شناسهٔ خبر: 92138 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

"دور دور" تفریح جدید بچه پولدارهای مشهدی!

بچه پولدارها 43 این جا پل نیایش حد فاصل میدان صنعت و میدان کاج تهران ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد است، ترافیک نسبتا سنگینی در این ساعت از صبح در این محدوده دیده می شود اما آنچه در نگاه اول نظرت را جلب می کند، خودروهای مدل بالا است که گویا صاحبانشان برای به رخ کشیدن آنها به این جا آمده اند.اما این تمامی ماجرا نیست. این خودروها مهره های بازی هستند.

نماینده: دور دور کردن همراه با موازی رانی دختر و پسرهای ۲۰ تا ۳۰ ساله در این محدوده آن هم با خودروهای لوکس و مدل بالا، تفریح و سرگرمی خاصی برای آن ها شده، که هیچ جای دنیا نمونه اش را هم نمی توان دید.

حرکت موازی خودروهای لوکسی مثل بوگاتی، مازراتی، پورشه، کاپرا، بی ام و که سرنشینان آن ها بین ۲۰ تا ۳۰ ساله به نظر می رسند، صحنه ای را به نمایش گذاشته که خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ و پراید در این بازی کاملا به حاشیه رانده می شوند. رانندگان خودروهای لوکس، اعتنایی به خودروهای مدل پایین نکرده مگر اینکه سرنشینان این خودروهای مدل پایین، سر و وضع خاصی داشته باشند.

رانندگان خودروهای لوکس به چشم رقیب به یکدیگر نگاه کرده و هر یک به دنبال صیدی می گردند، برای اینکه بیشتر جلب توجه کنند، صدای موزیک خودروهایشان را بالا و بالاتر می برند.

در لاین سوم نرسیده به پل نیایش، پژو ۲۰۶ اس دی سفید رنگی که متعلق به دو دختر جوان حدودا ۲۳ ساله است، توقف کرده، سایر خودروهای لوکس هم کنار پیاده رو توقف کرده و نظاره گر این دختران هستند که از خودرو پیاده شده اند. ترافیک سنگینی در این محدوده ایجاد شده، ماموران راهور و کلانتری در این محدوده حضور دارند.

دلیل توقف خودروی دختران این است که پسرانی که سرنشینان خودروی لکسوسی بوده اند با قفل فرمان اقدام به شکستن شیشه سمت راننده کرده و گریخته اند.

یکی از دخترانی که دچار این حادثه شده اند به من می گوید: تقریبا آخر هفته ها و حتی بین هفته برای دور دور کردن به این جا می آییم، امشب نیز همچون شب های گذشته به این جا آمدیم که به خودروی لکسوسی که همراه با ما در حال دور دور کردن بود، بی اعتنایی کرده و این مساله سبب شد تا با قفل فرمان شیشه ماشین را خرد کنند به نظر می رسید، مست بودند ما نیز به ۱۱۰ اطلاع دادیم.

این دختر جوان ادامه می دهد: تفریح دیگری نداریم، زمانی که پدرم این خودرو را برایم خرید به پیشنهاد یکی از دوستانم، تصمیم گرفتم برای دور دور به این مکان بیایم.

به گفته وی، در این جا با آدم های بسیاری آشنا می شود.

یکی از پسرهایی که همراه دوستانش ماشین پورشه اش را در کنار خیابان پارک کرده و نظاره گر دور دور کردن ها است، می گوید: بچه شهرک غرب هستم و شاید از سن ۲۰ سالگی این حرکت را شروع کرده ام، خیلی ها حتی از جنوب تهران به این جا می آیند اما اگر خودرویشان مدل پایین باشد، کاسب نمی شوند چون در این جا مدل خودرو حرف اول را می زند و مدل خودروی شما نشاندهنده شخصیت شما است.

این جوان ۲۷ ساله که صدای موزیک خودرویش را زیاد می کند، می گوید: در طول ایام هفته این محدوده به همین شکلی است که می بینید اما در روزهای آخر هفته این وضعیت شدت می گیرد به گونه ای که این مکان بر سر زبان ها افتاده و بسیاری از دختر و پسرها از سایر مناطق تهران نیز به اینجا می آیند.

وی اضافه می کند: در ابتدا محدوده ایران زمین و بعدها کوی فراز به این شکل بود اما چند سالی است که دور دور کردن دختر و پسرها به پل نیایش کشیده شده است.

