نه یک سلیقه و جناح بلکه جناح های مطرح در کشور بویژه اصولگرایان و اصلاح طلبان باید شرکت کنند.

وی با بیان اینکه خانه احزاب نباید در اختیار یک جناح و سلیقه قرار گیرد درخصوص انتقاد برخی از اصولگرایان به عملکرد گذشته خانه احزاب می گوید: همه احزاب با سلیقه های مختلف باید در این خانه سهمی داشته باشند، اول باید مجمع عمومی برگزار شود. سپس همه احزاب با سلایق مختلف در ساختار خانه حضور پیدا کنند.

میرزا بابا مطهری نژاد عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری به دبیرکلی مصطفی کواکبیان، تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب در دوره جدید را اقدامی مبارک عنوان کرد و با اشاره به اینکه حزب متبوعش قطعا در مجمع عمومی شرکت خواهد کرد، گفت: یکی از اقدامات خوب و قابل دفاع دولت یازدهم، احیای خانه احزاب است، گرچه با تاخیر اما قابل دفاع است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بر حضور سلایق مختلف سیاسی در خانه احزاب تاکید کرد و اظهارداشت: خانه احزاب را باید احزاب و نهادهای سیاسی تشکیل دهند و از بیرون این خانه می توان پیشنهادها و نقطه نظراتی را ارائه داد اما باید در مرحله اول ساختار و بدنه خانه مشخص شود و سپس درباره برنامه های آتی بحث و گفتگو کرد.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری برخلاف مجمع خط امام و حزب کار می گوید: از بیرون نباید برای خانه احزاب تعیین و تکلیف کرد، اعضا انتخاب شوند اگر آنها صلاح دیدند می توانند درباره کارکردهای و برنامه های خود تصمیم گیری کنند.

سهمیه هفت نفره اصولگرایان، اصلاح طلبان و معتدلین، اساسنامه خانه احزاب تغییر کند

دهقانغلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است، حزبی که هم اکنون اکثر اعضای آن در دولت تدبیر و امید حضور دارند و کمتر در جلسات شورای مرکزی شرکت می کنند با این حال وی در گفتگو با «نماینده» به تشریح کارکرد خانه احزاب در دوره جدید و پیشنهاد حزب متبوعش برای حضور سلایق مختلف در بدنه مرکزی نهاد صنفی احزاب پرداخت و ضمن استقبال از بازگشایی مجدد خانه احزاب، گفت: ما معتقدیم وجود خانه احزاب محمل و مکانی است برای تعامل هرچه بیشتر جریان های فکری و سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه ایران با توجه به فضای خاورمیانه و همچنین اختلاف نسلی بوجود آمد می طلبد بیش از گذشته برای انسجام ملی به سمت گفتگو، هم زیستی و تعامل هرچه بیشتر حرکت کند.

وی با بیان اینکه خانه احزاب هم در فلسفه اولیه خود به دنبال چنین اهداف متعالی بود، خاطرنشان کرد: فکر می کنیم تجربه دهه ۸۰ نشان می دهد خانه احزاب هم مانند هر نهاد دیگری مشکلاتی داشته است و قطعا اگر این مشکلات آسیب شناسی شود می تواند به روند تکاملی خود بهتر ادامه دهد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: بخشی از دوستان اصولگرا این اعتقاد را داشتند "خانه احزاب نباید خود حزب سیاسی شود بلکه بیشتر باید برای همگرایی نیروهای درون نظام باشد" و لازمه آن هم این است که در هرم و راس آن از همه جناح ها استفاده شود.

دهقان درپاسخ به این پرسش که هرم قدرت در دوره های گذشته اعمال نشد و اصولگرایان منتقد روش و ساختار گذشته خانه احزاب هستند، یادآورشد: در یک مقطع(دوره اصلاحات) ۱۳۵ حزب و صنف مجوز دریافت کرده بودند بنابراین کفه قالب به نفع یک جریان بود که همیشه انتخابات به سمت جریان اصلاح طلب پیش می رفت و همین باعث شده بود بخشی از نیروهای اصولگرا این برداشت را داشته باشند روند انتخابات نمی تواند بدین شکل پاسخگوی فلسفه وجودی خانه احزاب باشد.

