شناسهٔ خبر: 92750 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با «نماینده» مطرح شد؛

بررسی سازوکار انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات/ حضور نماینده جامعتین در کنار اصولگرایان

تشکل های اصولگرا/2 فرمول اصولگرایان در انتخابات، از درون جلسات نشست سه جانبه و شورای همگرایی بیرون نمی آید، فرمول انتخاباتی با حضور نمایندگان جامعتین در کنار احزاب اصولگرا شکل خواهد گرفت.

در حالی که سال ۹۴ را می توان به دلیل برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از تأثیرگزارترین سال‌های اخیر دانست، گزارش‌های موجود حکایت از تلاش جدی گروه های مختلف سیاسی کشور، برای آمادگی در این آوردگاه مهم دارد.

احزاب اصولگرا در سال گذشته نشست‌های متعددی در راستای وحدت و همگرایی در انتخابات مجلس برگزار کردند تا بتوانند بر اساس آنها، در سال جاری وارد مصادیق و سازوکار انتخابات شوند. در همین راستا با تلاش پشت پرده برخی چهره های و جریانات سیاسی کشور، «شورای همگرایی اصولگرایان» تشکیل شد و جلسات متعددی با حضور چهره‌های مختلف اصولگرایان و با سخنرانی بزرگان این جریان سیاسی از جمله ” آیت‌الله علم الهدی، آیت الله صدیقی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله جنتی و … ” شکل گرفت.

سید کمال سجادی"سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری" ضمن استقبال از گعده های اصولگرایان، گفت: حاج آقای تقوی در شورای همگرایی بخشی از اصولگرایان را جمع آوردی کرده و نشست سه جانبه هم بخش دیگری از کار را برعهده گرفته بنابراین اقدام آنها را می توان به پازل تشبیه کرد، اگر کل وحدت اصولگرایان را پازل انتخاباتی در نظر بگیرید هرکدام(شورای همگرایی و نشست سه جانبه) بخش هایی از پازل محسوب می شوند، باید کنار هم چیده شوند تا پازل وحدت کامل شود.

فرمول اصولگرایان در انتخابات نه از درون جلسات نشست سه جانبه و نه از شورای همگرایی بیرون نمی آید بلکه کمکی به وحدت و همگرایی می کند، فرمول انتخاباتی با حضور نمایندگان جامعتین در کنار احزاب اصولگرا همچون پایداری، پیروان و اصولگرایان تحول خواه شکل خواهد گرفت.

سجادی ضمن بیان این مطلب از رایزنی های انتخاباتی جبهه متبوعش با احزاب اصولگرا و جامعه روحانیت خبر داد و گفت: باهنر به عنوان رئیس جبهه پیروان یکی، دو هفته قبل با جامعه روحانیت دیدار کرد، ما هم در جبهه بنا داریم با اصولگرایان دیگر گفتگو کنیم. هم اکنون حزب موتلفه با پایداری و ایثارگران گفتگو می کند و ما هم جداگانه رایزنی های انتخاباتی خود را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه حزب موتلفه در نشست های سه جانبه، جبهه پیروان را نمایندگی نمی کند اما به سیاست های جبهه توجه دارد، اظهارداشت: پس از این نشست ها، آقایان بادامچیان و حبیبی در جلسه جبهه گزارشی از برگزاری این نشست ارائه دادند.

متن گفتگوی نماینده با سخنگوی جبهه پیروان بدین شرح است:

با توجه به فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان و تشکیل حلقه ۱۰۰ نفره، جبهه پیروان چه زمانی وارد فعالیت انتخاباتی خواهد شد؟

کمیته انتخاباتی به ستاد انتخابات جبهه تبدیل و مسئولان آن مشخص و محسن کوهکن رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان شد، اعضاء مشغول فعالیت هستند و اسامی کاندیداها از استانها در حال جمع آوری است چرا که کاندیداهای انتخابات در استان و شهرستانها زود مشخص می شود بنابراین اعضای جبهه در استانها مکلف شدند اسامی خود را برای ما ارسال کنند، برخی فرستادند و برخی دیگر هنوز در حال جمع آوری اطلاعات هستند.

