شناسهٔ خبر: 92090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

عراقچی:

به دنبال توافق هستیم، تحریم ها باید لغو شود

عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: در مدت فاصله بین توافق تا اجرا باید اقدامات اولیه انجام شود و در روز اول اجرا همزمان تعهدات ما اجرا می شود و تحریم ها لغو می شود.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان  در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سئوالی درباره زمان لعو تحریم ها گفت:روزی  که توافق امضا شودو یا به جمع بندی برسد و نهایی شود طبعتا هر دو طرف باید اقداماتی انجام دهند که آماده اجرا شوند.

وی افزود: به طور مشخص اکنون ملاحظه می فرمایید که کنگره آمریکا وارد مسئله شده و دخالت میکند و در حال تصویب لایجه ای هستند که ممکن است اجرایی شدن توافق را به تأخیر بیاندازد، بنابر این روزی که توافق به دست می آید با روزی که همه طرف ها آماده اجرای آن می شوند ممکن است مقداری فاصله داشته باشد

وی در پاسخ به این سئوال که در مدت فاصله مذکور چه اقداماتی باید صورت گیرد،  تصریح کرد: در فاصله بین توافق، هر دو طرف برای تعهداتی که به عهده گرفته اند آماده خواهند شد. تعهداتی که ما در خصوص اعتماد سازی داریم نیاز به مقدماتی دارد که آژانس مطلع شود و استقرار پیدا کند، انها نیز باید در قوانین و آیین نامه های خود تغییراتی بدهند تا به روزی برسیم که در آن روز اعلام خواهیم کرد که توافق اجرایی خواهد شد و در آن روز به صورت همزمان اقدامات ما شروع خواهد شد و تحریم ها نیز همان روز لغو خواهد شد .

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا تا پیش از اجرای توافق، ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد و طرف مقابل این کار را انجام نمی دهد،  تصریح کرد: آنها در همان ابتدای توافق و روزی که توافق صورت می گیرد، تحریم ها را لغو می کنند و اجرایی شدن آن در روزی است که توافق توسط هر دو طرف اجرایی شود.  اقداماتی که ما باید انجام دهیم نیز در یک روز نمی تواند انجام شود و طبعتا نیاز به مقدماتی دارد.  ولی آنها در همان روز توافق اعلام می کنند که تحریم ها را لغو خواهند کرد. دو طرف آماده خواهند شد که با تغییر قوانین و مقررات، از روز اجرای توافق به تعهدات عمل کنند.

وی در ابن باره که در توافق ژنو به لغو تحریم های تجاری، مالی و انرژی اشاره شده است اما در بیانیه لوزان اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: این یک سوءتقاهمی است که نسبت به توافق ژنو پدید آمده است. اگر متن توافق ژنو را کامل ملاحظه کنید در جایی که مربوط به لغو تحریم ها می شود، تأکید شده که تمام تحریم های مرتبط با هسته ای لغو خواهد شد و دسترسی های ایران به بازارهای تجاری، مالی، انرژی و فن آوری هم ایجاد خواهد شد. این قسمت یک امتیاز اضاقی و چیزی فراتر از لغو تحریم ها است که کشورهای ۱+۵ در مذاکرات ژنو برای جمهوری اسلامی ایران قائل شدند.

