شناسهٔ خبر: 93451 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اساسنامه خانه احزاب تغییر می کند/ جزئیات برگزاری مجمع عمومی

نشست احزاب رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب گفت: در اولین جلسه هیات اجرایی، کار مقدمات مجمع عمومی جهت انتخاب اعضای شورای مرکزی دنبال شد.

به گزارش نماینده حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مرتضوی کیاسری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای برگزاری این مجمع عنوان کرد: اعضای هیات اجرایی مجمع عمومی خانه احزاب را آقایان آیت‌الله موسوی تبریزی، میرمحمدی، غفوری‌فرد، مظاهری، ظفرزاده، حکیمی‌پور، طاهرنژاد، پورنامداری و اسلامی‌تبار تشکیل می‌دهند.

رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب افزود: معتقدیم دولت باید محلی را در اختیار ما قرار دهد که بتوانیم حداقل  برای رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب و همچنین برای حضور همه احزاب در آنجا فضا داشته باشیم و امکانات لازم را فراهم کنیم. امیدواریم چنین محلی به خانه احزاب به عنوان نماینده احزاب سیاسی کل کشور داده شود.

وی افزود: نشستی در ۲۰ اسفند سال گذشته برگزار شد که طی آن اعضای هیات اجرایی قطعی شدند، البته این جلسه در حضور آقای مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد. پیش از آن نیز رایزنی‌هایی توسط گرایش‌های سه‌گانه اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و مستقلان در رابطه با فعالیت مجدد خانه‌احزاب انجام گرفته بود.

مرتضوی‌کیاسری خاطرنشان کرد: در ترکیب هیات اجرایی از همه گرایش‌ها حضور دارند. تا پیش از ۲۰ اسفند به منظور لزوم آغاز فعالیت خانه‌ احزاب در چندین جلسه شرکت کردم. بنابراین ضرورت آغاز فعالیت خانه‌ احزاب در ایجاد توسعه مناسب از ابتدا در دستور کار دولت روحانی بود و حتی او در پیام نوروزی امسال هم به این موضوع اشاره کرد.

وی ادامه داد: وزیر کشور هم نسبت به فعالیت مجدد خانه‌ احزاب همواره گرایش نشان داده است. بعد از تشکیل هیات اجرایی در ۲۰ اسفند سال ۹۳، بنده اولین جلسه را در دفتر مجمع جانبازان و ایثارگران برگزار کردم.

مرتضوی کیاسری با اشاره به اینکه دو دوره رئیس میز احزاب در مجالس هفتم و ریاست جمهوری دهم در ستاد وزارت کشور بوده، گفت: ‌در اولین جلسه هیات اجرایی، دو کمیته اجرایی و محتوایی ایجاد شد و کار در دو قسمت تغییر اساسنامه برای مجمع عمومی فوق‌العاده و انجام مقدمات برای مجمع عمومی عادی جهت انتخاب اعضای شورای مرکزی دنبال شد.

وی افزود: بعد از این تاریخ٬ کمیته‌های فردی ما دو جلسه داشتند که نتیجه آن جلسه‌ها را در جلسه ۱۶ فروردین سال جاری که مجدد در دفتر مجمع جانبازان و ایثارگران و دبیرخانه مجمع عمومی خانه‌احزاب شد برگزار شد٬ مورد بررسی قرار دادیم و گزارش‌های لازم از دوستان گرفته شد.

وی با بیان اینکه ما به منظور برگزاری مجمع عمومی خانه‌ احزاب برای تمام گرایش‌ها و تشکل‌ها در سراسر کشور دعوتنامه فرستادیم، گفت: مصوب شده بود از آنجایی که تغییر اساسنامه را در دستور کار داریم، اگر موافقت با این کار در مجمع فوق‌العاده به حد نصاب برسد، تغییر در این اساسنامه طبق پیشنهادهای صورت گرفته اعمال خواهد شد.

رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب ادامه داد: همه گرایش‌های سیاسی باید احساس کنند که خانه احزاب متعلق به آنهاست. خانه احزاب باید مامن‌ همه تشکل‌های کشور باشد. در همین راستا در صورتی که این پیشنهاد رای بیاورد٬ بنا داریم اساسنامه خانه احزاب را تغییر دهیم.