چه تعدادی از استانها کاندیداهای پیشنهادی خود را به جبهه معرفی کردند؟

دقیقا نمی دانم اما بعضی از استانها فرستادند و بعضی دیگر هنوز ارسال نکردند علاوه بر استانها تشکل های عضو جبهه همچون جامعه کارمندان نیز در تلاش است اسامی خود را جمع آوری و به جبهه پیروان ارائه دهد.

بسته پیشنهادی استانهای تاثیرگذار همچون مشهد، اصفهان، شیراز و ...به جبهه ارسال شده است؟

باید از آقای کوهکن سوال کنم تا دقیق و درست اعلام شود، بالاخره دوستان و تشکل های عضو، فعال هستند و برخی از اسامی به دست جبهه رسیده و ستاد انتخابات اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

تشکل های اصولگرا این روزها در حال برگزاری نشست مشترکی تحت عنوان نشست سه جانبه هستند، حزب موتلفه هم عضوی از این سه ضلع به حساب می آید، آیا این حزب در نشست سه جانبه، جبهه پیروان را نمایندگی می کند؟

خیر، موتلفه نمایندگی از سوی جبهه ندارد ابتکار شخصی خودشان بود، اما بحث ها و مطالب مطرح شده در نشست سه جانبه به خوبی بیان می شود ضمن آنکه حزب موتلفه به عنوان عضو جبهه پیروان، سیاست جبهه را قبول دارد لذا مطالبی که در این جلسات مطرح می شود همسو با سیاست های جبهه است. حزب موتلفه نشست ها را با پایداری و ایثارگران انجام می دهد و ما در جبهه با جامعتین و سایر اصولگرایان گفتگو و رایزنی می کنیم و معتقدیم باید این گفتگو را تقویت و حمایت کرد و تا الان نشست های سه جانبه مفید بوده و نظرات اصولگرایان را به هم نزدیک کرده است.

به هرحال "وحدت اصولگرایان" در انتخابات مجلس مورد تاکید قاطبه اصولگرایان است، اگر وحدت حاصل نشود همان داستان انتخابات ریاست جمهوری تکرار و فرصت خدمت از اصولگرایان گرفته می شود بنابراین وحدت و همدلی  استراتژی اصولگرایان در انتخابات پیش رو و موضوعی اجتناب ناپذیر است که همه برآن تاکید دارند.

تاکنون محمد نبی حبیبی"دبیرکل حزب موتلفه" گزارشی از نشست های سه جانبه به جبهه پیروان ارائه داده است؟

بله، آقایان حبیبی و بادامچیان در جلسات جبهه پیرامون نشست سه جانبه صحبت و اعضا را در جریان این نشست ها قرار داده اند ما هم گفته ایم، از این نشست های شما حمایت می کنیم و معتقد به تقویت و انسجام اصولگرایان هستیم البته هرچه گفتگو ها زیاد تر باشد نتایج مفید تری هم خواهد داشت.

به دیدارهای انتخاباتی جبهه پیروان با سایر اصولگرایان اشاره کردید، این دیدارها چه زمانی انجام خواهد شد؟ و قرار است با کدامیک از احزاب گفتگو کنید؟

بنا داریم با جامعه مدرسین و جامعه روحانیت دیدار کنیم همچنین با سایر احزاب اصولگرا براساس جدول طراحی شده گفتگو می کنیم، احزابی که اصولگرا هستند و بر وحدت اصولگرایان در انتخابات تاکید دارند. به مرور زمان این دیدارها صورت خواهد گرفت.

آیا باهنر به عنوان رئیس جبهه پیروان دیداری انتخاباتی با چهره های اصولگرا داشته است؟

بله، وی با جامعه روحانیت در تماس است و صحبت هایی دارند. البته تماس و گفتگوی وی با جامعه روحانیت به یکی، دو هفته قبل برمی گردد، ارتباط جبهه با جامعتین فقط انتخاباتی نیست بلکه ارتباط سنتی و دیرینه ای برقرار کرده است و ما همواره از نظرات این بزرگان استفاده می کنیم.

