شناسهٔ خبر: 92049 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سن ازدواج دختران ایرانی به ۳۰ سال رسیده است

گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: رشد جمعیت جوان کشور در گروه سنی زیر ۳۵ سال کم و بر تعداد سالمندان اضافه شده است و سن ازدواج دختران در کشور به مرز ۳۰ سال رسیده است.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: رشد جمعیت جوان کشور در گروه سنی زیر ۳۵ سال کم و بر تعداد سالمندان اضافه شده است و سن ازدواج دختران در کشور به مرز ۳۰ سال رسیده است.

محمود گلزاری اظهار داشت: ۵/۷ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال است که نسبت به ۵ سال قبل که ۵/۱ درصد بوده رشد داشتیم. از سویی تعداد جوانان کشور کم شده و با وجود رشد جمعیت باز به موازنه مناسب نرسیده‌ایم.

وی گفت: متأسفانه همان‌طور که بارها اشاره شده، جمعیت فعال و جوان کشور، رشدی را که مورد نظر ماست، ندارند و امروزه شاهد این هستیم که رشد جمعیت جوان کشور در گروه سنی زیر ۳۵ سال کم و بر تعداد سالمندان اضافه شده است. به‌عبارتی ۵/۷ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال است که نسبت به ۵ سال قبل که ۵/۱ درصد بوده رشد داشتیم. از سویی تعداد جوانان کشور کم شده و با وجود رشد جمعیت باز به موازنه مناسب نرسیده‌ایم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این مسئله که پیش‌نیاز رشد جمعیت، ازدواج و تشکیل خانواده است اظهار داشت: متأسفم که بگویم کارهای منظم و هماهنگی در سطح دستگاه‌های مسئول صورت نگرفته است.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی کارهای متعددی انجام داده‌اند، اما هماهنگ نبوده است. هم اکنون بیش از ۱۱ میلیون جمعیت در سن ازدواج مجرد داریم. همچنین سن ازدواج دختران و پسران در کل کشور نسبت به سابق بالاتر رفته و در کلان‌شهرها سن ازدواج پسران به بالای ۳۰ سال و دختران به مرز ۳۰ سال رسیده است، این یعنی هم جمعیت مجرد زیادی داریم، هم سن ازدواج بالا رفته و در برخی شهرها نیز با مشکلات دیگری مثل طلاق مواجه هستیم.

دکتر گلزاری تأکید کرد: نمی‌توان گفت هیچ فرهنگ‌سازی انجام نشده، بلکه سخن ما این است که دستگاه‌های مسئول باید کار علمی، هماهنگ و مبتنی بر آنچه در آمار و دیدگاه‌های علمی داریم و با رویکرد اسلامی ایرانی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: باید برای تشویق جوانان و خانواده‌ها و دور شدن آنها از زیر بار عدم قبول مسئولیت ازدواج تلاش کنیم، ازدواج هراسی را از بین ببریم و به جوانان بگوییم که خانواده کانون مقدسی است. نباید فقط در کلام بگوییم، بلکه الگوهای خوب را نشان دهیم.

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: متأسفانه در فیلم‌ها و سریال‌های ما خانواده‌های ایرانی را نابه‌سامان نشان می‌دهند. باید راجع به ازدواج فرهنگ‌سازی و فعالیت کنیم. با همه آنچه به‌عنوان ابزار فرهنگی در اختیار داریم از قبیل فیلم، کتاب، مطبوعات و رسانه‌ها و حتی موسیقی باید فرهنگ سازی کنیم. متأسفانه کتاب‌ها و محصولات فرهنگی مناسبی در حوزه ازدواج نداریم.

وی افزود: کنار همه اینها توجه به مراکز مشاوره ازدواج و حساس کردن خانواده‌ها را به اینکه حتماً در انتخاب همسر برای فرزندانشان از نظرات روان‌شناسان و کارشناسان استفاده کنند باید مورد تأکید قرار دهیم.

براساس آمار سازمان ثبت احوال جمعیت کشور با شیب ملایم در حال افزایش است. میزان جمعیت در سال ۹۳ در مقایسه با سال قبل ۲/۴ رشد نشان می‌دهد.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۵ ۲۰:۰۱کاربر...؟ 0 1

    اقای معاون ساماندهی جوانان با فرهنگ سازی ومشاوره وکتاب نمیتوان رشت جمعت را بالا بردوسن ازدواج راپایین اوردبه چنددلیل1گرانی بیداد میکند 2مشکل کار3مشکل مسکن4مشکل جهیزیه های سرسام اورحالاشمابگویدبا712هزارتومان.حقوق قانون کاریک خانواده 3نفره باید چه کار کنه باید در طول ماه مریض نشن بیرون نرن میهمانی نگیرند ونروندوقسط نداشته باشندو3وعده نان تخم مرغ مصرف کنندوهزینه های سر سام اور قبض های برق گاز اب تلفن و.اجاره.غیره راپرداخت کننداین رقم جواب میده حالاشماکه حقوق میلیونی میگیریدصحبت کردن درباره رشت جمعیت وازدواج کاری نداره راحت صحبت میکنی بدون دقدقه برادر من دخترش 7ساله است به خاطر هزینه های سرسام اور زندگی تمایلی به فرزند دوم نداردانوقت صحبت از رشت جمعیت وسن ازدواج میکنید ؟این مواردی که ذکر شدجلوی رشت جمعیت وازدواج راگرفته حقیقتی است که نمیخواهیم ان رابرزبان بیاوریم ؟ 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۹ ۰۸:۱۴. 0 1

    منکه به نوبه خودم که یه دخترم الان به سن ۲۸ سال رسیدم وتا موقعی که شغلی برام پیدا نشه نتونم مثل یک انسان تو جامعه رشد کنم ازدواج نمیکنم ٬ همسر آیندمم هم همینطور باید شغل خوبی داشته باشه که بتونه خرج خودمو فرزندانم رو بده در غیر این صورت یا ازدواج نمیکنم یا اونقدر منتظر میمونم که هم خودم هم همسر آیندم شاغل باشیم٬ مگه تو این گرونی میشه ازدواج کرد من خرجو گذران میخوام ٬ اصلنم برام مهم نیست با دیر ازدواج کردنم چی به سر کشور میاد مگه مسئولین به فکر ما جوونا هستن که ما به فکر باشیم
                                

نظر شما