وی گفت: بر اساس پیشنهادی که برای تغییر اساسنامه خانه احزاب صورت گرفته٬ این موضوع مطرح شده که برای هر گرایش اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل٬ ۷ نفر در خانه احزاب حضور داشته باشند و هر یک از گرایش‌ها دو نفر را به عنوان عضو علی‌البدل معرفی کنند و به طور کلی ترکیب شورای مرکزی به ۲۱ نفر اصلی و ۶ نفر علی‌البدل تبدیل خواهد شد.

مرتضوی کیاسری تاکید کرد: همراه دعوتنامه‌ها برای حضور احزاب در مجمع عمومی٬ یک معرفی‌نامه نیز ارسال کرده‌ایم٬ تا وقتی به مجمع عمومی می‌آیند٬ هم نماینده شرکت کننده دارای حق رای از آن تشکل سیاسی معرفی شود؛ هم اینکه گرایش خود را رسما به ما اعلام کنند.

وی افزود: در این صورت وقتی اساسنامه رای بیاورد٬ مشخص می‌شود هر حزب طبق اعلام خود در چه گرایشی جای دارد. همه مجمع عمومی و همه این سه گرایش حق رای دارند. از سوی دیگر از هر گرایش سه گانه یک بازرس و یک نفر نیز به عنوان علی‌البدل انتخاب خواهد شد بنابراین سه بازرس اصلی و سه بازرس علی البدل خواهیم داشت.

رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب گفت: البته همه اینها پیشنهادهای هیات اجرایی است برای نهایی شدن آنها و این پیشنهاد‌ها باید در مجمع عمومی فوق‌العاده رای بیاورد. قرار است ما پیش از برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب زمانی را معین کنیم و مقرر شود تا آن زمان پیشنهادهای دیگر از سوی تشکل‌های سیاسی به ما برسد. اگر پیشنهاد هیات اجرایی رای نیاورد٬ پیشنهادهای ارسال شده به ما٬ به رای گذاشته می‌شود٬ اما اگر مجمع عمومی فوق‌العاده به هیچ یک رای نداد٬ بر اساس روال قبلی اساسنامه انتخابات در مجمع عادی برگزار خواهد شد.

وی گفت: با این ترتیب وحدت گرایشی در سلیقه‌های سیاسی سه گانه در خانه احزاب برقرار خواهد شد و دیگر کسی نمی‌گوید خانه احزاب را فلان جناح برد. چرا که دیگر خانه احزاب جای برنده و بازنده نیست بلکه جایی است که همه با تفاوت نظر٬ سلیقه‌های مختلف خود را در بیرون دنبال می‌کنند و در خانه احزاب نقاط مشترک یکدیگر را دنبال می‌کنند. اگر این ترکیب در مجمع عمومی فوق‌العاده رای بیاورد٬ بر سطح وفاق عمومی احزاب و همدلی و همزبانی در همکاری با دولت افزایش خواهد داشت.

مرتضوی کیاسری در پاسخ به اینکه آیا وزارت کشور محلی به عنوان دفتر عمومی خانه احزاب در نظر گرفته است گفت: انتظار ما از دولتی که تدیبر می‌کند و امیدواری ایجاد می‌کند این است که نهایتا اگر از احزاب دعوت کرد که بیایید با دولت همدلی کنید از سوی دیگر همکاری لازمی با احزاب صورت گیرد.

وی گفت: مسئولان اجرایی سابق آنچه را که متعلق به خانه احزاب بود در دولت قبل گرفتند و نه تنها مکان متعلق به خانه احزاب٬ بلکه مدارک لازم نیز مصادره شد. با این اقدام٬ احزاب در خانه احزاب آواره و بی‌سر پناه شدند. بنابراین انتظار داریم دولت نه محل قبلی را -چرا که این محل در شان ۲۰۰ تشکل کوچک و بزرگ نبود- بلکه محلی را در اختیار ما قرار دهد که بتوانیم حداقل برای حضور همه احزاب در آنجا فضا داشته باشیم و امکانات لازم را فراهم کنیم.

رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب یادآور شد: امیدواریم وزیر کشور در تعامل با هیات دولت انجام خواهد داد٬ مکان مناسبی را در اختیار ما قرار دهد و به سایر نیازمندی‌های مربوط به رشد تحزب در کشور کمک کند.

وی افزود: ما امروز در کشور حتی برای پرورش بوقلمون یارانه در نظر می‌گیریم. دولت امروز برای ورزش و تقویت بازوان جوانان یارانه در نظر می‌گیرد. آیا تقویت مغز جوانان جامعه ما برای شناخت اوضاع و احوال کشور در سایه فعالیت‌های حزبی به اندازه توجه به تغذیه جامعه یا بازوی جوانان اهمیت ندارد؟

مرتضوی کیاسری با بیان اینکه تاکنون محلی برای خانه احزاب از سوی وزارت کشور به ما اختصاص نیافته٬ گفت: از ابتدادر رابطه با فعالیت احزاب و احیای خانه احزاب از دولت خوشرویی دیدیم و این مساله باعث خوش‌باوری ما شد. امیدواریم که آنها هم به خوبی عمل کنند تا خوش‌باوری ما به یقین تبدیل شود.

وی با اشاره به موضوع یارانه احزاب گفت: این مساله در دولت اصلاحات بنا شد و همواره مورد تاکید ما نیز قرار گرفت. دولت همواره در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین این توقع زیادی نیست که در حوزه رشد سیاسی درست جامعه نیز سرمایه‌گذاری انجام شود٬ البته منظور نه سیاست‌بازی بلکه سیاست‌گرایی است.

 مرتضوی کیاسری افزود: بحث یارانه احزاب را دنبال خواهیم کرد٬ البته نه به شکل گذشته٬ چراکه یارانه احزاب در گذشته بیشتر یک عنوان بود٬ که بدنامی برای احزاب داشت. توجه به این سیاست با نگاه امنیت ملی، وحدت ملی، حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام و خون شهدا امکان پذیر خواهد بود.

وی در مورد شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی احزاب گفت: با توجه به اینکه در یک نیمه روز این جمع برگزار خواهد شد و برگزاری مجمع فوق العاده و مجمع عادی را در دستور کار داریم بنابراین برای سخنرانی می‌ه‌مان ویژه‌ای دعوت نکردیم البته دعوت‌نامه‌ای را تقدیم آقای رحمانی فضلی وزیر کشور کردیم و در افتتاحیه مراسم از سخنان وزیر کشور استفاده خواهیم کرد.

رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب گفت: برای شخصیت‌های اجتماعی دعوتنامه ارسال نکردیم٬ اما از همین جا از همه مسئولان قوای سه گانه و اعضای خبرگان در صورتی که تمایل داشته باشند٬ برای حضور در مجمع عمومی دعوت می‌کنم. آغوش ما برای حضور همه این عزیزان باز است.

وی افزود: دلیل عدم ارسال دعوتنامه به این دوستان این بود که ما هم اکنون در فضای انتخاباتی قرار داریم٬ لذا دعوت از این عزیزان مستلزم این است که امکانات بیشتری برای تامین نظم و امنیت جلسه داشته باشیم٬ بنابراین برگزاری این مجمع عمومی بیشتر درون تشکیلاتی خواهد بود.

مرتضوی کیاسری تاکید کرد: ما همه احزاب که قریب به ۱۶۰ یا ۱۷۰ تشکل سیاسی هستند را دعوت کرده‌ایم و حزبی نیست که بخواهد بگوید به این مراسم دعوت نشده٬ چراکه مستندات لازمی در مورد دعوت آنها موجود است. به دلیل وقفه‌ای که در فعالیت خانه احزاب ایجاد شده بود خانه برخی تشکل‌ها تغییر کرده بود یا پلاک آنها عوض شده بود٬‎‎‎ به همین دلیل در برخی موارد ما نامه‌های برگشتی داشتیم و تلاش کردیم به هر طریقی شده همه احزاب را دعوت کنیم.