برگزاری نشست های سه جانبه اصولگرایان بازتاب گسترده ای پیدا کرده است حتی اخیرا برخی از روزنامه های اصلاح طلب به تخریب نشست سه جانبه پرداختند و دیگر خبری از شورای همگرایی نیست، آیا قرار است نشست سه جانبه وحدت را دنبال کند؟

ما شورای همگرایی اصولگرایان با محوریت حاج آقای تقوی را رد نمی کنیم آن هم می تواند کمک کار باشد ولی انچه مورد تاکید جبهه پیروان است گستردگی وحدت اصولگرایان است. چتر وحدت باید همه اصولگرایان را در برگیرد. هم اکنون حاج آقای تقوی در شورای همگرایی بخشی از اصولگرایان را جمع آوردی کرده و نشست های پایداری، موتلفه و ایثارگران هم بخش دیگری از فعالیت اصولگرایان تلقی می شود. ما معتقدیم چتر وحدت باید برای همه اصولگرایان باز شود، صددرصد نشد حداقل نود و پنج درصد شود.

مدل انتخاباتی اصولگرایان قرار است از درون شورای همگرایی یا نشست سه جانبه اعلام شود؟

مدل انتخاباتی، از دل شورا همگرایی و نشست سه جانبه بیرون نمی آید، بلکه این نشست و برخواست ها می تواند به وحدت نهایی کمک کند. بالاخره در مرحله پایانی باید جبهه پیروان، جامعتین و سایر اصولگرایان حضور داشته باشند، در حال حاضر شورای همگرایی و نشست سه جانبه هرکدام زاویه هایی از کار را برعهده گرفته اند. اقدام آنها را می توان به پازل تشبیه کرد اگر کل وحدت اصولگرایان را پازل انتخاباتی در نظر بگیرید هرکدام(شورای همگرایی و نشست سه جانبه) بخش هایی از پازل محسوب می شوند، باید کنار هم چیده شوند تا پازل وحدت کامل شود.

پازل وحدت اصولگرایان چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

زمانی که جامعتین نمایندگان خود را معرفی کنند، نمایندگان جامعتین در کنار احزاب اصولگرا(پایداری، تحول خواهان، پیروان) می تواند فرمول انتخاباتی نشان دهد. الان فرمول ها تکمیل شده نیست بلکه دوستان هرکدام بخش هایی از کار را گرفتند.

چه زمانی فرمول اصولگرایان تعیین خواهد شد؟

فاصله ما تا انتخابات کم نیست از این رو تدریجی پیش می رود، هرچند کند ولی تدریجی کارها پیش می رود و امیدواریم هرچه زودتر فرمول نهایی اعلام شود.

ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان در انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در جبهه پیروان مخالف ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان هستیم و این پیشنهاد را رد می کنیم، اصلا عملی نیست. مگر می شود اصولگرایان با اصلاح طلبان ائتلاف کنند، دو جریانی که هویت جداگانه ای دارند نمی توانند ائتلاف کنند و این ائتلاف بی معنی است. اصلاح طلبان درون خود طیف های مختلفی(تندرو، کندرو و همسو با فتنه) دارند و در بین اصولگرایان نیز طیف های مختلفی حضور دارند بنابراین منطقی است اصولگرایان با یکدیگر و اصلاح طلبان هم با هم ائتلاف کنند تا این دو جناح شناخته شده با توانایی های خود وارد عرصه شوند. از سوی دیگر ما ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان را تفرقه رقیب می دانیم و معتقدیم آنها به لحالظ ضعف های موجود می خواهند از بعضی از اصولگرایان به عنوان وسیله استفاده کنند و یکی از اهدافشان ایجاد تفرقه و دو دستگی در اردوگاه اصولگرایان است بنابراین جبهه پیروان ضمن مخالفت از این پیشنهاد مطرح شده بر وحدت و همدلی خانواده اصولگرا تاکید دارد.

به نظر شما رقابت در انتخابات بین اصولگرایان و اصلاح طلبان شکل خواهد گرفت؟

بله، رقیب از هم اکنون فعال شده است و ما هم معتقدیم رقیب باید باشد تا رقابت کنیم اما ائتلاف نه، ضمن اینکه با این رقابت ها انتخابات پرشکوه و با نشاطی شکل خواهد گرفت و انشاءالله با وحدت و همدلی باز اصولگرایان می توانند پیروز شوند.

نظر شما