شناسهٔ خبر: 92801 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

بررسی طرح ادغام دو شورایعالی از امروز روی میز بهارستان نشینان قرار گرفت/ باوجودشورای فضای مجازی چه لزومی به وجود این شورا است؟

نصرالله پژمانفر/2 نمایندگان مجلس کلیات طرح ادغام «شورایعالی فناوری اطلاعات» در «شورایعالی فضای مجازی» را به تصویب رساندند، ابهامی که مطرح شده این است که با این اقدام مجلسی ها، شورای عالی فناوری اطلاعات منحل می شود یا ادغام؟

به گزارش «نماینده»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح یکشنبه خانه ملت تقاضای بررسی خارج از نوبت طرح ادغام «شورایعالی فناوری اطلاعات» در «شورایعالی فضای مجازی» را مورد بررسی قرار داده و به تصویب رساندند. قرارشد بررسی کلیات این طرح در جلسه بعدی مجلس یعنی روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت انجام گیرد.

طرح انحلال شورایعالی فناوری اطلاعات و ادغام آن در شورایعالی فضای مجازی از مهرماه سال گذشته مطرح شده بود و نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن با کلیات آن موافقت کردند اما در چندماه اخیر این طرح مسکوت مانده بود.

این طرح در راستای اصلاح قوانین و اختیارات شورای‌عالی فناوری اطلاعات و حل موازی‌ کاری این شورا با شورای‌عالی فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.

شورایعالی فناوری اطلاعات که در دولت قبل منحل شده بود بار دیگر در این دولت، ایجاد شد. ریاست این شورا را رئیس جمهور برعهده دارد و دبیر آن نیز رئیس سازمان فناوری اطلاعات است. در همین حال ریاست شورایعالی فضای مجازی را که به دستور رهبری ایجاد شده نیز رئیس جمهور عهده دار است.

نمایندگان موافق این طرح معتقدند که در حال حاضر شورایعالی فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی با ریاست واحد دارای وظایف واختیارات یکسانی هستند، وجود این دو شورا باعث سردرگمی در تصمیمات، موازی کاری و تداخل در بسیاری ازمسائل می‌شود و از انجایی که ترکیب شورای عالی فضای مجازی جامع‌تر است ضرورتی ندارد که شورای دیگری موازی این شورا در این بخش وجود داشته باشد.

آنچه مطرح است ابهام بر سر واژه "ادغام" و یا "انحلال" شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی است. عنوانی که توسط رسانه ها برای بیان این طرح استفاده شد این بود: ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی.

پیشتر بذرپاش تاکید کرده بود که این طرح به معنای انحلال شورای فناوری اطلاعات نیست بلکه این شورا را در شورای عالی فضای مجازی ادغام می‌کند.

نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح در پاسخ به این ابهام به خبرنگار نماینده گفت: طرحی که در کمیسیون صنایع بررسی شد و در صحن نیز به تصویب رسید موضوع انحلال شورایعالی فناوری اطلاعات را تعقیب می کند.

پژمان‌فر  متعقد است یکسری از مشکلات موجود بدلیل تداخل های شوراها بوجود می آید و طبیعتا اگر مرجع تصمیم گیری یک مجموعه باشد آن شورای واحد خواهد توانست انتظارات را برآورده نماید.

مسئله جالبی که در حاشیه این طرح به چشم می خورد بررسی این طرح در کمیسیون صنعت و معدن است. نصرالله پژمان‌فر در پاسخ به چرایی این موضوع توضیح داد: چون این مسئله مربوط به وزارت ارتباطات است و در تقسیم بندی ها این وزارت را به کمیسیون صنایع متصل کردند به همین دلیل این طرح در کمیسیون صنایع بررسی شد. که البته ما معتقدیم این موضوع به کمیسیون فرهنگی بیشتر مرتبط است.

نظر شما