شناسهٔ خبر: 91928 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بن رایگان فقط به ۳ گروه تعلق می‌گیرد/ وزیر و وکیل هم نداریم

عباس صالحی43 رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: فقط ۳ گروه شامل اهالی قلم، سخنرانان نشست‌های سران اهل قلم و خبرنگاران حوزه کتاب مشمول دریافت بن رایگان در این نمایشگاه هستند.

به گزارش نماینده از مهر، سیدعباس صالحی رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در نشست خبری این نمایشگاه و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران که ریاست آن هم با شما بود، بن‌های رایگان زیادی به افراد حقیقی و حقوقی که معمولا هم هویتشان نامشخص بود داده شد، امسال چگونه تصمیم گرفتید که واگذاری بن رایگان در نمایشگاه متوقف شود؟ گفت: یکی از تصمیم‌های مهمی که امسال در حوزه نمایشگاه کتاب تهران اتخاذ شد، تصمیم مربوط به حذف بن رایگان از نمایشگاه بود.

وی افزود: بن کتاب حدود یک دهه پیش و زمانی که تسهیلات حمایتی از کاغذ قطع شد، در ردیف حمایتی وزارت ارشاد قرار گرفت با این هدف که کمکی به مصرف‌کنندگان کالاهای فرهنگی یعنی کتاب باشد یعنی چیزی شبیه همان یارانه نقدی البته با نگاه حمایتی از مصرف‌کننده، این حرکت آن زمان و علی‌رغم ادله دفاعی متقنی که درخصوص آن وجود داشت، نیازمند بازنگری بود چراکه طبعا اتفاقاتی که می‌افتد باید در جهت اصلاح رویه‌های غلط باشد.

صالحی گفت: یکی از بحث‌هایی که از سال گذشته به طور جدی مورد توجه مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، بازنگری در این تسهیلات حمایتی بود، با توجه به ایده‌هایی که در این خصوص وجود داشت، قدم‌های مهمی برداشته شد و چند تصمیم اتخاذ شد که یکی از آنها، این بود که انتشار بن کاغذی کلا متوقف شود. ردیابی‌های ما امکان بررسی میزان دقیق مصرف بن‌های کاغذی در حوزه اقتصاد نشر و در واقع تبدیل آنها به کتاب را به وجود نیاورد چراکه این حواله‌ها، کاغذی و با هویت‌های کلی بود با این حال مشاهده می‌شد که این بن‌ها تبدیل به پول نقد می‌شد.

وی افزود: لذا تصمیم بر این شد که این یارانه حمایتی حتما به صورت کارت الکترونیک خرید کتاب و به نام اشخاص و با درج شماره ملی آنها روی کارت باشد تا امکان ردیابی بن‌ها فراهم شود و مشخص گردد که چه میزان از آنها تبدیل به کتاب می‌شود لذا ما امسال هیچ بنی بدون نام نداریم. همچنین تصمیم بر این شد که این بن‌ها زمان دار باشد ما در این خصوص از تجربه‌های نمایشگاه‌های استانی کتاب استفاده کردیم بر این اساس بن‌هایی که به اقشار مشخصی در نمایشگاه کتاب داده می‌شود، در مقطع نمایشگاه شارژ شوند و با پایان نمایشگاه، اعتبار آنها هم تمام شود.

رئیس نمایشگاه کتاب با بیان اینکه تصمیم چهارم این بود که بن اهدایی داده نشود تاکید کرد: سال گذشته به جهت اینکه مدت زیادی از تغییرات در وزارت ارشاد نگذشته بود که ما وارد بحث نمایشگاه کتاب شدیم، نتوانستیم برآورد کنیم که چه میزان بن رایگان توزیع شده است اما با توجه به آمارهایی که از سال‌های قبل نمایشگاه داشتیم، می‌توانم بگویم که توزیع بن رایگان در دوره قبلی نمایشگاه تا حد زیادی تقلیل یافت. امسال تصمیم بر حذف کامل بن‌ها گرفته شد و ما از قِبل این تصمیم توانستیم اعتبار حمایتی خود را از بخش یارانه مصوب نمایشگاه یعنی بن دانشجویی و طلاب از ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دوره قبل به ۱۰ میلیارد  تومان افزایش دهیم.

وی سپس با اشاره به ۳ تصمیم مهم شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب درخصوص توزیع بن رایگان در دوره بیست و هشتم گفت: ۳ گروه در این خصوص استثنا شدند؛ یکی از این گروه‌ها اهل قلم بودند که به همین منظور آیین‌نامه‌ای تدوین شد که براساس آن اهل قلمی که در ۵ سال گذشته دو کتاب در حوزه بزرگسال و یا ۳ کتاب در حوزه کودک نشر داده باشند، بن رایگان دریافت خواهند کرد. گروه دوم سخنرانان در نشست‌های سراهای اهل قلم بود؛ از آنجا که ممکن است اعطای هدیه نقدی و پول به این عزیزان اندکی ناشایست باشد، تصمیم گرفته شد که بن‌های اهدایی به این گروه تعلق گیرد. همچنین براساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری در جلسه آخر خود، خبرنگاران حوزه کتاب هم مشمول دریافت بن‌های رایگان شدند چراکه ما معتقدیم آنها افرادی درگیر در حوزه کتاب هستند و باید کتاب بخوانند و لذا حمایت از آنها لازم است.

رئیس نمایشگاه کتاب تصریح کرد: به جز ۳ گروهی که اشاره کردم در نمایشگاه امسال به هیچ‌کس بن رایگان کتاب داده نخواهد شد، وزیر و وکیل هم نداریم و هیچ شخصیتی اعم از سیاسی، اجتماعی و یا غیره بن اهدایی دریافت نخواهد کرد. خوشبختانه آقای جنتی به جد پای این موضوع ایستاده‌اند.

وی همچنین گفت: تصمیم دیگری که درخصوص یارانه حمایتی نمایشگاه گرفته شد، این بود که از آنجا که مشارکت برخی سازمان‌ها و موسسات در نمایشگاه کتاب موجب کمک به اقتصاد نشر و رونق آن خواهد شد و ارزیابی آماری ما هم این را ثابت کرده بود مقرر شد حداکثر به میزان ۲۰ درصد از کل آورده‌ای که این موسسات و سازمان‌ها به حوزه اقتصاد نشر وارد می‌کنند، از آنها در قالب ارائه بن حمایت شود.  

نظر شما