شناسهٔ خبر: 93617 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

ابوترابی‌فرد در دیدار"سیارتو":

رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای به جدیت آمریکا و سایر طرف‌های مذاکره بستگی دارد

ابوترابی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حسن‌نیت خود را در مذاکرات هسته‌ای نشان داده است، گفت: رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای به جدیت آمریکا و سایر طرف‌های مذاکره بستگی دارد.

به گزارش نماینده، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار "پیتر سیارتو" وزیر امور خارجه و بازرگانی مجارستان با اشاره به سابقه خوب روابط ایران و مجارستان، گفت: روابط دیپلماتیک ایران و مجارستان از سابقه‌ای به‌قدمت حدود یک قرن برخوردار است که زمینه‌ساز ارتقای سطح مناسبات دوستانه دو کشور و تسهیل همکاری‌های فی‌مابین خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بسترهای لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و مجارستان، افزود: پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر و منابع غنی انرژی‌های فسیلی موجود در کشور کنار ظرفیت‌های اقتصادی مجارستان می‌تواند نقش شایانی در ارتقای روابط فی‌مابین داشته باشد.

نایب رئیس مجلس، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قوه قانونگذاری از توسعه سطح مبادلات دو کشور حمایت می‌کند و آمادگی لازم برای ایجاد بسترهای قانونی این همکاری‌ها را دارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ گفت: جمهوری اسلامی ایران حسن‌نیت خود را در این مذاکرات نشان داده است و با توجه به شفافیت ایران در مذاکرات و روشن بودن جنبه‌های حقوقی توافق ایران و ۱+۵، رسیدن به توافق نهایی تا مهلت تعیین شده بستگی به اراده و جدیت آمریکا و سایر طرف‌های مذاکره دارد.

وی با اشاره به تحولات منطقه، به‌ویژه تحرکات تروریستی در کشورهایی مانند عراق و سوریه، گفت: حمایت مالی و تسلیحاتی برخی قدرت‌های غربی و کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی عامل مهمی در تداوم بحران‌های عراق و سوریه و به خطر افتادن امنیت و آرامش منطقه بوده است.

نایب رئیس مجلس اظهار داشت: از نظر جمهوری اسلامی ایران جنگ‌افروزی و تحرکات تروریستی در هر نقطه از دنیا محکوم است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد درباره بحران یمن، افزود: حمله گسترده هوایی به یک کشور ضعیف و بمباران زیرساخت‌های اقتصادی و کشتار مردم بی‌گناه و بی‌پناه با هیچ تحلیلی قابل توجیه نیست.

 

منبع: تسنیم

همچنین در ادامه این دیدار "پیتر سیارتو" وزیر خارجه مجارستان با اشاره به نقش همکاری‌های پارلمانی در توسعه و تقویت همکاری کشورها در بخش‌های مختلف، گفت: با توجه به نقش مؤثر و انکارناپذیر همکاری‌های پارلمانی در تسهیل و ارتقای سطح مناسبات دوستانه کشورها، دولت و مجلس مجارستان از تقویت همکاری‌های پارلمانی با مجلس شورای اسلامی استقبال می‌کند.

وی از تشکیل گروه دوستی مجارستان و ایران در پارلمان مجارستان خبر داد.

وزیر امور خارجه مجارستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات کشورمان با ۱+۵ گفت: حصول توافق تا پایان مهلت تعیین شده قطعاً با استقبال جهانی مواجه خواهد شد.

"سیارتو" ضمن استقبال از رفع تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، افزود: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران موجب خسارت قابل توجهی به اقتصاد سایر کشورها شده است.

وی با اشاره به اوضاع منطقه و تحرکات گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، گفت: مجارستان گروه‌های تروریستی را عامل بی‌ثباتی و ناآرامی منطقه می‌داند و از همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا برای مبارزه با این گروه‌های تروریستی استقبال می‌کند.

وزیر خارجه مجارستان از تصمیم دولت مجارستان برای اعزام نیروهای نظامی به عراق برای مبارزه با داعش خبر داد.

پیتر سیارتو درباره مناقشات کنونی یمن نیز، اظهار داشت: رویکرد دولت مجارستان استقبال از آتش‌بس پایدار در این منطقه است.

نظر شما