شناسهٔ خبر: 91605 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در گفتگو با نمایندگان مجلس

حمایت از تولید ملی وظیفه شرعی است/ فرهنگ‌سازی را از دبستان شروع کنیم/ مهم‌تر از قانون‌گذاری اجرای درست است

رهبری+کارگران431 در پی سخنان مهم چند روز قبل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع کارگران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده به تبیین بخشی از فرمایشات ایشان پرداخته‌اند.

به گزارش «نماینده» صبح روز نهم فروردین‌ماه مقام معظم رهبری با جمعى از کارگران سراسر کشور دیدار کردند. این دیدار که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار می‌شد بیشتر زمانش به توصیه‌هایی در جهت حمایت از تولیدات ملی اختصاص یافت. البته سخنان ایشان تأکید و تکرار سخنان قبلی‌شان بود که با لحن مطالبه‌گرانه‌تری نسبت به قبل بیان می‌شد.

دایره شمولیت بیانات ایشان در وهله اول خطاب به مسئولین اجرایی کشور بود که به حمایت همه‌جانبه از تولید ملی تأکید ورزیدند، فرهنگ‌سازی استفاده از تولیدات ملی هم بخش دیگری از بیانات ایشان بود که بار مسئولیت نهادهای مؤثر در حوزه فرهنگ را بیشتر می‌کرد.

سایت «نماینده» نیز در گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس به تبیین بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری پرداخته است:

 

سیدمحمد بیاتیان/2

همه دست‌اندرکاران قوای مختلف خود را مخاطب مقام معظم رهبری بدانند

نماینده مردم بیجار با اشاره به سخنان رهبری که خطاب به وزیر کار دستوری صادر کردند، تأکید کرد: همه دست‌اندرکاران قوای مختلف و همه دستگاه‌های حاکمیتی و هر نهادی که بودجه دولتی می‌گیرد موظف به این است که خود را مخاطب مقام معظم رهبری دانسته و در اجرای دقیق فرمایش ایشان نقشش را به‌درستی ایفا کنند.

سیدمحمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار «نماینده» با یادآوری این نکته که رهبر معظم انقلاب بارها در مورد مصرف کالاهای داخلی تذکر داده‌اند، گفت: متأسفانه دولتمردان و تصمیم‌گیران ما خیلی ورود نکردند و به‌جز اینکه شعاری با این موضوع برخورد کنند، کار دیگری نکرده‌اند.

این عضو کمیسیون صنایع معتقد است وقتی ما تبلیغ می‌کنیم و می‌گوییم ایرانیان کالای ایرانی بخرند، بزرگ‌ترین تبلیغش باید این باشد که دستگاه‌های دولتی هنگام خرید کالاهای دارای مشابه خارجی، ترجیح بدهند از تولیدات داخلی استفاده کنند.

نماینده بیجار ادامه داد: ممکن است به کیفیت تولیدات ملی انتقاداتی هم وارد باشد، اما وی معتقد است اگر ما از تولید داخلی استفاده کنیم، طبیعتاً تولیدکنندگان ما به خاطر فروش بیشتر می‌توانند کیفیت را هم به ارمغان بیاورد.

بیاتیان معتقد است چیزی که می‌تواند الزام‌آور باشد این است که دولت به همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به‌صورت سریع‌السیر بخشنامه کند که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط سندهایی را بپذیرند که کالاهای داخل را خریده باشند و برگ خریدهای مربوط به کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی را پرداخت نکنند. این کار می‌تواند انقلابی را در کمک به تولید داخل ایجاد کند.

سیدمحمد بیاتیان در مورد اینکه آیا برای اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری نیاز به اینکه در مجلس قانونی به تصویب نمایندگان مجلس برسد، گفت: ما حتی در این زمینه تورم قانونی هم داریم و حتی بیش‌ازحد نیازمان هم قانون داریم ولی متأسفانه اجرایی نمی‌شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان اعتقاد دارد این قوانین توسط کسانی که باید مجری آن باشند به بایگانی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس چندی قبل برای حمایت از تولید داخلی طرحی را تصویب کرده که با عبور از شورای نگهبان به‌زودی به دولت ابلاغ می‌شود، گفت: مهم‌تر از قانون‌گذاری درست اجرا شدن آن است.