این جوان که دور دور کردن را بهترین تفریح خود می داند، می گوید: برخی از اوقات از این کار خسته می شوم اما به این کار عادت کرده ام، چون تفریح دیگری ندارم.

وی در مورد نظارت نیروی انتظامی می گوید: ماموران نیروی انتظامی از دست ما خسته شده اند و این وضعیت از دست آن ها خارج شده است.

در همین حین که در حال گفت و گو با ما است، خودروی یکی از دخترها نظر این پسر جوان را به خود جلب می کند، به دوستانش چشمک می زند، بی مقدمه سوار بر پورشه اش می شود و با سرعت بالا خود را به خودروی دختر جوان می رساند.

ساعت به ۳ صبح نزدیک می شود، کم کم دختران و پسران جوان از دور دور کردن خسته شده اند، برخی از آن ها به سمت طباخی می روند که به گفته برخی از جوانان سعادت آباد بیشتر شب ها تا صبح باز است و عده دیگر به خانه شان باز می گردند.

یکی از مشتریان این طباخی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: دور دور کردن های پسران و دختران جوان برای اهالی این منطقه دردسر شده است، یک شب وقتی اورژانس در حال تردد در این مسیر بود در ترافیک گیر کرد تا اینکه ماموران راهور مسیر را باز کردند. باید این وضعیت سامان پیدا کند چرا که ساکنین این منطقه از این وضعیت ناراضی هستند.

در روزهای اخیر شاهد تصادفات حادثه سازی بوده ایم که برخی جوانان سوار بر خودروهای لوکس و با سرعت سرسام آور، مرگ خود را رقم زدند، با وقوع این اتفاقات حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در همایش فرماندهان، مدیران و روسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی، این نیرو را «مظهر حاکمیت و امنیت» جمهوری اسلامی خواندند و با تأکید بر اینکه ایجاد امنیت فردی، اجتماعی، اخلاقی، و روحی و روانی در جامعه از مهمترین مسئولیت های نیروی انتظامی است، گفتند: لازمه برقراری امنیت، «اقتدار پلیس» است اما این اقتدار باید همراه با عدالت، مروت و ترحم باشد.

رهبر انقلاب اسلامی جولان دادن برخی جوان های سرمست غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابان ها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.

ایشان لازمه ایجاد امنیت در جامعه را، عمل مقتدرانه پلیس دانستند و گفتند: نیروی انتظامی مظهر حاکمیت و امنیت جمهوری اسلامی است بنابراین باید اقتدار داشته باشد اما این اقتدار به معنای ظلم کردن و حرکت بی مهار نیست.

در این راستا نیروی انتظامی در یک برنامه منسجم برخورد با این گونه حرکت های حادثه ساز در خیابان های تهران را سرلوحه کار خود قرار داد.

هفته گذشته سرهنگ پرویز حسینی معاون ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفت: بخشی از کاهش تصادفات تهران به دلیل اجرای طرح های شبانه پلیس در بزرگراه ها، معابر و برخورد با تخلفات سرعت غیرمجاز و لایی کشی و حرکات مارپیچ است، در حال حاضر این طرح ها با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب این طرح ها تشدید خواهد شد.

وی اضافه کرد: خودروهایی که با سرعت بالا که به ایست پلیس توجه نکنند، با حکم قضایی توقیف می شوند.

وی با تاکید بر تشدید طرح های ضربتی در این رابطه افزود: برخی از رانندگان خودروهای گران قیمت با سرعت بالا در معابر و بزرگراه های پایتخت تردد می کنند و پس از دستور ایست پلیس از محل متواری می شوند که طی مکاتبه با مرجع قضایی قرار بر صدور حکم توقیف این خودروها شد.

معاون ترافیکی پلیس راهور افزود: بیشترین تخلفات شبانه شامل نقص سیستم روشنایی، لایی کشی، سرعت غیرمجاز یا حرکت وسایل نقلیه سنگین در مسیرهای سرعت است که انجام دو تخلف حادثه ساز نظیر سرعت غیرمجاز و حرکت مارپیچ، توقیف وسیله نقلیه را به همراه دارد.

در حالی سرهنگ حسینی این سخنان را به رسانه ها اعلام کرده است که یکی از ماموران راهور مستقر در محدوده میدان کاج که همواره در بسیاری از شب ها در این خیابان در حال انجام ماموریت است، می گوید: متاسفانه اقدامات پلیس در این زمینه بازدارنده نیست.