"امیدواریم در دوره جدید که پیش بینی شده از اصلاح طلبان، اصولگرایان و جریان حدفاصل(مستقل ها) که اعتدالیون هم در این منطقه می گنجند هرکدام سهیمه ۷ نفره داشته باشند و بدین ترتیب مشکلات گذشته حل و فصل شود".

سازوکار پیشنهادی یعنی تقسیم عادلانه سهمیه ها در کانون مدیریت جدید و همچنین تغییر اساسنامه می تواند تا حدودی زیادی مشکلات چند سال اخیر را حل کندوی با بیان اینکه سازوکار پیشنهادی یعنی تقسیم عادلانه سهمیه ها در کانون مدیریت جدید و همچنین تغییر اساسنامه می تواند تا حدودی زیادی مشکلات چند سال اخیر را حل کند، گفت: باید منتظر ماند و در عمل دید این فرآیند می تواند عملیاتی شود یا نه؟

احزاب فعال اصلاح طلب

 

نمودار احزاب فعال اصولگرا

سازمان روحانیت شیخوخیت جریان اصولگرا را برعهده دارد، در راس سازمان روحانیت حضرات آیات محمد یزدی و موحدی کرمانی قرار دارند.

جبهه پیروان خط امام و رهبری: ۱۸ تشکل عضو جبهه پیروان هستند، پس از درگذشت مرحوم حبیب الله عسگراولادی، محمد رضا باهنر که نایب رئیس جبهه بود با رای اکثریت به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. حزب موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه زینب، جامعه نمایندگان ادوار مجلس، کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند، جامعه اسلامی کارمندان، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی از تشکل های شاخص جبهه پیروان شناخته می شوند. چهره های شاخص حبهه پیروان: محمد رضا باهنر، اسدالله بادامچیان، محمد نبی حبیبی، محسن کوهکن، سید کمال سجادی.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی: این تشکل اصولگرا، ۶ مرداد ۱۳۹۰ اعلام موجودیت کرد و از تشکل های حامی آیت الله محمد تقی مصباح یزدی است. جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم حضوری فعال داشت و اول مهر سال گذشته، کمیسیون ماده ده احزاب با مجوز حزب جبهه پایداری موافقت کرد. هم اکنون جبهه پایداری به عنوان یک ضلع اصولگرا در نشست های سه جانبه شرکت می کند. چهره های شاخص جبهه پایداری: حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی، صادق محصولی، روح الله حسینیان، علی اصغر زارعی، کامران باقری لنکرانی، سقای بی ریا، فاطمه آلیا، قاسم روانبخش.

جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان(اصولگرایان تحول خواه): ایثارگران و رهپویان در فضای سیاسی کشور تحت عنوان «اصولگرایان تحول خواه» شناخته می شوند و حضوری فعال و تاثرگذار در سپهر سیاست و رقابت های انتخاباتی دارند.چهره های شاخص این جبهه از مجلس هفتم تا کنون(مجلس نهم) در خانه ملت حضور دارند و این روزها با حزب موتلفه و جبهه پایداری نشست سه جانبه را تشکیل می دهند.چهره های شاخص اصولگرایان تحول خواه: حسین فدایی، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، لطف الله فروزنده، الیاس نادران، حسین نجابت، احمد نجابت، پرویز سروری، محمد دهقان، زهره الهیان، مجتبی شاکری، علی یوسف پور، رضا روستا آزاد، مالک شریعتی، حسین مظفر و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب.

 

احزاب فعال اصولگرا

 

 

"حسن غفوری فرد و اسدالله بادامچیان از اعضای باسابقه خانه احزاب هستند، غفوری فرد رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب و عضو کمیته اجرایی احیای خانه احزاب بود. همچنین دو تشکل ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی نیز نقش تاثیرگذاری در اردوگاه اصولگرایان دارند، یکی از اعضای شاخص ایثارگران از حضور احتمالی تشکل متبوعش در مجمع عمومی خانه احزاب خبر داد".

