شناسهٔ خبر: 93450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ادعای مونیز: به اظهارات مقامات ایرانی درباره برنامه هسته‌ای اعتمادی نیست

ارنست مونیز/2 وزیر انرژی آمریکا با بیان اینکه محدودیت‌ها پس از جلب اعتماد جامعه بین‌الملل توسط ایران کاهش پیدا خواهند کرد، گفت که به اظهارات مقامات ایرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران اعتمادی نیست.

به گزارش نماینده، "ارنست مونیز"، وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "آ. آر. دی. " آلمان گفت: من هنوز نمی‌توانم در مورد حصول پیشرفت در این مذاکرات با شما صحبت کنم. با وجودی که گام مهمی برداشته شده است اما ما می‌دانیم که تا ژوئن آتی باید برای تنظیم و نگارش یک توافقنامه همچنان تلاش کنیم. اما در مورد مذاکرات می‌خواهم بگویم که ما به این توافق امیدواریم و من فکر می‌کنم که می‌توانیم به آن دست یابیم.

وی افزود: ما در ارتباط با این مسئله مهم نیز با هم صحبت می‌کنیم که اگر ایران بخواهد در مسیر دستیابی به تسلیحات اتمی باشد چطور می‌تواند از طریق زیرساخت‌های هسته‌ای‌اش مسیر پیش روی هموارتری داشته باشد؟ به همین خاطر باید کنترل و بازرسی تعیین شود تا اعتماد جامعه بین المللی در اینکه برنامه اتمی ایران صلح‌آمیز است، جلب شود. مذاکره کنندگان برنامه اتمی ایران از جمله ظریف، وزیر امور خارجه این کشور تأکید می‌کنند که برنامه اتمی کشورشان مطلقاً صلح‌آمیز است. طبیعی است که ما نیز امیدواریم که چنین باشد. با این حال اعمال تحریم‌های شدید جامعه بین الملل علیه ایران مبین آن است که به این اظهارات هنوز اعتمادی نیست. ازاین‌رو توافقنامه اتمی ایران در مرحله اول با شرایط سخت و دشواری، کار خود را آغاز می‌کند و سپس چنانچه ایران توانست اعتماد جامعه بین الملل را جلب کند در محدودیت‌های این توافق، تخفیفاتی حاصل خواهد شد.

مونیز ادامه داد: ایران نه تنها در بلندمدت باید خود را به انجام تعهداتش در این توافق متعهد بداند بلکه باید با قبول پروتکل الحاقی نیز امکان بازرسی‌های نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی را فراهم آورد. امید ما هم همین است و اکنون ما یعنی گروه پنج به‌علاوه یک بر حصول این توافق فشار می‌آوریم. ما پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت به‌همراه آلمان در مسیری مشترک با هم حرکت می‌کنیم و رویکرد واحدی به مسئله اتمی ایران داریم.

وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به این سؤال "آیا این توافق از دسترسی ایران به بمب اتمی جلوگیری می‌کند؟ " گفت: اساس مذاکرات ما بر پایه اعتماد و حسن نیت نیست بلکه بررسی و راستی آزمایی محور اصلی گفتگو با ایران را تشکیل می‌دهد. استنباط ما همین است. ما امیدواریم که این توافق تا پایان ژوئن، نهایی و منعقد شود تا بدین‌وسیله آمریکا و در مجموع گروه پنج به‌علاوه یک و تمامی دوستان ما در منطقه خاورمیانه در مقایسه با زمانی که از این توافق خبری نبود، وضعیت بهتری داشته باشند.

نظر شما