وی می گوید: براساس وظیفه ذاتی خود، موظف هستیم خودروهای مدل بالا که به گونه ای مشکوک هستند را متوقف کرده و از راننده آن تست اعتیاد و الکل بگیریم.

وی اضافه می کند: در صورتی که این افراد مشکلی در این زمینه نداشته باشند، رها می شوند اما چنانچه دچار مشکلاتی در زمینه مصرف الکل و مواد مخدر باشند، سرعت غیرمجاز و رفتارهای ناشایست داشته باشند، به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی ادامه می دهد: در بسیاری از موارد، وقتی خودروی دختر یا پسرانی که دارای مشکلات ذکر شده، هستند را توقیف می کنیم بلافاصله با یک تماس خودروهای آن ها از توقیف خارج می شوند.

یکی از ماموران نیروی انتظامی نیز در این زمینه می گوید: هر یک از این دختران و پسران به جایی وصل هستند، حتی ادبیات آن ها با ماموران به گونه ای است که ترسی نداشته و با اعتماد به نفس و حتی گستاخی صحبت می کنند.

وی ادامه می دهد: در بسیاری از موارد برای خودم پیش آمده که با یک تماس اعلام شده دختر یا پسرانی که با آن ها برخورد شده را در اسرع وقت رها کنیم. براین اساس می توان گفت، اقدامات پلیس در این زمینه یک دور باطل است و این مساله تنها مختص به این محدوده نیست و در تهران فراگیر شده است.

سیدحسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: یکی از ویژگی های سنین جوانی، ابراز وجود است این مساله هم به شکل و رفتارهای مختلف نشان داده می شود.

وی اضافه می کند: در قشر مرفه یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر مطرح شده همین دور دورکردن ها با ماشین های لوکس است، اما باید پرسید چه فرصت هایی را برای ابراز وجود ایجاد کرده ایم؟ البته این موضوع، مساله ای نیست که از آن غافل شویم.

موسوی چلک می گوید: چشم و هم چشمی و پوز دادن ها فرصتی برای تخلیه روانی فراهم می کند که ممکن است این شرایط منجر به درگیری بین افراد نیز شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه می دهد: پلیس در برخورد با این پدیده ها، نهایتا خودروی افراد را توقیف می کند اما یک جوان شکل دیگری را برای ابراز وجود پیدا می کند در واقع می توان گفت شکل ابراز وجود جوانان تغییر می کند.

موسوی چلک می گوید: این در حالی است که در جوامع پویا کمتر شاهد این گونه رفتارها هستیم، براین اساس باید فضا را برای ابراز وجود جوانان به گونه ای فراهم کنیم که شاهد این گونه رفتارها نباشیم.

وی ادامه می دهد:باید راه های منطقی تر در برخورد با چنین پدیده هایی یافت چرا که برخی از این رفتارها ناشی از یادگیری از هم سن و سالان است و جوانان با دیدن هم سن و سالان خود به این پدیده ها روی می آورند.

موسوی چلک اضافه می کند: نباید این پدیده ها را زیاد جدی گرفت از سوی دیگر نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

وی تصریح می کند: در مواقعی که چنین رفتارهایی خارج از عرف بوده و منجر به زیرپاگذاشتن قوانین شود باید با آن برخورد کرد و الزامی نیست که برخوردها دراین زمینه سلبی باشد بلکه در برخی از موارد باید از برخوردهای سلبی و در برخی دیگر ایجابی استفاده کرد اما عموما در برخورد با چنین پدیده هایی از برخوردهای سلبی استفاده می شود.

منبع: خراسان

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۱۲:۵۶ 0 0

    چون قانون رانندگی در کشور ما وجود ندارد و متاسفانه بنوعی منبع درامد برای دولت شده - 
     مثلاً ورود به محدوده طرح ترافیک ممنوع است بخاطر کمتر آلوده کردن هوای مرکز شهر ولی اگر 24 هزار تومان پرداخت کنید مشکل آلوده کردن هوا حل میشود - خوب برای کسی که کلا یک پراید دارد  هزینه سنگینی است ولی برای بعضی ها نه
    جرائم رانندگی بحدی است که راننده مشکلی در پرداخت ندارد - ورود به خط ویژه اتوبوس شاید برای همان پراید سنگین باشد ولی پورشه سوار مشکلی ندارد
    تو همان خیابانهای فوق الذکر رانندگان خاطی را جریمه نکنید چرخهایشان را پنچر کنید مطمئن باشید روز سوم این داستان دوردوری تمام میشود -
    
                                

نظر شما