بیاتیان همچنین گفت: با این وجود مجلس بارها اعلام کرده که دولت هر جا احساس می‌کند خلأ قانونی داریم، اعلام کند تا نمایندگان مجلس با آمادگی کامل و با قید فوریت این نیاز را رفع کرده و قانون موردنیاز را تصویب کنند.

عضو کمیسیون صنایع با ابراز تأسف از وجود نیروی بیکار فراوان در جامعه و همچنین شرکت‌های کوچک و بزرگی که هر روزه در لیست ورشکستگان قرار می‌گیرند، گفت: اگر فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در کشور ایجاد شود بیش از نیمی از مشکلاتمان خودبه‌خود حل خواهد شد.

نماینده مردم بیجار با استناد به آن بخش از سخنان رهبری که دستوری خطاب به وزیر کار صادرشده است، تأکید کرد: همه دست‌اندرکاران قوای مختلف و همه دستگاه‌های حاکمیتی و هر نهادی که بودجه دولتی می‌گیرد موظف به این است که خود را مخاطب مقام معظم رهبری دانسته و در اجرای دقیق فرمایش ایشان نقشش را به‌درستی ایفا کنند و زیرمجموعه‌هایشان در سراسر کشور را نیز موظف به تبعیت کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه یادآور شد: حداقل این دیگر شعار سال نیست که با آن برخورد شعاری شود و عرصه‌ای است که نحوه عملش کاملاً برای مردم مشخص است و می‌تواند در معرض قضاوت صداوسیما و ارباب جراید و رسانه‌ها قرار بگیرد و نمی‌شود با این موضوع کلیشه‌ای و شعاری برخورد کرد.

 

سیدمرتضی حسینی/2قوه قضائیه در برخورد با مفسدین و مجرمین از هیچ کس نترسد/ برخورد به‌موقع با مفاسد خیلی مهم است

نماینده مردم قزوین در پی انتقاد مقام معظم رهبری از برخورد شعاری با فساد، گفت: قوه قضائیه در برخورد با مفسدین از هیچ شخصیت و هیچ گروه و جناحی نترسد و با آنها که مفسد اقتصادی هستند به‌طور جدی برخورد کند.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی در گفتگو با خبرنگار «نماینده» گفت: امروزه در بحث فرهنگ‌سازی جاهای مختلفی مرتبط هستند و ما نباید از رسانه‌ها غفلت کنیم. خصوصاً صداوسیما که در این بخش بسیار مؤثر است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بخش‌های آموزشی ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی را باید از دبستان شروع کنیم.

نماینده قزوین و آبیک از شبکه‌های اجتماعی نیز به‌عنوان ابزارهایی که سهم بسزایی در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی دارند نام برده و با اشاره به اینکه امروز افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند، نسبت به مورد غفلت واقع‌شدن این شبکه‌ها هشدار داد.

حجت‌الاسلام حسینی یکی از موارد مهم اثرگذاری فرهنگی برای حمایت از خرید کالای داخلی را مجموعه روحانیت دانست و یادآور شد: ائمه جمعه و جماعات تأثیر خاص خودشان را دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه «الناس علی دین ملوکهم» هستند گفت این فرهنگ‌سازی باید با همراهی دولت باشد. دولت نقش اساسی می‌تواند در این قضیه داشته باشد و همه عوامل اگر با هم این کار را شروع کنند این خواسته مقام معظم رهبری اجرایی خواهد شد.

عضو فراکسیون اصولگرایان با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب که از برخورد شعاری با فساد انتقاد کردند گفت: از مجلس گرفته تا قوه قضائیه و دولت شعار مبارزه با فساد می‌دهند؛ و این چیزی است که مردم را به نظام بدبین می‌کند.

وی در ادامه با لحنی متفاوت گفت: چرا وقتی هر یک از آحاد جامعه ما فساد می‌بینیم، رسیدگی نمی‌کنیم؟ ما باید وظیفه خودمان را انجام بدهیم.

