شناسهٔ خبر: 90516 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

درخواست اصولگرایان و اصلاح طلب از دولت برای تحقق شعار سال

مناظره43 حسین مرعشی، حمیدرضا ترقی و کمال سجادی در مناظره ای در رادیو گفتگو با موضوع شعار سال رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: دولت باید شعارهای سال را در برنامه های ۵ ساله خود مورد مطالعه قرار دهد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، برنامه "مناظره" با موضوع نامگذاری سال و با حضور حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران، حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی و سیدکمال الدین سجادی، سخنگوی حبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری از رادیو گفتگو پخش شد.

شعارهای سال رهبری تعیین کننده اولویت های آینده کشور است

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در خصوص نامگذاری سالها گفت: یکی از مخاطبین این نامگذاریها دولت و دستگاه های حکومتی هستند و دیگر مخاطب آن مردم می باشند. بسیاری از نامگذاری ها یک جهت گیری فرهنگی و معنوی بوده است مانند سال پیامبر اعظم(ص) که میلاد رسول الله دوبار در آن سال محقق می شد.

وی افزود: نامگذاریهای به این معنا نیست که درهمان سال باید آن شعارها تحقق یابند زیرا اساساً تحقق چنین نام ها و شعارهای بزرگی در یک سال امکان پذیر نیست و نمی توان در یک سال برنامه ای را تدوین کرد که در این خصوص کار ویژه ای را بتوان انجام داد و این یک جهت گیری فرهنگی است.

مرعشی به نامگذاری امسال اشاره کرد و گفت: همدلی دولت و ملت در حقیقت یک رهنمود است که بر اساس آن قرار است در حافظه ملت و دولت ماندگار شود که این دو باید همزبان و همدل باشند.

سخنگوی حزب کارگزاران به نامگذاری سالهای قبل اشاره و اظهار کرد: تولید ملی و دفاع از سرمایه ایرانی و یا اصلاح الگوی مصرف شعارهایی بودند که در سال های قبل نامگذاری شدند و در یک سال بر آنها تاکید می شود ولی دایمی هستند و باید همیشه به آنها توجه داشت زیرا اینها بیان ارزش ها است که مورد توجه رهبری و جامعه است و ما آنها را تقویت می کنیم که آثار آن طولانی مدت است.

مرعشی گفت: اگر انتظارت از شعارها را به یکسال محدود کنیم که آثارش در امورات و زندگی مردم آشکار شود، کمکی به تحقق این شعارها نخواهد کرد.

وی این شعارها را تعیین کننده اولویت های آینده کشور دانست و تصریح کرد: رهبری با انتخاب این شعارها به کشور جهت می دهند و خوب است از این نامگذاری ها استفاده کنیم و این ارزش ها را در آینده کشور جاری کنیم.

مرعشی شعارهای سال را موجب ترقی و پیشرفت کشور دانست و توسعه این شعارها را منوط به توسعه یافتگی ذهنی و در وهله بعد، پیاده سازی آن ها دانست.

وی گفت: اگر به این شعارها بعنوان بسترهای توسعه ذهنی بنگریم در دراز مدت محقق خواهد شد.

دولت شعارهای سال را در برنامه های ۵ ساله خود مورد مطالعه قرار دهد

سید کمال سجادی در ادامه با تاکید بر اهمیت درک صحیح از شعارهای سال، اظهار داشت: شعارها کوتاه است ولی به معنای سیاست گذاری است و این منافاتی با سیاست گذاری رسمی دولت ندارد و طبق قانون اساسی رهبرمعظم انقلاب سیاست های کلی نظام را طراحی و پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه نامگذاری سالها در حقیقت سیاست گذاری کلی برای دخالت دادن مردم است، بیان داشت: مقام معظم رهبری با اشراف و رصدی که نسبت به نیازهای اساسی کشور و نظام دارند یک شعاری را مطرح می کنند و در واقع شاید منظور تمرکز بر ظرفیت های مردم و مسئولین کشور در جهت برآوردن نیازهای اساسی باشد.