** تشکل های عضو جبهه پیروان در مجمع عمومی شرکت خواهند کرد

و اما اصولگرایان نیز با انتقاد از سازوکار گذشته بنا را بر حضور و مشارکت در مجمع عمومی خانه احزاب در دوره جدید قرار دادند، سجادی سخنگوی جبهه پیروان با اعلام اینکه ۱۸ عضو تشکل سیاسی متبوعش در مجمع عمومی شرکت می کنند، گفت: ما در این نشست شفاف انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح می کنیم و معتقدیم الگوی خانه احزاب تمام شده است.

کمال سجادیسجادی که با «نماینده» گفتگو می کرد، با اشاره به جلسه معاون سیاسی وزیر کشور با اعضای جبهه پیروان، گفت: روز سه شنبه جلسه ای با حضور مقیمی و تعداد دیگری از فعالان سیاسی برگزار کردیم، در آن جلسه به صورت حضوری نامه ای که برای وزارت کشور با موضوع"خانه احزاب" ارسال کرده بودیم تشریح کردیم. در آن جلسه از طرف جبهه بنده، محمد نبی حبیبی و کریمی اصفهانی حضور داشتیم و تعدادی از مدیران معاونت سیاسی وزارت کشور به همراه مرتضوی کیاسری و طاهر نژاد هم حضور داشتند.

وی با بیان اینکه ما مخالف کارکرد و نهاد حزبی نیستیم و به دنبال باشگاه یا خانه احزاب هستیم که مسائل احزاب را پیگیری کند، اظهارداشت: معتقدیم اساسنامه خانه احزاب باید تغییر کند و تغییر اساسنامه را حتما در جلسه روز پنج شنبه مطرح خواهیم کرد.

سخنگوی جبهه پیروان با بیان اینکه همه احزاب و تشکل ها با سلایق مختلف سیاسی باید در خانه احزاب مشارکت داشته باشند، درخصوص پیشنهاد جبهه اصلاح طلبان و حزب اعتدال و توسعه برای سهمیه بندی در خانه احزاب، می گوید: با اصل سهمیه بنیدی مخالف نیستیم اما باید تعریف دقیقی از این سهمیه بندی ها صورت گیرد.

سخنگوی جبهه پیروان با بیان اینکه همه احزاب و تشکل ها با سلایق مختلف سیاسی باید در خانه احزاب مشارکت داشته باشند، درخصوص پیشنهاد جبهه اصلاح طلبان و حزب اعتدال و توسعه برای سهمیه بندی در خانه احزاب، می گوید: با اصل سهمیه بنیدی مخالف نیستیم اما باید تعریف دقیقی از این سهمیه بندی ها صورت گیرد، مستقل به چه کسی گفته می شود که می خواهد دو کرسی را از آن خود کند، برخی از مستقلین به اصولگرایان یا اصلاح طلبان نزدیک هستند. یا در همین قسمت بعضی از «سایرین» نام می برند، این سایرین هم باید مشخص شود به اعتقاد بنده اصلا باید تحزب دوباره باز نعریف شود.

سجادی اظهارداشت: تشکل های عضو جبهه منجمله موتلفه، مهندسین، کارمندان و تشکل های دیگر در مجمع روز پنج شنبه شرکت خواهند کرد و به صراحت مطالب خود را بیان می کنند.

احمد نیک فر"عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین" به عنوان منتقد برگزاری مجمع عمومی در دوره جدید اظهار نظر کرد و با بیان اینکه به جای مجمع عمومی باید باشگاه احزاب تشکیل شود، به «نماینده» گفت: ۲۰۰-۳۰۰ فعالیت می کنند، برخی از این احزاب تحت عنوان احزاب خانوادگی شناخته می شوند و از نیرو و تشکیلاتی برخوردار نیستند اما می توانند در این مجمع شرکت و رای دهند، ما به این رویه انتقاد داریم.

