شناسهٔ خبر: 93168 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

صفارهرندی در مراسم رونمایی از کتاب‌های نشر قدر ولایت:

عده‌ای به بهانه فامیل و بچه محل بودن، خط امام(ره) را منحصر به خودشان می‌دانند

صفار هرندی/2 وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم تبیین تاریخی، از رویه دو گانه برخی افراد در جریان انقلاب انتقاد کرد.

به گزارش نماینده، مراسم رونمایی از جدیدترین آثار انتشارات قدر ولایت مشتمل بر مجموعه هشت جلدی تاریخ انقلاب و مجموعه پنج جلدی «گروه‌ها و احزاب» صبح امروز 24 اردیبهشت ماه با حضور صفارهرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

صفارهرندی در ابتدای سخنان خود با تشکر از انتشارات قدر ولایت برای چاپ این آثار و با تأکید بر بررسی تاریخ معاصر گفت: امروز باید از برهان خلف استفاده کنیم، چون طرف مقابل تاریخ معاصر را واژگونه جلوه می‌دهد و این را راهبرد اصلی خود قرار داده است. ما هم باید با نشان دادن واقعیت تاریخ معاصر خودمان جلوی این جریان بایستیم.

وی ادامه داد: یکی از عناصر ضد انقلاب اخیراً در جایی گفته است که کار ما در حال حاضر مقابله سیاسی نیست؛ بلکه امروز باید تاریخ را به گونه‌ای به نسل جدید معرفی کنیم که بتوانیم اهداف خود را پیش ببریم. تاریخ معاصر ما پیوستگی تاریخی دارد و نمی‌شود فقط زمان انقلاب و بعد آن را مدنظر قرار داد. باید نسبت به اتفاقات قبل از انقلاب نیز اشراف پیدا کرد. امروز یک عده فقط تحلیل 10-15 سال قبل را دارند و یا حداقل به تاریخ جنگ می‌پردازند. عموماً کسانی که این رویه را دارند استاد دانشگاه هستند که با تأثیرگذاشتن روی مخاطبشان تلاش می‌کنند دانشجویان را به جریان ضدانقلاب متمایل کنند.

تسخیر لانه جاسوسی برای عده‌ای هوس بود

صفارهرندی در تشریح این موضوع ادامه داد: یک عده در تسخیر لانه جاسوسی شرکت داشتند و پل افتخاری برای خودشان می‌دانستند، اما امروز تغییر رویه داده و موافق آمریکا شدند و نقش خودشان را در تسخیر لانه جاسوسی کاملاً انکار می‌کنند. این عده حتی معتقدند که باید جلوی آمریکا فرش قرمز پهن کرد. نمی‌شود که محور حوادث این افراد باشند که یک روز هوس می‌کنند از دیوار سفارت بالا بروند و روز دیگر به آمریکا متمایل می‌شوند؛ البته تسخیر سفارت برای بعضی‌ها از روی هوس بود.

وی افزود: کسانی در دهه 60 نگاهشان این بود که صفر تا صد اقتصاد کشور باید در دست دولت باشد. اینها همان کسانی هستند که نه تنها سرمایه داری داخلی را ترویج می‌کنند؛ حتی امروز دارند امپریالیسم سرمایه‌داری را رواج می‌دهند. ما باید پای کدام منبر بنشینیم تا رستگار شویم؟

افتخارشان این است که با مقامات آمریکایی عکس بگیرند

صفارهرندی یادآور شد: این نوع نگاه را گروهک مجاهدین خلق نیز داشتند. یک روز مجاهدین خلق در ستیز با جریان امپریالیسم تا آنجا پیش می‌رود تا بگویند تمام عناصر وابسته به آن باید معدوم شوند و شعارشان را همین انتخاب می‌کنند و اعتقاد داشتند که امام مبارزه با آمریکا را بلد نیست، اما همین افراد در چند سال اخیر بزرگترین افتخارشان این است که در کریدورهای بین‌المللی با مقامات آمریکایی عکس یادگاری بیاندازند. کدام یک از این تصاویر واقعی است؟

وی ادامه داد: در بحث نیروهای درون انقلاب هم همین رویه وجود دارد. بسیاری از مسائلی که پس از انقلاب رخ داده پیشینه‌اش در قبل از انقلاب وجود داشته است. که یک طرف نیروهای مارکسیستی بودند و یک طرف نیروهای مذهبی که البته هر کدام از اینها اشکالاتی را داشتند مثلاً نیروهای مذهبی گاهی سایه اخباری گری و متهجرانه در کارهایشان دیده می‌شود.

