شناسهٔ خبر: 92481 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

پرونده سیاست‌های کلی برنامه ششم در مجمع تشخیص بسته شد

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بررسی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسید و این سیاست‌ها در مجموعه‌ای تقدیم رهبر معظم انقلاب می‌‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که ظهر امروز در این مجمع برگزار شد، اظهار داشت: بررسی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه امروز در جلسه مجمع تشخیص به پایان رسید و ما نیز در مجموعه‌ای این سیاست‌های کلی را تقدیم مقام معظم رهبری می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته اصل سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی خود ایشان ارجاع شد و ما نیز نظر مشورتی را به ایشان خواهیم داد و طبق معمول، ایشان سیاست‌ها را مطالعه خواهند کرد و اصلاحاتی در آن انجام می‌دهند و سپس به دولت، مجلس و قوه قضائیه ابلاغ می‌شود که برنامه ششم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که سومین گام به‌سمت توسعه ایران ۱۴۰۴ است، احکامش در مجلس تصویب می‌شود و از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجرایی خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های فضای مجازی، فناوری ارتباطات، سیاست امور دفاعی، سیاست امنیتی کشور و سیاست‌های امور اجتماعی کشور به تصویب رسید.

رضایی افزود: از جلسات دیگر، چندین دستور مهم همچون سیاست‌های کلی انتخابات، سیاست‌های کلی محیط زیست، رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان و قانون پیشگیری از جرائم را در دستور کار مجمع داریم.

وی با بیان اینکه تجربه‌ نشان داده که اگر دولتمردان به رهنمودهای مقام معظم رهبری کاملاً عمل کنند، موفقیت‌شان بالاتر از چیزی است که به دست می‌آورند، تأکید کرد: تجربه نشان داده است که در زمان امام خمینی(ره) و زمان مقام معظم رهبری هرچه به رهنمودهای این دو بزرگوار کامل‌تر و دقیق‌تر عمل شود، دستاوردهای ما بیشتر از آن چیزی است که دولتمردان و جناح‌های سیاسی در کشور زحمت می‌کشند.

دبیر مجمع تشخیص تأکید کرد: به‌طور مثال اگر در دولت‌های گذشته رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل می‌شد، اصلاً ما تحریم نمی‌شدیم و در فتنه ۸۸ نیز که رهبری فرمودند دوستان قدیمی ما توجه کنند، اگر به خطبه ایشان توجه می‌شد، این مسائل پیش نمی‌آمد.

رضایی گفت: اگر دولت آقای روحانی بخواهد در مذاکرات هسته‌ای موفقیتی به دست آورد، باید رهنمودهای مقام معظم رهبری و خطوط قرمزی را که توسط ایشان ترسیم شده عمل کنند. البته نمی‌گویم که عمل نمی‌شود اما هرچه بیشتر و کامل‌تر عمل شود، ما دستاوردهای بیشتری را در مذاکرات با ۱+۵ خواهیم داشت و با سربلندی بیشتری از این مذاکرات عبور خواهیم کرد زیرا که آمریکا نه تنها آمریکای ۳۰ سال پیش نیست بلکه آمریکای ۱۵ سال پیش زمان آقای بوش هم نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون آمریکا در منطقه وضعیتی پیدا کرده که دست به دامن عربستان و اسرائیل شده است و از طرف دیگر دست به دامن فرانسه و انگلستان شده تا این کشورها خلأ بیرون رفتن آمریکا از خاورمیانه را پُر کنند. برخی می‌گویند آمریکا به‌سمت آسیا یعنی چین و ژاپن می‌خواهد برود و برخی نیز معتقدند که آمریکا نمی‌تواند هم در اوکراین و هم منطقه و هم آسیا قرار بگیرد لذا اسرائیل و عربستان در منطقه و انگلیس و فرانسه از اروپا مجموعه‌ای را تشکیل دادند و می‌خواهند خلأ بیرون رفتن آمریکا و کاهش حضور مستقیم آمریکا به‌سبک بوش را حل و فصل کنند و این باعث تغییرات ژئوپولیتیک در منطقه ما خواهد شد و طرح تقسیم ۳ کشور نیز بخشی از این طرح است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متأسفانه بخش دیگر تشکیل کنسرسیوم گسترده برای فروش تسلیحات نظامی است؛ عربستان ۶۵ میلیارد دلار قرارداد خرید سلاح منعقد کرده است؛ امارات ۳۵ میلیارد دلار قرارداد خرید سلاح بسته و از قطر و کویت و کشورهای دیگر نیز ۱۴۰ میلیارد دلار طی سال‌های گذشته و ۲ تا ۳ سال آینده از منطقه به‌سمت کشورهای غربی خواهد رفت و سلاح‌های مدرن آنها به منطقه آورده می‌شوند و لازمه این کار این بود که باید به یمن حمله می‌شد.

