شناسهٔ خبر: 91632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

جو بایدن:

لازم باشد با ایران وارد جنگ می‌شویم /هیچ رئیس جمهوری به اندازه اوباما به اسرائیل خدمت نکرد

جوبایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنانی در مؤسسه واشنگتن گفت: هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه اوباما برای رژیم صهیونیستی کار نکرده است.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی در اندیشکده واشنگتن در بامداد روز جمعه بار دیگر بر رفع مرحله‌ای تحریم‌ها تأکید کرد و گفت ایران با توافق هسته‌ای، درباره فعالیت‌های هسته‌ای پیشین خود شفاف‌سازی خواهد کرد.

وی گفت: «ما نه تنها سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بلکه یکی از وسیع‌ترین آن‌ها را علیه ایران اعمال کردیم. اکنون ما از فرصتی تاریخی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران برخوردار هستیم.»

این مقام آمریکایی در ادامه با بیان اظهاراتی ادعا محور گفت: آمریکا با توافقی که در حال مذاکره برای رسیدن به آن است زمان‌بندی ایران برای توان ساخت سلاح‌های هسته‌ای را تغییر می‌دهد.

بایدن این اظهارات را در حالی بیان کرد که ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی به رهبری آمریکا برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است. برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و بازرسان این نهاد دیده‌بان سازمان ملل تا کنون شواهدی دال بر انحراف این برنامه از مقاصد صلح‌آمیز نیافته‌اند.

وی در ادامه این ادعا، با بیان اینکه ایرانی‌ها همین حالا هم «مسیر دست‌یابی به سلاح اتمی را هموار کرده‌اند» گفت در صورتی که دولت ایران بخواهد و تصمیم به این کار بگیرد، همین امروز می‌تواند هشت سلاح اتمی بسازد. وی همچنین اظهار کرد در صورت توافق، مسیر پلوتونیوم برای ساخت سلاح توسط ایران برای همیشه بسته خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود بار دیگر بر پیوندهای کشورش با رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: «همزمان که در حال پیگیری این توافق هستیم، همکاری‌های خود با اسرائیل و سایر شریکان خود در منطقه را هم توسعه می‌ دهیم.»

جو بایدن تأکید کرد: «بگذارید صریح بگویم هیچ رئیس‌جمهوری بیشتر از اوباما برای امنیت اسرائیل کار نکرده است. این موضوع (در آینده هم) تغییر نخواهد کرد.»

وی گفت با تحویل جنگنده‌های اف ـ ۳۵ آمریکا به اسرائیل اکنون این رژیم تنها دارنده جنگنده‌های نسل پنجم در منطقه است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از نطق خود در این مراسم که به مناسبت سی‌امین سالگرد اندیشکده واشنگتن برگزار می‌شد همچنین گفت آمریکا در صورت عدم توافق با ایران وارد «جنگ» خواهد شد.

وی گفت: «اگر ایران توافق را رد کند، تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند. اگر لازم باشد، جنگ هم اتفاق خواهد افتاد. این ریسکی است که اگر احساس کنیم ایران دارد به سمت بمب پیش می‌رود آن را انجام خواهیم داد.» وی افزود: البته در چنین سناریویی هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

بایدن درباره طرح نمایندگان مجلس سنای آمریکا موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» و تلاش نمایندگان کشورش برای اضافه کردن متمم‌هایی نظیر لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل توسط ایران هم اظهار نظر کرد. وی در انتقاد از این نمایندگان و برای نشان دادن میزان افراط آن‌ها با مطرح کردن این متمم پیشنهادی گفت: «ما از عربستان سعودی نمی‌خواهیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد.»

نظر شما