عراقچی گفت: این موضوع در توافق نهایی نیز اتفاق خواهد افتاد. یعنی ما لغو تمام تحریم های اقتصادی و مالی را در ابتدا خواهیم داشت و در عین حال دسترسی ایران به بازارهای تجاری، مالی و تکنولوژی ایجاد خواهد شد. همکاری ها در زمینه هسته ای در زمینه ایجاد نیروگاه های جدید، رآکتورهای جدید و آب شیرین کن های هسته ای نیز صورت می گیرد و کشورها تشویق خواهند شد که با ایران همکاری داشته باشند و خود کشورهای ۱+۵ نیز وارد همکاری های هسته ای با ایران خواهند شد. در حوزه اقتصادی نیز علاوه بر لغو تحریم ها، دسترسی های ایران بیشتر و بازارهای ایران به طرف مقابل باز و سرمایه گذاری تشویق می شود. اینها کل لغو تحریم ها است که هم در توافق ژنو به آن اشاره شده و هم در توافق نهایی ذکر خواهد شد .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درپاسخ به این سئوال که در توافق ژنو لغو تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا وتحریم های ملی ذکر شده و  در بیانیه لوزان اشاره ای به آن نشده است، اطهار داشت: در توافق ژنو هم آمده تمام تحریم های چند جانبه و یک جانبه لغو می شود و در توافقی که تا الان به آن رسیدیم و راه حل هایی که در لوزان به دست آمد و اکنون مکتوب می شود، تمام تحریم های چند جانبه که شامل تحریم های شورای امنیت است و تمام تحریم های یک جانبه شامل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، مد نظر قرار دارد و تمام این تحریم ها برداشته خواهد شد. تحریم های اقتصادی نیز در مرحله اول یک جا برداشته خواهد شد .

وی در پاسخ به این سئوال که عبارت تحریم های ملی را در بیانیه لوزان نداریم،  تصریح کرد : بیانیه لوزان یک بیانیه مختصر مطبوعاتی است و آنجا هم به تمام تحریم ها اشاره شده است. تمام تحریم ها از نظر ما شامل تحریم های چند حانبه و یک جانبه می شود. در متن توافق نهایی این امر مورد پذیرش است و ان شاءالله مشاهده خواهید کرد که تمام تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا اعم از کنگره آمریکا، دستورات اجرایی رئیس جمهور و تحریم های شورای امنیت مذنظر قرار گرفته و لغو خواهد شد .

عراقچی در این باره که قید جزئیات تحریم ها مانند تجاری، مالی و فن آوری مانند توافق ژنو بهتر نیست، اظهار داشت : در متن نهایی که در حال نگارش آن هستیم تمام موضوعات ذکر می شود. بیانیه مطبوعاتی لوزان، کلیتی از آنچه که اتفاق می افتد بود. این بیانیه یک و صفحه و نیم است که بخشی از آن نیز مقدمه است اما  توافق نهایی بالای ۲۰ صفحه تنها اصل تفاهم خواهد بود و بالای ۵۰ صفحه ضمائم خواهد داشت .

عراقچی در پاسخ به این سئوال که اکنون روی متن لوزان کار می کنید و یا توافق نامه ژنو گفت: ما در لوزان متنی نداریم. تنها بیانیه ای در پایان مذاکرات اعلام شد. در لوزان به مجموعه ای از راه حل رسیده ایم که در مذاکرات چند ساعته بحث و مورد توافق واقع شد. در لوزان به این راه حل ها رسیدیم که به طور مثال در اراک چه اتفاقی قرار است بیافتد، در فردو، نطنر چه اتفاقی می افتد و بحث نظارت ها و لغو تحریم ها چگونه خواهند بود و... و. الان در مرحله ای هستیم  که این راه حل ها  را مکتوب کنیم. در پایان لوزان یک بیانیه مطبوعاتی دو صفحه ای صادر شد که هیچ متن خاصی نیست که بتواند ملاک ما قرار گیرد .

وی با بیان اینکه در بیانیه لوزان تنها اشاره به راه حل ها شده و اینکه این راه حل ها وجود دارد، اظهار داشت : آنچه که روی آن کار می کنیم بر اساس راه حل هایی است که در لوزان به دست آوردیم و تیتر آنها در بیانیه مکتوب شده و یک سری اسناد و کاغذهایی را که در لوزان بر اساس راه حل ها روی آن کار کرده بودیم و تنها از جهت کاری برای ما ملاک بود را در این مرحله تبدیل به متن تفاهم نامه می کنیم .