سجادی در اینباره به برخی کم کاری ها اشاره و تصریح کرد: علت آن این است که شعارها با درک صحیحی روبرو نیست و ما تنها شعارها را تکرار می کنیم. همچنین مسائلی چون اقتصاد، فرهنگ، اصلاح الگوی مصرف که نیاز اساسی گفتمان انقلاب اسلامی است، در این شعارهای کوتاه مطرح می شود.

وی در بخشی دیگر بر پیوستگی شعارهای سال اشاره کرد و گفت: این شعارها در چشم انداز و برنامه های هر ساله نیز آمده است و دولت ها وظیفه دارند این شعارها را در برنامه های پنج ساله مورد مطالعه قرار دهند.

دولت ها و مجلس توجه ویژه ای به پیاده سازی شعارهای سال ندارند

در ادامه حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه تردیدی نیست که انتخاب شعار هر سال مبتنی بر رخدادها و وقایعی است که در کشور روی می دهد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر اساس یک کار مطالعاتی وسیع و دقیق شعار سال را انتخاب می کنند. بنابراین وقتی برای تعیین عنوان سال چنین دقتی صورت می گیرد، در حقیقت ایشان می خواهند جامعه و مسوولان را در آن مسیر هدایت کنند.

وی به وظایف مسئولان اشاره کرد و گفت: پس از نامگذاری سال ما باید در مجلس و دولت و بین مردم این شعار را تبیین کنیم و زمینه اجرا شدن آن را فراهم نماییم تا هم مردم به فعالیت های خودشان بر اساس شعار جهت دهند و هم مسئولین این جهت دهی را در برنامه ریزی سالانه شان مورد توجه قرار دهند.

ترقی به لزوم پیش بینی متممی برای اجرای صحیح شعار سال تاکید کرد و گفت: عملیاتی شدن برخی شعارها نیازمند زمان است و باید در متن برنامه ریزی کشور قرار گیرد.

وی در این راستا، تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی را زمینه ساز تحقق هرچه بهتر شعار سال های اخیر دانست و افزود: در سال های قبل در کنار شعار سال، سیاستی ابلاغ نمی شد؛ ولی این اقدام در سال های اخیر بسیار مناسب بود.

 ترقی ضمن برشمردن برخی شعارها در سال های قبل اظهار کرد: اگر این شعارها بدرستی عملیاتی می شد، بسیاری از مشکلات حال حاضر در کشور وجود نداشت؛ در تبیین نشانِ هر سال، نوعی دوراندیشی و پیش بینی وجود دارد که اگر مسئولان آن را عملیاتی کنند، بسیاری از مشکلات آینده را مرتفع می کند.

وی همچنین بر پرهیز از شعاری برخورد کردن اشاره کرد و افزود: همه دستگاه ها باید دست بدست هم دهند و در راستای عملیاتی شدن این شعارها حرکت کنند.

ترقی از ضعف های اجرایی در زمینه شعارهای هر سال انتقاد کرد و گفت: اشکال در عزمی است که باید در پیاده سازی وجود داشته باشد؛ متاسفانه دولت ها و مجلس توجه ویژه ای به این امر ندارند. درحالیکه باید مشخص شود چه دستگاه هایی باید این شعارها را قانونمند کنند تا در پایان چند سال بتوان ارزیابی کرد که دولت ها چه اقداماتی برای تحقق آن انجام داده اند.

