شناسهٔ خبر: 91949 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عارف در واحد تهران غرب دانشگاه آزاد:

اصلاح طلبان و رقبا باید در انتخابات لیست واحد ارائه دهند/ از خطاکار انتخابات ۸۸ باید گذشت

عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان: آرزوی ما این است که اصلاح‌طلبان و حتی رقبا یک لیست واحد داشته باشند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در مراسم سالروز تاسیس انجمن اسلامی در دانشکده فنی مهندسی  واحد تهران غرب دانشگاه آزاد ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زینب و تبریک به مناسبت روز کارگر و معلم گفت: انتظار همگان این است که دولت توجه بیشتری به دو قشر زحمتکش و پرتلاش معلم و کارگر داشته باشد و امیدواریم دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه با یک نگاه ویژه به این دو قشر نگاه کند.

عارف ادامه داد: دانشگاه آزاد مولود انقلاب است، بعد از انقلاب فرهنگی دغدغه مسئولان این حوزه پاسخگویی به نیازهای آموزش کشور بود که نتیجه آن تاسیس دانشگاه آزاد شد.

وی افزود: پاسخگویی به نیازها و مطالبات اجتماعی از جمله مواردی بود که دانشگاه آزاد برای پاسخگویی به این نیازها شکل گرفت.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: در دهه دوم انقلاب تامین نیروی انسانی مورد نیاز یکی از وظایفی بود که در دستور کار دانشگاه آزاد قرار گرفت و در این راستا تلاش‌هایی کرد.

عارف خاطر نشان کرد: باید از همت و حمایت مردم از دانشگاه آزاد تقدیر کرد. تمام واحدهای دانشگاه آزاد با اتکا به منابع و کمک‌های مردمی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: در دهه سوم انقلاب توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد مد نظر قرار گرفت اما همچنان به توسعه کیفی و کمی نیز توجه شد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: دانشگاه آزاد کارنامه قابل قبولی دارد و برای توسعه تحصیلات تکمیلی تلاش‌های زیادی انجام داده است و در دهه چهارم انقلاب باید به سمت پژوهش، نوآوری و فناوری‌های برتر برود.

عارف اظهار اشت: اولویت دادن به امور فرهنگی رشد و اعتلای دانشجویان مسئله دیگری است که دانشگاه آزاد باید به طور جدی به آن توجه کند. رشد و اعتلای تک تک دانشجویان در یک محیط و سعی و خطا از مسائل دیگری است که در دانشگاه آزاد باید به آن توجه شود.

وی تاکید کرد: دانشجویی که به درستی تربیت نشده باشد نمی‌تواند مطالبات مردم را پیگیری کند و اهداف انقلاب را دنبال کند و فقط برای منافع خودش تلاش می‌کند. پس باید بپذیریم که تربیت دانشجو هزینه دارد و باید برای آن هزینه کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: باید همان نگاهی را که در خانه به فرزندان خود داریم در دانشگاه به دانشجویان داشته باشیم و برای اینکه این نگاه ایجاد شود مدیریت دانشگاه باید تجربه برخورد با دانشجویان را داشته باشد.

عارف تصریح کرد: متاسفانه یکی از راه‌های برخورد با دانشجویان کمیته انضباطی و تنبیه است. البته راه دیگری نیز وجود دارد که برخورد پدرانه است و ما باید به خاطر کشور با دانشجویان برخورد خوبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مدیریت دانشگاه در گذشته فرصت کافی را برای فعالیت‌های فرهنگی به دانشجویان ندادند که باید این مسئله جبران شود و من خوش‌بین هستم که این مسئله جبران خواهد شد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: جنبش دانشجویی دستاوردهای ارزشمندی تا کنون داشته است و باید در دانشگاه‌ها فعال‌تر شود. دانشجویان باید شرایط کشور را درک کنند، زیرا شرایط ویژه کشور تکالیفی را بر عهده ما می‌گذارد.

وی در ادامه با تاکید بر اخلاق‌مداری خاطر نشان کرد: نباید اخلاق‌مداری را قربانی فعالیت‌های سیاسی کنیم. همیشه باید اخلاق‌مداری را مد نظر قرار دهیم.

وی گفت: ما باید به فعالیت‌های فرهنگی توجه کنیم وقتی وضعیت فرهنگی انجمن‌های اسلامی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم باید توجه بیشتری به فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان افزود: این نگاه که فارغ‌التحصیل باید یک کرسی در نهاد یا سازمانی داشته باشد جواب نداده است و نگاه درست این است که هر فارغ‌التحصیل شغلی ایجاد کند و چند نفر دیگر را در این شغل سهیم گرداند به همین خاطر باید به توانمندسازی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی توجه شود.

وی تاکید کرد: تعامل با نهادهای مختلف، سازمان‌ها گروه‌های دانشجویی به  اصلاح رقیب و مدیریت دانشگاه یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کرد مشترکات زیادی در بین تشکل‌های دانشجویی وجود دارد که می‌توانند آن را پیگیری کنند.