عراقچی درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره بازرسی های علی الابد و ادعای جان کری درباره بازرسی ها و اینکه آیا قرار است فراتر از پروتکل الحاقی کاری انجام دهیم، بیان کرد: نمی دانم چرا فضاسازی روانی طرف مقابل به خصوص طرف آمریکایی اینقدر راحت در ایران پذیرفته و منعکس می شود.  این موضوع اصلا عجیب نیست و حتی بدون توافق کنونی و توافق ژنو این امر وجود داشته است. ما به عنوان یک غضو ان پی تی زمانی که موافقت نامه پادمان را با آژانس انرژی اتمی سال ها پیش امضا کردیم قبول کردیم که تمام تأسیسات خود را در معرض بازرسی و بازدید های آژانس قرار دهیم و در مقابل این حق برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ایجاد شود.

وی ادامه داد: این کاری نیست که تنها ما انجام داده باشیم. همه کشورهایی که ملحق به ان پی تی شدند با این مبنا وارد شده اند که در مقابل برخورداری صلح آمیز از انرژی هسته ای و همکاری که کشورهای دیگر با آنها خواهند کرد، برنامه ها و مراکز هسته ای خود را در معرض نظارت آژانس قرار دهند و شفاف سازی کنند تا اطمینان حاصل شود و از انجایی که صنعت هسته ای می تواند خطرناک و همراه با نگرانی هایی باشد این امر پیش بینی شده است. بنابراین طبق توافق نامه پادمان که ما با آژانس امضا کردیم بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران طبق روال پادمان تا زمانی که ما عضو ان پی تی هستیم خواهد بود.

عراقچی مجداد در پاسخ به این سئوال که آیا بالاتر از پروتکل الحاقی چیزی پذیرفته ایم، تصریح کرد: آنچه آقای  کری می گوید یک امر بدیهی است. اینکه ایشان یک امر بدیهی را که همه می دانند به فضای روانی تبدیل می کند و اینقدر آسان در کشور ما پذیرقته می شود  قابل توجه است. ما اجرای پروتکل الحاقی را در مذاکرات پذیرفته ایم به شرط آن که مجلس شورای اسلامی بپذیرد. تصویب پروتکل الحاقی در دست دولت نیست، در دست مجلس است. دولت ممکن است برای دوره ای داوطلبانه اجرا کند اما آن هم منوط به دیدگاه نمایندگان محترم.

مجری برنامه مجددا سئوال کرد پس ما فراتز ار پروتکل الحاقی چیزی را نمی پذیریم و عراقچی گفت: ما فراتر از پروتکل الحاقی به معنای ویژه خود، هیچ نظام و رژیمی را  نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت و ما در چارچوب پروتکل الحاقی و در چارچوب تفسیرهایی که از پروتکل می شود اقدام به اعتماد سازی خواهیم کرد. پروتکل الحاقی نیز دسترسی های بیشتر و امکان نظارت و اعتمادسازی بیشتری را برای آژانس فراهم می کند. بیش از ۱۰۰ کشور دنیا این پروتکل را اجرا می کنند و تمام نگرانی های امنیتی کشورها در پروتکل الحاقی پوشش داده شده و این پروتکل به نحوی تنظیم شده که بازرسان آژانس نتوانند از بازرسی هایی که انجام می دهند سوء استفاده کنند

وی تصریح کرد: ما هم به این موضوع به شدت حساس بودیم.  همه راه هایی که در بازرسی ها بتواند منجر به سوء استفاده توسط بازرسان آژانس شود را شناسایی کرده ایم. با همکاری نزدیک با دوستانمان در سازمان انرژی اتمی و سایر نهادها، نظارت هایی که پذیرفته شده با در نظر گرفتن دغدغه های امنیتی کشور است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران که اعتقاد داریم سلاح های هسته ای و سلاح های کشتار جمعی خلاف اصول بشریت، اخلاق و اعتقادات اسلامی است و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، سراغ این سلاح ها نرفتیم و نخواهیم رفت. بر این مبنا برای شفاف سازی مشکلی نداریم اما همان طور که بارها گفته شد، مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده اند نگرانی ما از این است که این نظارت ها مورد سوء استفاده قرار گیرد و به هوای آنها بخواهند اطلاعاتی از مراکز نطامی به دست بیاورند و دانشمندان ما را شناسایی کنند. درباره این موضوعات به شدت حساس هستیم.

نظر شما