در بعد قانون‌گذاری حجت‌الاسلام حسینی نیز تأکید کرد ر مواردی که ممکن است به تصویب قانون نیاز باشد، به مجلس ارائه بدهند تا نمایندگان تمام راهکارهای قانونی را ایجاد کند.

وی به قوه قضائیه توصیه کرد که در برخورد با مفسدین و مجرمین از هیچ شخصیت و هیچ گروه و جناحی نترسد و با آنها که مفسد اقتصادی هستند به‌طور جدی برخورد کند.

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به نحوه مبارزه با مفسدین گفت: برخورد به‌موقع با مفاسد خیلی مهم است و رسیدگی به این پرونده‌ها نباید چند سال طول بکشد.

 

جراره/2اگر قبلاً حرف رهبری را گوش می‌کردیم وضعیت امروزمان بهتر از الان بود

نماینده مردم بندرعباس با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حتی در شعار سال نیز به حمایت از تولید ملی توصیه کرده بودند، گفت: اگر قبلاً حرف رهبری را گوش می‌کردیم وضعیتمان بهتر از وضع فعلی بود.

ابوالقاسم جراره نماینده بندرعباس نیز در خصوص ضرورت وضع قانون مربوط به حمایت از تولید ملی در پاسخ به خبرنگار «نماینده» گفت: ما قوانینی داریم که دستگاه‌های دولتی را با شرایط مربوط به خودش از خرید تجهیزات خارجی ممنوع می‌کند، اما بعضاً به این قانون‌ها تبصره هم زده‌ایم.

نماینده بندرعباس به اینکه برای اموری مانند نماز خواندن قانون وضع نشده است اشاره کرده و گفت برای تحقق خواسته رهبری هم نیاز است که همه ما به این سمت برویم که نه‌فقط به خاطر تبعیت از قانون، بلکه برای اینکه وظیفه شرعی‌مان است آن را انجام بدهیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان در ادامه تأکید کرد ما خیلی از کارهایمان را نمی‌توانیم با قانون حل کنیم، چون اگر قانون هم بگذاریم، برای آن قسمتی که غیردولتی است کار خاصی نمی‌توان انجام داد.

وی یکی از مهم‌ترین راهکارها را تقویت تولید داخل می‌داند و می‌افزاید: دستگاه‌های دولتی به این دلیل که در حال استفاده از منابع عمومی هستند می‌توانند در این زمینه پیش‌قدم باشند و این حوزه را هم می‌شود قانونمند کرد.

نماینده بندرعباس با یادآوری اهمیت فرهنگ‌سازی گفت: یک ذهنیتی در بین همه ما وجود دارد که کالای ایرانی کیفیت لازم را ندارد، گر چه تولیداتی هم داریم که برند شدند و واقعاً باکیفیت هم هستند.

وی با اشاره به فروش خوب کفش‌های چینی در سال‌های گذشته که باعث شد صنعت کفش دچار مشکل شود، گفت: امروزه بیشتر مردم کفش ایرانی می‌خرند چون به این اعتقاد رسیده‌اند که کفش ایرانی باکیفیت است. ما همچنین لازم است در کنار تأکید بر مصرف داخل تولیداتمان را هم باکیفیت کنیم و در بین مردم اعتمادسازی کنیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان در ادامه گفت: اگر قبلاً حرف رهبری را گوش می‌کردیم وضعیتمان بهتر از وضع فعلی بود. یک اشکال هم همین است که خیلی مواقع فقط در کلام تبعیت می‌کنیم. ما مقام معظم رهبری را چه در جایگاه شرعی و چه جایگاه حقوقی‌شان به‌عنوان امام و ولی‌فقیه پذیرفته‌ایم، پس باید توصیه‌های ایشان را هم به‌درستی اطاعت کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از زندگی برخی سیاسیون می‌پرسد که مسئولین کشور وضعیت زندگی‌شان چطور است؟ آیا همه از تولیدات داخلی مصرف می‌کنند؟ اینکه ما شعار بدهیم قطعاً اتفاقی نمی‌افتد.

نظر شما