تکلیف برخی از افراد باید در تاریخ روشن کرد

صفارهرندی با انتقاد از دسته‌بندی در جریان انقلاب گفت: امام گفت ما چپ و راست نداریم، اما کسانی بعد از انقلاب برای ما چپ و راست درست کردند. چطور این اتفاق افتاده است؟ آنهایی که تفسیرهای چپ و راستی از انقلاب درست کردند، همان‌ها علم اعتدال به دست گرفتند. سابقه برخی از این افراد نشان می‌دهد که آنها افراطی‌ترین عناصر یکی از دو شاخه بودند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر بازنمایی تاریخ معاصر ادامه داد: بازنمایی واقعیت‌های تاریخی خوب است چرا که جوان امروزی که سنش اجازه نمی‌دهد گذشته را دیده باشد خوب است واقعیت گذشته را بداند که مبادا از جنس آن آدم‌هایی باشد که خودش بالای دیوار سفارت برود و بعد از چند سال این امر را اشتباه تاریخی عنوان کند. کسی که خودش در این واقعه حضور داشته و الآن این را یک اشتباه تاریخی می‌داند اول باید کیفرخواستی برای خیانت او تنظیم شود و اگر از دادگاه سالم به درآمد وجهه جدیدی از خود نشان دهد. نمی‌شود که مردم را هر روز به یک سودایی به راهی برد.

عده‌ای به بهانه بچه محل بودن، خط امام را منحصر به خودشان می‌دانند

وی ادامه داد: کسانی که در دهه شصت خود را تئوری‌پرداز بحث ولایت مطلقه فقیه می‌دانستند و دیگران را به این بهانه که از آن اطاعت نکرده‌اند، محکوم کردند و فقهای بزرگوار را به این بهانه که اسلام آمریکایی دارند، هو کردند؛ امروز خود اصل ولایت فقیه را زیر سوال می‌برند. اینها باید پاسخ دهند که کدام یک درست است؟ تبیین تاریخی تکلیف این نوع افراد را روشن می‌کند.

بگویید امام(ره) ما را اغفال کرد

صفارهرندی یاداور شد: کاش این افراد می‌گفتند که ما عوض شدیم و یا امام و انقلاب ما را اغفال کردند که این حرف از نظر اخلاقی خوب است. نامردی اینجاست که این طور فکر می‌کنند، اما هنوز خود را سردمدار انقلاب مطرح می کنند، سر سفره انقلاب می نشینند و خط امام(ره) و انقلاب را انحصار به خودشان می‌دانند درحالی که به امام عقیده‌ای ندارند؛ حالا نسبت‌های فامیلی و بچه محل بودن چنین حقی را ایجاب نمی‌کند.

صفارهرندی افزود: تکلیف این چیزها باید در کتب تاریخی مشخص شود بیان مطالب تاریخی باید ناظر به پاسخگویی به این نوع مسائل باشد ما بیش از همه به انعکاس واقعیت‌ها نیاز داریم در این صورت آن آقایی که در دانشگاه‌ها فصل بزرگی درباره خدمتگذاری و دوره مشعشع پهلوی باز می کند خجالت خواهد کشید چون می‌داند دانشجو از این واقعیت‌ها آگاه است. شناخت نقاط حساس در دوره پس از انقلاب به ویژه دهه شصت و اواخر این دهه که در آن حوادث سرنوشت سازی مانند پایان جنگ، عزل قائم مقام رهبری توسط امام، تعیین جانشین برای امام مبتنی بر خواست نمایندگان قانونی مردم و تأکید امام(ره) رخ داد.

وی ادامه داد: در دهه شصت اتفاقات مهمی رخ داد که از جمله این موارد به هم ریختگی دو قطبی بودن جهان از شرق و غرب بود که در آن به نظر می‌رسید قطب شرق شکست خورده و همه عالم برای قطب غرب است. کسانی هم با سقوط جبهه شرقی رنگ عوض کردند و به سوی غرب رفتند و مواجب بگیر مادی و معنوی آنها شدند. جوان امروز ما نمی‌تواند فارغ از این اتفاقات به قضاوت بنشیند.

در پایان این مراسم آثار تازه منتشر شده از انتشارات قدر ولایت با حضور صفار هرندی و میثم نیلی و جمعی از اهالی قلم رونمایی شد.

 

منبع: تسنیم

نظر شما