شناسهٔ خبر: 91908 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مصوبه ستاد ویژه تدابیر اقتصادی برای روبل و ریال

پول هند43 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه ستاد ویژه تدابیر اقتصادی برای جایگزینی روبل و ریال در تبادلات تجاری ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد: این مصوبه به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

به گزارش نماینده از مهر، مجتبی خسروتاج در همایش اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در تهران گفت: زمینه های همکاری ایران و روسیه در دو قالب صادرات کالاهای غیرنفتی و ایجاد ظرفیت‌های نفت و فرآورده های مختلف نفتی خلاصه می‌شود که بر این اساس، بنا داریم تا با صادرات کالاهای غیرنفتی، اقلامی را وارد کنیم که ورود آنها با ارز صادرات توجیه دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای رونق تبادلات تجاری مذاکراتی را با «میربیزینس بانک» صورت داده‌ایم که اطلاعیه های مربوط به آن نیز منتشر شده است تا بتوان ارز صادراتی صادرکنندگان کالا و خدمات به روسیه را به نرخ روز در ایران تحویل بدهیم.

وی تصریح کرد: ترتیباتی را اتخاذ کرده ایم که بر مبنای آن، در مقابل صادرات کالاها اقلام مورد نیاز با ارز متقاضی وارد شود و بر این اساس، ترتیبات بانکی که به دولت پیشنهاد شده و از طریق ستاد تدابیر ویژه اقتصادی به بانک مرکزی رفته، به‌گونه‌ای است که پایه پولی با روبل و ریال حاکم شود.

خسروتاج ادامه داد: در این رابطه با بانک مرکزی ایران و روسیه مذاکراتی صورت گرفته اما هنوز جایگزینی روبل و ریال در مبادلات تجاری به جای دلار نهایی نشده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در زمینه ظرفیت صادرات نفتی و فرآورده های نفتی شرکت های مختلفی از کشورهای دنیا خریدار هستند که از جمله آنها روسیه است.

وی ادامه داد: بنا داریم تا از تعرفه های ترجیحی در تبادلات تجاری دو کشور استفاده کنیم، اما روس‌ها معتقد به مذاکرات جدیدی در رابطه با تعرفه ها هستند که بر این اساس، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در رأس هیاتی بلندپایه خرداد ماه سال جاری به روسیه سفر خواهد کرد تا در این رابطه مذاکراتی صورت گیرد.

خسروتاج با اشاره به تجارت آزاد روس‌ها با ۵ کشور حوزه اورآسیا همچون بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قزاقستان، اظهار داشت: ایران تلاش دارد تا مذاکراتی را با این اتحادیه برای استفاده از تعرفه های ترجیحی در تجارت صورت دهد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از مشکلات پیش‌روی صادرات کالاهای ایرانی به روسیه را در نوبت قرار گرفتن کشتی های ایرانی حامل میوه و تره‌بار دانست و خاطر نشان کرد: درخواست ما از روسیه اولویت دادن به تخلیه این بارهای صادراتی بود که بر این اساس، موافقت شد تا چنانچه ۳ روز قبل از حرکت کشتی‌ها به روس ‌ا اطلاع داده شود، ترخیص میوه و تره‌بار به دلیل فسادپذیری خارج از نوبت صورت گیرد.

وی از جمله مشکلات صادرات کالاهای ایرانی به روسیه را کمبود کشتی و کانتینر یخچال‌دار دانست و ادامه داد: در جلسه‌ای که اواخر سال گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، مقرر شد تا اگر فردی کانتینر یخچال‌دار مستعمل بیاورد، در چارچوب تنظیم قراردادی که تنظیم می شود، بتواند کانتینر یچخال‌دار مستعمل به ناوگان وارد کند.

خسروتاج در پایان در خصوص حمل و نقل کالاهای صادراتی ایران به روسیه نیز خاطر نشان کرد: اتاق مشترک ایران در حال مذاکره با برخی ایرلاین‌ها است که بتواند ۵۰ درصد از هزینه جابجایی تجار به روسیه را پوشش دهد.

نظر شما