شناسهٔ خبر: 92871 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

میرزاده به مناظره در جمع دانشجویان دعوت شد

ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور گفت: برای شفاف‌ شدن موضوع بخشنامه دانشگاه آزاد، آقای دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد را به مناظره در جمع حقوق‌دانان، رسانه‌ها و دانشجویان دعوت می‌کنم.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره بخشنامه اخیر دانشگاه آزاد مبنی بر محدودسازی فعالیت‌های بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد در ۹۳/۰۹/۱۶ همزمان با روز دانشجو بخشنامه‌ای را با امضای رئیس دانشگاه به کلیه واحدها صادر و ابلاغ کرد که بندهایی از آن مغایرت صریح با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

وی تأکید کرد: بسیج دانشجویی سال‌هاست که براساس قوانین موجود در کشور فعالیت خود را در دانشگاه‌ها صورت می‌دهد و اسناد بالادستی را برای فعالیت خود در دانشگاه‌ها دارد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اسناد بالادستی، خاطرنشان کرد: اولین سند موجود در این زمینه فرمان دو صفحه‌ای امام‌خمینی(ره) در زمینه تشکیل بسیج دانشجو و طلبه است که در تاریخ ۲ آذرماه ۶۷ صادر شده که در آن فرمان، اهداف، رسالت‌ها و فعالیت‌های بسیج دانشجویی مشخص شده است.

حیدری سند بالادستی دیگر را تأکیدات و پیام‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان بسیج دانشجویی اعلام کرد و گفت: رهبر انقلاب با دانشجویان بسیجی و مسئولان سازمان بسیج دانشجویی ۱۴ دیدار  و پیام خصوصی جدا از دیدار با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی داشته‌اند که در این دیدار تأکیداتی را به مسئولان بسیج دانشجویی درباره فعالیت‌های‌شان داده‌اند.

وی ادامه داد: سند بالادستی دیگر قانون توسعه و تقویت بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها مصوب سال ۷۷ در مجلس شورای اسلامی است که در این قانون مصوب شده آئین‌نامه اجرایی و جزئیات آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی تأکید کرد: چهارمین آئین‌نامه اجرایی فعالیت بسیج دانشجویی قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که جزئیات و نحوه فعالیت بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها مشخص شده و پنجمین سند موجود در این زمینه اصلاحیه همین قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال ۸۸ به تصویب اعضای شورا رسیده است.

حیدری افزود: بسیج دانشجویی در طی سال‌های گذشته به هیچ‌وجه از این اسناد بالادستی که مصوبه قانونی مراجع قانونی کشور است تخطی نکرده و همواره بر همین مبنا عمل کرده، لذا از این به بعد نیز به دنبال حرکت در مسیر همین قوانین بوده و خواسته بسیج دانشجویی تنها اجرای قانون است.

وی با اشاره به مناقشه دانشگاه آزاد با بسیج دانشجویی در زمینه فعالیت این تشکل دانشجویی در دانشگاه‌ها، افزود: بسیج دانشجویی در پیگیری این مسئله نیز خواسته‌ای جز اجرای قانون ندارد و دنبال اخذ امتیازات فراقانونی نبوده، نیست و نخواهد بود و این در حالی است که برخی از مسئولان دانشگاه آزاد در یک شارلاتانیسم رسانه‌ای از پیگیری بسیج درباره این بخشنامه این‌گونه عنوان می‌کنند که بسیج به دنبال امتیازات فراقانونی است که این مسئله مورد قبول ما نبوده و واقعیت ندارد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در این بخش از سخنان خود با اشاره به مثالی در این خصوص، گفت: از روز اول ابلاغ این بخشنامه، بسیج دانشجویی طی ۵ ماه صرفاً به شکل غیررسانه‌ای از مسئولان دانشگاه آزاد پیگیری کرد و طی مکاتبات صورت گرفته خواستار اصلاح بخشنامه شد.

حیدری افزود: پس از گذشت ۵ ماه از این مکاتبات و نتیجه نگرفتن از آن مجبور شدیم که موضوع را رسانه‌ای کنیم تا بتوانیم حق بسیج را بدست آوریم. مکاتبات صورت گرفته با رئیس دانشگاه آزاد که رئیس هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد نیز هست در این خصوص موجود است و در صورت لزوم منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: تا قبل از صدور این بخشنامه مسئولان بسیج دانشجویی در واحدهای دانشگاه آزاد با مشکلی روبرو نبودند و در تعامل خوبی فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند. از روزی که این بخشنامه به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ شد اشکالات زیادی در سطح دانشگاه آزاد برای مسئولان بسیج دانشجویی ایجاد شد و باید از مسئولان دانشگاه آزاد پرسید که این فضا مطلوب چه کسانی است که خواهان آرامش در فضای دانشگاه آزاد نیستند؟

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه قصد ندارم عنوان کنم که جریانی در دانشگاه آزاد در حال تقابل با بسیج است، افزود: اما از فرار یک حرف منطقی و قانونی چه معنایی استخراج می‌شود؟ قانون همواره فصل‌الخطاب همه مسائل و سوالات موجود در کشور است. دانشگاه آزاد نمی‌تواند مرجع تفسیر قوانین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، زیرا این دانشگاه نیز مانند سایر بخش‌ها تنها مجری قانون است نه مفسر قانون.