وی ادامه داد: این موضوع را با باهنر مطرح و وی نیز به وزارت کشور منتقل کرد اما عده ای در بیرون می خواهند وزارت کشور را در عمل انجام شده قرار دهند از این رو بنده منتقد تشکیل این مجمع هستم.

** استقبال جبهه ایستادگی از برگزاری مجمع عمومی/ شرکت می کنیم و به دنبال کارآمدی خانه احزاب هستیم

جبهه ایستادگیهمچنین سید ابوالقاسم رئوفیان از اعضای سابق خانه احزاب و فعال سیاسی اصولگرا که هم اکنون سخنگوی جبهه ایستادگی است با اشاره به اینکه برای برگزاری مجمع عمومی جلسات فراوانی توسط احزاب و مسئولان وزارت کشور برگزار شد، به «نماینده»، گفت: خانه احزاب مانند گذشته فعالیت صنفی انجام می‌دهد البته ممکن است بخواهد کمیته ناظر بر انتخابات را تشکیل دهد، اما این خانه قرار نیست فعالیت سیاسی انجام دهد یا برای انتخابات نامزد داشته باشد بلکه می خواهد به عنوان نهاد صنفی فعالیت کند.

وی با اشاره به انتقاداتی که برخی از احزاب اصولگرا از ساختار گذشته خانه احزاب مطرح کردند، افزود: برای آنکه مشخص شود هر یک از جریان‌ها در شورای مرکزی چه نقشی می‌توانند داشته باشند باید در مجمع عمومی فوق‌العاده،  ساز و کار این موضوع به تصویب برسد؛ یکی از فرمول‌ها برای انتخابات شورای مرکزی ۷+۷+۷ یعنی هر یک از جریان‌های موجود، اصولگرا، اصلاح طلب و سایرین می‌توانند سهم مساوی در شورای مرکزی خانه احزاب داشته باشند البته این فرمول ممکن است به ۸+۷+۶ یا ۶+۸+۸ تغییر پیدا کند.

دبیرکل حزب ایران زمین اضافه کرد: اگر یکی از فرمول‌های گفته شده به تصویب برسد اتفاق خوبی است؛ چرا که باعث می‌شود از همه جریان‌ها در شورای مرکزی نماینده‌ای حضور داشته باشند. آنچه مسلم است از احزاب قانونی و پروانه دار جهت شرکت در مجمع عمومی دعوت به عمل آمده و احزاب غیرقانونی و منحل شده حق شرکت ندارند.

حسین کنعانی مقدم نیز ضمن استقبال از تشکیل مجمع عمومی در دوره جدید، گفت: خانه احزاب محلی بود که احزاب مختلف و رقیب یکدیگر می‌توانستند کنار هم جمع شوند و با هم درباره مسائل صنفی که متعلق به همه احزاب است، گفت‌وگو کنند. اما برخی مواقع به خاطر اینکه اصلاح‌طلبان جمعیت بیشتری داشتند این تصور شکل گرفته بود که خانه احزاب متعلق به جناحی خاصی است؛ اما ما به دنبال این بودیم که فراتر از یک حزب مسائل را پیگیری کنیم.

وی  همچون احزاب اصولگرا و اصلاح طلب معتقد است: در خانه احزاب باید همه احزاب مشارکت داشته باشند و گرنه نمی‌تواند آن را خانه احزاب تلقی کرد از این رو کارآمدی خانه احزاب برای ما مهم است.

عضو پیشین خانه احزاب با اشاره به اینکه خانه احزاب در دوره جدید باید به سوی کارآمدی پیش رود، گفت: باید افرادی که در هیئت رئیسه حضور می‌یابند توانایی حل و فصل مشکلات را داشته باشند.

تغییر اساسنامه و سهمیه بندی احزاب در مجمع عمومی خانه احزاب مطرح می شود ، باید منتظر نشست تا ببینیم آیا مواضع اصولگرایان، اصلاح طلبان و معتدلین محقق خواهد شد؟

نظر شما