در ادامه مرعشی نظر مخالف خود را با اظهارات ترقی ابراز کرد و گفت: نامگذاری ها، جهت گیری و اهمیت دادن به یکسری ارزش هاست که نیازمند یک امر دائمی و مستمر است. مجلس در تمام این سال ها نسبت به منویات رهبری حساس بوده است. ترقی در پاسخ گفت: شما بفرمایید در خصوص صرفه جویی چه قانونی وضع شده است که فرهنگ صرفه جویی تحقق پیدا کند؟

مرعشی نیز پاسخ داد: صرفه جویی نیازمند قانون نیست؛ چراکه یک امر فرهنگی است. ترقی اظهاراتش را با ذکر مثالی از قوانین قیمت گذاری و سهمیه بندی سوخت تکمیل و بار دیگر بر نقش قانونگذاری در حوزه صرفه جویی تاکید کرد.

مرعشی گفت: صرفه جویی نیازمند تغییر فرهنگ است و امری کاملا زمان بر و دائمی است که به نامگذاری های سالانه نیز معطوف نیست. حال شما در جایگاه مجلس به بنده بگویید برای تحقق شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت، چه باید بکنیم؛ آیا این امر نیازمند قانون و دستور است؟ شما بعنوان منتقد دولت حاضر هستید انتقادات را کنار بگذارید و با دولت همدل و همزبان شوید؟

ترقی در پاسخ، به لزوم برگزاری جلسات هم اندیشی با منتقدان اشاره کرد.

مرعشی بار دیگر بر منطبق بودن شعارهای سالانه با نیازهای روز تاکید کرد و نقش شعار سال ۹۴ در شرایط مذاکرات جمهوری اسلامی با قدرت های جهانی را گوشزد کرد.

وی در واکنش به اظهارات ترقی که موضوع هدفمندی یارانه ها و انصراف خودجوش مردم از دریافت آن را پیش کشید، گفت: اساسا ملتی که مطالبه نکند، پیشرفت نخواهد کرد؛ علارغم اینکه بسیاری از ما می خواستیم مردم داوطلبانه از دریافت یارانه ها صرف نظر کنند، اما این نشان داد که ملت ایران برای اقتصاد خانواده ارزشی خاص قائل است. بنابراین نباید قوانین را بر اساس اقدامات داوطلبانه مردم پایه ریزی کنیم.

ترقی نیز بر لزوم تحقق همدلی در شرایط کنونی (سال ۹۴) تاکید کرد و گفت: این همدلی را باید هم اکنون در جامعه پیاده کنیم.

مرعشی پاسخ داد: ما امسال همدلی و همزبانی را تمرین می کنیم؛ برای سال های آینده...

ترقی تحقق این شعار را مبتنی بر دولت در بیان برخی رخدادها بیان کرد و افزود: هم اکنون همدلی را برای پشتیبانی از سوی مردم نیاز داریم. زیر بنای هر یک از شعارها در همان سال باید ریخته شود.

این بحث دو طرفه همچنان با بیان اظهارات تکراری دو طرف ادامه داشت تا مجری برنامه از سجادی خواست به این بحث ورود کند.

وی گفت: بخشی از مخاطبان این شعارها مردم هستند و بخشی دیگر دولت ها هستند و در این حوزه دولت ها قابل نقد هستند. در بخش فرهنگ نا به سامانی های بسیاری وجود داشته. مرعشی در پاسخ به سجادی تحقق مسائل فرهنگی را زمانبر دانست و گفت: در حوزه اقتصاد اختلاف نظری وجود ندارد؛ اما در حوزه فرهنگ نیز آرمان ها یکسان است ولی راه های رسیدن به آن کاملا متضاد است. سجادی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ دارای متر و معیار هستیم گفت: در انقلاب اسلامی مصادیق بسیاری در این مورد داریم.

ترقی در تکمیل این بحث اظهار کرد: دولت ها بر اساس ذائقه خود به شعارها توجه کرده اند؛ لذا تا زمانیکه به مکانیزم مشخص قانونی دست نیابیم، همچنان برخی نکات ابتر خواهد ماند.

وی ادامه داد: مجلس و دولت باید مکانیزمی را برای تحقق این شعار طراحی کنند تا بعد از آن سال نیز استمرار پیدا کند تا بتوانیم به اهداف مقام معظم رهبری برسیم.

نظر شما