حیدری افزود: بسیج دانشجویی در انجام فعالیت‌های خود حتی از ظرفیت‌های موجود قانونی نیز به طور کامل استفاده نکرده و همواره دنبال تعامل با مسئولان دانشگاه و دانشگاه آزاد بوده، اما انجام چنین اقدامی در سالی که پایان آن به انتخابات مجلس ختم می‌شود از نظر برخی گویای محدودسازی بسیج دانشجویی در زمینه فعالیت‌های سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه هیچ چیز مانع روشنگری و بصیرت‌افزایی بسیج دانشجویی در سطوح مختلف دانشگاه‌ها نمی‌شود، گفت: بسیج دانشجویی به دور از دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی با نگاه به گفتمان‌سازی و بصیرت‌افزایی در زمینه گفتمان انقلاب فعالیت‌های خود را در سطح دانشگاه‌ها انجام می‌دهد، لذا اقدامات اخیر دانشگاه آزاد نیز اثر اندکی در انجام این وظیفه و رسالت برای بسیج دانشجویی در پی نخواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی افزود: پس از پیگیری این مسائل از سوی بسیج دانشجویی درباره بخشنامه دانشگاه آزاد، این سازمان مجبور شد علیه دانشگاه آزاد به مراجع قضایی شکایت کند، در حالی که این مسئله مطلوب ما نبود، اما پیگیری منطقی بسیج دانشجویی با پاسخ غیرمنطقی و غیرحقوقی دانشگاه آزاد روبرو شد و قطعاً این مسئله را تا احقاق کامل حقوق بسیج دانشجویی دنبال خواهیم کرد.

حیدری با انتقاد از اینکه هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد تاکنون جلسه‌ای با مسئولان سازمان بسیج دانشجویی درباره بخشنامه اخیر این دانشگاه صورت نداده است، گفت: قانون درباره فعالیت‌های بسیج دانشجویی بسیار شفاف است و پیگیری‌های این موضوع توسط بسیج برای احقاق حق بسیج دانشجویی و حقانیت آن صورت گرفته است.

وی ضمن دعوت از حمید میرزاده برای برگزاری مناظره درباره این بخشنامه، گفت: بنده به عنوان رئیس سازمان بسیج دانشجویی، آقای دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد و رئیس هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی این دانشگاه را به مناظره درباره بخشنامه اخیر این دانشگاه در جمعی با حضور حقوق‌دانان، رسانه‌ها و دانشجویان دعوت می‌کنم و قطعاً اگر وی تردیدی در این زمینه ندارد در این مناظره شرکت می‌کند و اگر مناظره را نپذیرد قطعاً در ادعاهای‌شان دچار تردید هستند، زیرا فرار از پاسخگویی اتهام‌زنی و رد پاسخ حقوقی تجربه سوخته‌ای است که افکارعمومی آن را قبول نخواهد کرد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ضمن انتقاد از فضاسازی رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد در زمینه کوبیدن بر طبل اختلافات، گفت: جای تعجب است رسانه‌های این دانشگاه به جای استفاده از شخصیت‌های حقوقی برای ارزیابی این بخشنامه از فلان چهره‌ای که اصلاً وجه حقوقی ندارد و نزدیکی او با جریان کارگزاران و اصلاح‌طلب برای همه روشن است اظهار نظرهایی را درباره این بخشنامه علیه بسیج دانشجویی مطرح می‌کند. رسانه‌های دانشگاه آزاد نیز در این زمینه منصفانه عمل نمی‌کنند و به جاست که اخلاق رسانه‌ای را در این زمینه را دنبال کنند.

حیدری در پاسخ به این ادعا که برخی ادعا می‌کنند بسیج دانشجویی شکایت خود را به مراجع قضایی تحویل نداده و صرفا آن را در رسانه‌ها مطرح کرده است؟ گفت: نامه نگاری‌های صورت گرفته با مسئولان دانشگاه آزاد به صورت مکتوب وجود دارد و در صورت لزوم آنها را منتشر خواهیم کرد.

وی در توصیه‌ای به مسئولان دانشگاه آزاد گفت: خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد می‌گویم طریق انصاف را طی کنند، زیرا رفتار جناحی و حزبی شایسته محیط آکادمیک نیست و بهانه‌جویی کافی است تا دانشگاهیان برخورد سیاسی و حزبی را در فضای دانشگاه‌ها به خوبی متوجه می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با تأکید براینکه پیگیری این مسئله را تا رسیدن به حق قانونی بسیج دنبال خواهیم کرد، خطاب به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبات و قوانین خود دفاع کند، زیرا اگر قرار باشد این مصوبات شورا به این شکل رفتار شود این روند فتح بابی است در بروز رفتارهای غیمنطقی، جناحی و حزبی نسبت با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که حد یقفی نداشته و باعث می‌شود مصوبات شورا دستخوش مسائل مختلفی شود.

نظر شما