رضایی گفت: بنابراین حمله به یمن منافع غرب و اسرائیل را تأمین می‌کند و آقای ملک‌سلمان قصد دارد که خاندان خود را با جنگ در آل‌سعود تثبیت کند مانند کاری که صدام حسین انجام داد؛ امروز حمله به یمن برای تثبیت خاندان آقای سلمان است. البته در آل‌سعود خاندان‌های عاقل زیادی وجود دارند اما آقای سلمان می‌خواهد جنگ یمن را طولانی کند و می‌خواهد مصیبت زیادی را بر سر مردم یمن به وجود بیاورد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم که طی ماه‌های آینده تعداد زیادی از سران سعودی توسط آقای سلمان زندانی شوند یا به‌دلایلی در عربستان یا خارج از آن کشته شوند و اگر همه اینها اتفاق افتاد، مردم باید بدانند که به‌بهانه جنگ می‌خواهند تسویه حساب شخصی انجام دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: موضوع دیگر این است که بازار بزرگ تسلیحاتی برای غرب درست کرده‌اند که میلیاردها دلار سلاح به منطقه ارسال شود و از طرف دیگر امنیت اسرائیل را نیز تأمین کنند. من به‌عنوان یک سرباز انقلاب از رسانه‌ها می‌خواهم که واقعیت‌های منطقه را برای مردم توضیح دهند. ملت ایران ملتی نیست که فقط به مسائل داخلی خودش توجه کند و مسائل منطقه و بین‌المللی برایش مهم نباشد لذا حوادث مهمی در حال شکل گرفتن است که باید توجه شود.

رضایی با اشاره به مسائل داخلی کشور، گفت: امسال سال مهمی در ابعاد داخلی و خارجی برای کشور است. از یک طرف، مذاکرات با قدرت‌های بین‌المللی را داریم که باید امسال به فینال برسانیم و نتیجه بگیریم. مسئله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است و مسئله سوم این است که منطقه با ناامنی شدید روبه‌روست لذا ما به‌شدت نیازمند آرامش و همکاری در داخل هستیم.

وی ادامه داد: با آرامش در جامعه و همکاری دولتمردان و جناح‌های سیاسی، می‌توان عبور موفقیت‌آمیز کشور را از شرایط پیش‌ِرو داشته باشیم لذا از دولتمردان و جناح‌های سیاسی می‌خواهیم که رقابت‌های انتخاباتی را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که وارد منافع ملی و ارزش‌های انقلاب نشوند و نباید رقابت‌ها به منافع ملی آسیب بزند یا ارزش‌های ملی را تضعیف کند لذا امسال به‌شدت نیازمند آرامش و همکاری و بیداری و هوشیاری همه اعضای جامعه هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی از سوی ایران برای پیشگیری از افزایش جنگ در یمن در دستور است، گفت: تلاش دولت ایران این است که هرچه زودتر آتش جنگ در یمن خاموش شود لذا ما از ظرفیت‌های خودمان در سطح منطقه و بین‌الملل استفاده می‌کنیم و آقای روحانی و آقای ظریف و سایر دولتمردان در حال تلاش برای خاموش کردن این آتش هستند.

رضایی در مورد تهدیدات وزیر دفاع آمریکا و اسرائیل گفت: این تهدیدات بیشتر جنبه زوزه‌کشیدن از فاصله دور برای دستاورد در مذاکرات هسته‌ای دارد. آمریکا مانند گرگ دندان‌ریخته‌ای است که می‌خواهد با سر و صدا امتیاز بگیرد ولی ملت و دولت ایران متوجه است که نباید فریب این زوزه‌ها را بخورد و باید جدی در صحنه باشد.

وی ادامه داد: اما اگر دشمنان و تهدید کنندگان به سرشان بیفتد که بخواهند کاری کنند، نیروهای مسلح ما آن‌چنان درسی به آمریکا و اسرائیل خواهند داد که برای همیشه نگاه به ایران را برگردانند و تا اسم ایران می‌آید نفس‌ها در سینه‌هایشان حبس شود.

رضایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه در برنامه ششم توسعه چه اقدامات عملی برای کاهش وابستگی به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده است، گفت: ما پیش‌بینی کرده‌ایم که سهم صندوق توسعه ملی را بالا ببریم چرا که این صندوق برای استقلال بودجه دولت از نفت تشکیل شده، لذا در سیاست‌های برنامه ششم صندوق تقویت شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سیاست‌های برنامه ششم از خام‌فروشی پرهیز داده شده و برخی زمینه‌های مناسب مانند توسعه سواحل مورد توجه قرار گرفته و اقتصاد مقاومتی کانون توجه ما در برنامه ششم توسعه است ضمن اینکه این سیاست‌ها تبدیل به احکام می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح کنگره آمریکا مبنی بر تحت تأثیر قراردادن توافق نهایی خاطرنشان کرد: مسئولان و تیم مذاکره کننده جواب این موضوع را خواهند داد.

رضایی در پاسخ به این پرسش که بررسی سیاست‌های کلی انتخابات چقدر طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم بیشتر از خرداد ماه طول بکشد. احتمالاً ما در خردادماه این سیاست‌ها را تحویل خواهیم داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین اولویت برنامه ششم توسعه اقتصاد، رسیدگی به زندگی مردم و تأمین اجتماعی است که جزو مصوبات ما است و جنبه عملیاتی پیدا می‌کند.

نظر شما