شناسهٔ خبر: 90678 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عرالقچی:

تمامی تحریم ها در روز اجرای توافق باید برداشته شود

عراقچی رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد:تمامی تحریم های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود.

به گزارش  نماینده سید «عباس عراقچی» امروز در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در بدو ورود به فرودگاه وین در خصوص دور جدید مذاکرات هسته ای درباره تفسیر آمریکایی ها از پروتکل الحاقی نیز تصریح کرد:پروتکل الحاقی رویه ای را در خصوص بازرسی ها تبیین کرده  و اعمال می کند که کاملا  روشن است و چیزی نیست که اختصاص به ایران داشته باشد بلکه یک روند پذیرفته شده بین المللی است.

عراقچی گفت: بیش از صد کشور دنیا این پروتکل الحاقی را دارند اجرا می کنند و آنها نیز  از زوایای امنیتی و اطلاعاتی، دراین مورد دغدغه هایی داشته اند که نهایتا منجر  به یک پروتکلی شده است که مورد پذیرش باشد.

معاون وزیر امور خارجه افزود:  بحث بازرسی ها و نظارت ها درچارچوب این پروتکل الحاقی و براساس رویه شناخته شده بین المللی صورت خواهد گرفت و البته سعی می کنیم که ابهاماتی که نسبت یه این روند وجود دارد را برطرف کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا مصوبه کمیته خارجی سنای آمریکا مانعی در مذاکرات ایجاد خواهد کرد  یانه ، گفت: ایران  با مجموعه 6کشور در حال مذاکره است  و مذاکره با دولت امریکا تنها نیست و از نظر ما در این روند بین المللی هرنتیجه ای که حاصل شود و هر توافق که اگر برسیم دولت امریکا موظف است تعهداتی که در این چارچوب می پذیرد  و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار خواهد گرفت پایبند باشد.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران با تاکید براینکه قوانین داخلی آمریکا و یا هر کشور دیگر در این توافق چند  جانبه را موثر نمی دانیم،خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که هیات آمریکایی در این دور از مذاکرات روشنگری کامل را در این خصوص  انجام دهد و ابهامات و سوالات و پرسش هایی که در این خصوص بوجود آمده ، بتواند پاسخگو باشد.

عراقچی افزود: به هرحال  ما با حسن نیت وارد مذاکرات شده ایم و تا انتها با حسن نیت این اینکار را ادامه خواهیم داد و فکر می کنیم که یک توافق عادلانه مبتنی بر خواسته های دوطرف قابل قبول و رسیدن است در مدتی که مقرر است و حتی زودتر , و امیدوار هستیم عوامل بیرونی به این روند خدشه ای وارد نکنند.

عراقچی تاکید کرد: به همین دلیل موضوع تحریم ها ، اصلی ترین موضوع ما  در این دور از مذاکرات خواهد بود و حتما آن تلاشی که کنگره دارد صورت می دهد که این روند را با ابهامات مواجه  کند حتما مورد بررسی ما دراین دور از مذاکرات خواهد بود.

از امروز کار نگارش متن با همه جزئیات شروع خواهد شد

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد، کار نگارش متن با همه جزئیات از امروز شروع می شود.

عراقچی گفت: همانطور که گفته شده بعد از مباحثی که در لوزان داشتیم و راه حل هایی که در مجموعه مذاکرات منتهی با لوزان  بدست آمد،از امروز کار نگارش این راه حل ها با همه جزییاتش شروع خواهد شد  که البته کار سختی است.

رییس تیم هسته ای ایران افزود: به مدت 3 روز در وین خواهیم بود و بعد در باره ادامه جلسات تصمیم گیری خواهدشد.

وی تاکید کرد: از نظر ما اولویت در جلسات فعلی بحث تحریم هاست و باید در این خصوص بتوانیم راه حل هایی را که بدست آمده، دقیق تر  و ابهامات و پرسش ها را کمتر  کنیم.

عراقچی با بیان اینکه امیدوار هستیم در فاصله ای که در اختیار داریم و حتی زودتر بتوانیم جمع بندی  ها را انجام دهیم، در پاسخ به این سوال که آیا از امروز نگارش متن آغاز خواهد شد ، گفت:این نحوه کار ما روی سند نهایی و ممکن است از امروز شروع شود.

تمامی تحریم ها در روز اجرای  توافق باید برداشته شود

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد:تمامی تحریم های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود.

سید«عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در وین در پاسخ به این سوال که آمریکایی ها  مدعی هستند تحریم ها باید بعد از راستی آزمایی و بصورت مرحله ای برداشته شود  ودراین باره تفاسیر مخصوص به خود   مطرح کرده اند، گفت: آنچه که توافق شده و از نظر ما مسلم است اینکه تمامی تحریم های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود.


عراقچی تصریح کرد: اینکه این کار با توجه به انواع تحریم هایی که  در اتحادیه اروپا ، آمریکا و شورای امنیت وجود دارد، دقیقا چگونه صورت بگیرد ، کاری است که الان باید انجام دهیم.


عراقچی تاکید کرد: از نظر ما کاملا مشخص و مسلم  است  آن روز که توافق می کنیم ، توافقات ما اجرایی خواهد شد و در ان روز  همه  تحریم های اقتصادی و مالی قطعا باید لغو شود.

نظر شما