شناسهٔ خبر: 91671 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

هاآرتص: محافظه‌کاران آمريکايی در حمايت از اسرائيل از نتانياهو نيز پيشی گرفتند

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: محافظه‌کاران آمریکایی در حمایت از اسرائیل حتی از بنیامین نتانیاهو رئیس کابینه اسرائیل نیز پیشی گرفتند.

به گزارش نماینده، پایگاه اینترنتی روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی روز شنبه در مقاله‌ای به قلم جیکوب کورنبلاه نوشت: محافظه‌کاران در حزب جمهوریخواه از ماده اصلاحیه سناتور روبیو در رابطه با لزوم «به رسمت شناختن اسرائیل» توسط ایران حمایت کردند. به عنوان مثال بابی جیندال فرماندار ایالت جنوبی لوئیزیانای آمریکا که یکی از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوریخواه است بر پیشنهاد سناتور مارک روبیو صحه گذاشت. روبیو تلاش دارد اصلاحیه‌ای را به لایحه لزوم بررسی توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره آمریکا ملحق سازد که براساس آن ایران باید قبل از امضای توافق جامع حتماً موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
شایان ذکر است که جیندال نه تنها از ربیو بلکه حتی از نتانیاهو نیز پیشی گرفته است زیرا در پیشنهادِ خود این نکته را نیز اضافه کرده است که ایران باید اسرائیل را به عنوان «کشوری یهودی» به رسمیت بشناسد. این در حالی است که به فکر شخصِ نتانیاهو نیز نرسیده بود که این بخش را اضافه کند زیرا حتی فلسطینیانی که طرف مذاکره صلح با کابینه اسرائیل هستند شرط «یهودی بودن» اسرائیل را نپذیرفته‌اند. گویی محافظه‌کاران آمریکایی به دنبال گنجاندن شروطی در این لایحه هستند که عدم پذیرش آن را توسط ایران حتمی کند و از این رو توافق جامع هسته‌ای ایران را به شکست بکشانند.
جیندال گفت: به نظر من شرط به رسمیت شناختن اسرائیل و عدم حمایت از تروریسم باید در این لایحه گنجانده شود اما اگر سناتورهایی وجود دارند که با الحاق این موادِ اصلاحیه به لایحه کورکر-کاردین مخالفند من تمایل دارم استدلال آنان را بشنوم که چرا ایران نباید دست از حمایت از تروریسم بردارد یا اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسد.
وی افزود: به نظر من این مضحک است که کاخ سفید چنین لایحه‌‌ای را تهدید به وتو می‌کند. من آرزو می‌کنم رییس جمهور (اوباما) همانطور با ایران مذاکره کند که با سنای آمریکا (با قاطعیت) مذاکره می‌کند.
این منبع افزود: حامیان لایحه کورکر - کاردین در سنای آمریکا نگران هستند که مبادا پیشنهاد سناتور روبیو که یکی از داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهور 2016 نیز هست برای ملحق کردن دو متمم عدم حمایت از تروریسم و لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل به این لایحه باعث کاهش شمار حامیان آن در میان سناتورهای دمکرات و شکست نهاییِ این لایحه شود. سناتور کاردین که از اعضای حزب دمکرات است و با همکاری سناتورِ جمهوریخواه کورکر به این لایحه که به منزله سازشی میان دو حزب بزرگ آمریکا به حساب می‌آید، دست پیدا کرده است ابراز نگرانی کرد که پیشنهاد اصلاحیه مزبور سناتور روبیو ممکن است اصل لایحه کورکر - کاردین را به مخاطره اندازد. وی متمم‌های پیشنهادی سناتور ربیو را به قرص زهر تشبیه کرد که یکی از عوارض ناخواسته‌ی آن این خواهد بود که در نهایت منجر، به مرگ این لایحه (عدم تصویب آن) خواهد شد.


 

نظر شما