عارف خاطر نشان کرد: امسال سال مهمی برای ما است و شعار امسال همدلی و همزبانی قرار داده شده است. اما ما چقدر در دانشگاه‌ها به این مسئله پرداخته‌ایم، ما اصلاح‌طلبان احساس می‌کنیم با گفتمان اصلاحات می‌توانیم دست برتر در این موضوع داشته باشیم حال دانشجویان انجمن اسلامی که مدعی اصلاحات هستند چقدر به این موضوع پرداختند؟

رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و همه سطوح مدیریتی مستقیم و غیر مستقیم به دست مردم انتخاب می‌شوند، پس برای اینکه انتخابات مجلس در یک فضای خوب برگزار شود باید به همدلی و همزبانی هم توجه کرد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سند علم و فناوری گفت: باید در راستای تحقق این سند تلاش کرد جایگاه علم ما باید ارتقا پیدا کند و باید قطب علمی دنیا باشیم ولی آیا چقدر به این مسئله پرداخته شده است.

وی افزود: برخی از دانشجویان می‌گویند که کوچکترین حرفی برایشان هزینه داشته است البته حق دارند ولی برای رشد و پیشرفت باید هزینه کرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در سال جاری گفت:‌دانشجویان همواره در انتخابات پیشتاز بودند و این پیشتازی را در سال ۹۴، حفظ کنند.

وی ادامه داد:‌در سال ۹۲ سرمایه اجتماعی خوبی خلق شد دانشجویان تلاش کنند این فضا ارتقا یابد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: ما ۴.۵ میلیون دانشجو داریم که با خانواده‌هایشان چیزی حدود ۲۳ میلیون نفر خواهند شد این قدرت بسیار بالایی است که باید به میدان بیاید.

عارف گفت: باید به مردم برای شناخت اصلح در انتخابات کمک شود ما به یک مجلس خوب نیازمندیم مجلسی که به دنبال بده و بستان نباشد و برای مشکلات مردم بیندیشد و مطالبات ملت را پیگیری کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که در رابطه با آزادی سران فتنه پرسیده شد، گفت: در مجلس یک دست صدا ندارد باید سعی کنیم در مجلس آینده اکثریت با اصلاح‌طلبان باشد که بتوانیم مطالبات مردم را پیگیری کنیم.

عارف در رابطه با سوال یکی دیگر از دانشجویان گفت: مجلس عملا در رابطه با دولت قبل در یک موضع انفعالی قرار داشت ولی رفتار آنها را با دولت تدبیر و امید می‌بینیم البته نظارت حق مجلس است ولی باید این کار درست انجام شود، متاسفانه برخی از کارها شبیه دخالت در فعالیت یا کار قوه مجریه بود.

وی در رابطه با حضور زنان در عرصه سیاسی گفت: باید حضور زنان در عرصه سیاسی را بررسی کنیم اگر بخواهیم در منطقه جایگاه اول را داشته باشیم و پیشرفت کنیم راهی نداریم جز اینکه از تمام سرمایه انسانی کشور استفاده کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان  ادامه داد: امروز نرخ مشارکت زنان در کشور حدود ۱۳ درصد است که خیلی پایین بوده و باید با برنامه‌ریزی زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته باشند. باید تلاش کنیم که زنان در مجلس آینده حضور پررنگ‌تری داشته باشند و زنانی که احساس می‌کنند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

عارف تصریح کرد: اولویت ما در این بنیاد برنامه‌ریزی برای دو قشر جوان و زنان است این دو قشر باید در برنامه‌ریزی‌ها نقش بیشتری داشته باشند.

وی در رابطه با سوال دیگری افزود: اگر احساس کنند گفتمان اصلاح‌طلبی با حضور من در انتخابات پیشرفت خواهد کرد در انتخابات شرکت می‌کنم.

وی ادامه داد:‌برای انتخابات مجلس نمی‌شود از مرکز یک نسخه را پیچید و به استان‌ها ارسال کرد ما باید به دنبال راهکارهایی برای انتخابات مجلس باشیم و آرزوی ما این است که اصلاح‌طلبان و حتی رقبا یک لیست واحد داشته باشند.

عارف در ادامه در رابطه با سوال دیگر تاکید کرد: چرا یک عده چماق فتنه را برداشته‌اند و بر سر هر کس که می‌خواهند می‌کوبند یک اتفاق و یک فتنه‌ای رخ داده است ولی مردم این ظرفیت را داشتند که انتخابات ۸۴ را به انتخابات ۹۲ تبدیل کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: یک عده در رابطه با انتخابات ۸۸ مطالباتی دارند آیا بهتر نیست این موضوع در محافل دانشگاهی و علمی باز شود و یک دادگاه صالحه خطاکار را مشخص کند، البته موضع من این است که از خطاکار هر کس که باشد باید گذشت.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم اتفاقات سال ۸۸ رخ ندهد و انتخاباتی مانند انتخابات ۹۲ در سال جاری داشته باشیم و کاری کنیم که چماق فتنه را بر سر هیچکس نکوبند.

عارف اضافه کرد: جریان اصلاح‌طلبی گفتمان امام (ره) و انقلاب است و نمی‌شود آن را به زانو درآورد. انتخابات ۹۲ در شرایطی برگزار شد که می‌گفتند اصلاح‌طلبان نتیجه نمی‌گیرند. در انتخابات مجلس هم نتیجه را خواهیم دید.

وی در خاتمه گفت: باید تلاش کنیم همدیگر را حذف نکرده و اختلاف نظر را بپذیریم و همدیگر را تحمل کنیم و به هم برچسب نزنیم.

 

 

نظر شما