وی گفت: شخصا با ده‌ها حزب صحبت کردم تا ابهامات آنها برطرف شود. به نظر می‌رسد روز پنجشنبه ما یک مجمع عمومی همراه با حد نصاب اعضا و حضور قابل اعتنایی را در سالن ۶۰۰ نفره وزارت کشور داشته باشیم.

مرتضوی کیاسری یادآور شد: تاکنون همه گروه‌ها اعلام همراهی کردند و برای این مساله از آنها تشکر می‌کنیم و تاکنون هیچ مصاحبه‌ای مبنی بر مخالفت با برگزاری مجمع عمومی از سوی هیچ یک از گروه‌ها مشاهده نکردیم٬ البته برخی تذکرهایی از سوی برخی تشکل‌ها داشتیم.

وی افزود: برخی تشکل‌ها به ما تذکر می‌دادند دقت کنیم که استفاده جناحی از خانه احزاب نشود این تذکر بسیار خوب است و بنده نیز در حد توان خود از این نگاه دفاع می‌کنم. تذکر دیگر این بود که به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که همه گروه‌ها در خانه احزاب مشارکت داشته باشند. تغییر اساسنامه قبلی همین تذکر را دنبال می‌کند. برخی هم پیشنهاد کردند که اسم دیگری برای خانه احزاب انتخاب کنیم٬ ما به آنها اعلام کردیم که در حال حاضر مشکل ما اسم خانه احزاب نیست.

رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب گفت: برخی دوستان هم این پیشنهاد را داشتند که سهم برخی گرایش‌ها در خانه احزاب بیشتر یا کمتر باشد٬ اما ما معتقدیم بهتر است تفکر وزن‌کشی را در خانه احزاب کنار بگذاریم. نمی‌خواهیم در خانه احزاب کار سیاسی انجام دهیم٬ بلکه هدف ما انجام کار صنفی مثل گذشته است و می‌خواهیم از جایگاه احزاب دفاع کرده و مشکلات آنها را برطرف کنیم و جدایی‌های میان احزاب را ترمیم کنیم. با این حال باز هم قرار شد نظرهای افراد در مجمع عمومی خانه احزاب مطرح شود و طبق رای اکثریت نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: امیدواریم تا پایان ساعات روز سه‌شنبه که بود از طریق فکس یا تلفن به ما ارسال شود و ما آنها را تا روز چهارشنبه جمع آوری و در روز برگزاری مجمع عمومی آن را در حضور همه احزاب مطرح کنیم٬ چون در داخل مجمع عمومی امکان دریافت پیشنهادهای جدید وجود ندارد.

مرتضوی کیاسری در پاسخ به این سوال که آیا احزاب تازه مجوز گرفته اصلاح‌طلب از جمله حزب ندا و حزب اتحاد ملت ایران نیز برای حضور در مجمع عمومی خانه احزاب دعوت شده‌اند٬ گفت: این احزاب چون تازه تاسیس شده‌اند عضو مجمع عمومی خانه احزاب نیستند و هنوز فرایند عضویت در خانه احزاب را پشت سر نگذاشته‌اند٬ البته تقصر آنها هم نبود٬ فعالیت خانه احزاب با وقفه مواجه شده بود و آنها نمی‌دانستند باید چه اقداماتی انجام دهند.

رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب افزود: بنابراین عضویت آنها درخانه احزاب هنوز قطعی نشده است. با این حساب برای آنها در خصوص حضور در مجمع خانه احزاب دعوت نامه ارسال نشده اما از حضور این دوستان در مجمع خانه احزاب ممانعت نخواهیم کرد اما آنها نیز باید بدانند این بار میهمان هستند اما بعد که به عضویت خانه احزاب در می‌آیند٬ خودشان میزبان خواهند بود. لذا این دوستان حق رای و نامزدی در شورای مرکزی خانه احزاب را ندارند٬ ولی اگر تمایل به حضور در مجمع عمومی را داشتند میهمان ما هستند و در جایگاهی که برای میهمانان انتخاب خواهد شد٬ مستقر می‌شوند و بر انجام کار نظارت خواهند کرد.

نظر شما