شناسهٔ خبر: 89926 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

زاکانی:

مبارزه با مفاسد مالی نیاز به عملگرایی دارد، با شعارزدگی کاری به پیش نمی رود

زاکانی نماینده مجلس تاکید کرد: در مبارزه با پولشویی و مفاسد مالی نیاز به عملگرایی است و با شعارزدگی و جوسازی کاری به پیش نمی رود.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام "مصطفی پور محمدی" وزیر دادگستری و "علیرضا زاکانی" نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۵ شنبه ۲۷ فروردین ماه به بررسی موضوع ورود پول کثیف در انتخابات پرداختند.

در ابتدای برنامه حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی در پاسخ به این سوال که یک مصداق از ورود پول های کثیف به عرصه سیاست را مطرح کنید، اظهارداشت: موضوعی که شما اشاره کردید موضوع مهمی است هم در داخل کشور ما و هم در کشورهای دیگر است که باید از چند جهت قابل توجه و عنایت قرار گیرد.

وزیر دادگستری افزود: در کشورهایی که انتخابات در آن ها جدی است و امور آن کشورها با انتخابات می چرخد و همه مناصب حکومتی بسته به رای مردم است انتخابات جایگاه تعیین کننده ای در سرنوشت آن کشورها وملت ها دارد.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر مسئله ثروت و درآمدهای فراوان و گسترده است که این درآمدها چه از طریق صحیح و چه از طریق ناصحیح و ناروا کسب شود طبعاً برای حفظ و ازدیاد خود از راه های مختلفی تلاش می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی اضافه کرد: معمولاً نزدیک شدن کانون های ثروت و قدرت و حاکمیت برای تقویت و حفظ یکدیگر یک روش تاریخی طولانی در ادوار مختلف تاریخی بوده است که موجب شده این موضوع دغدغه مصلحان اجتماعی باشد تا کانون های قدرت و ثروت در هم جمع نشود چرا که این امر سبب خواهد شد که علیه منافع ملت ها عمل شود.

وزیر دادگستری یادآور شد: به طور مثال یک موسسه تحقیقاتی معتبر در انگلستان در ۷، ۸ سال گذشته این موضوع را بررسی کردند که بیشترین فساد در چه زمینه هایی اتفاق می افتد که در برآورد و جمع بندی خودشان به این نتیجه رسیدند که بیشترین فساد دربحث انتخابات من جمله انتخابات پارلمان هاست.

وی اظهار داشت: در کشور ما نیز برای این که یک نامزد انتخاباتی رای جمع کند نیاز به هزینه های تبلیغاتی است و در خیلی از مناطق و با توجه به این که معمولاً افرادی که کاندیدا می شوند از سطح متوسطی از نظر ثروت و دارای برخوردارند و خود امکان تبلیغاتی ندارند خواه ناخواه به افراد مختلفی مراجعه می کنند که این موضوع همیشه زمینه مشکل ما بوده است و این یکی از دلایلی بوده که افراد زیادی در انتخابات مختلف رد صلاحیت شدند.

زاکانی: مصادیق ورود پولهای کثیف به سیاست را باید وزیر کشور، مشاور و معاون پارلمانی رئیس جمهور بگویند

در ادامه برنامه علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب طی گفتگوی زنده تلفی در پاسخ به این سوال که مصداقی از ورود پول های کثیف به عرصه سیاست کشور را عنوان کنید اظهار داشت: یکی از گذرگاه هایی که برای جلوگیری از مبارزه با فساد به صورت دقیق و درست است، مواجه سیاسی و شعاری است و این که آقای پور محمدی بیان می کنند کاندیداها کاروان راه می اندازند امر متداول و معمولی است اما این متفاوت از نکاتی است که به عنوان یک موج خبری در اسفند ماه گذشته توسط وزیر کشور، مشاور رئیس جمهور و معاون پارلمانی وی ایجاد شد لذا به نظر بنده همین دوستان باید مصادیق را عنوان کنند نه این که امور را کلی ذکر کرده و افکار عمومی را مخدوش سازند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که هر کسی مخالف پیوند قدرت و ثروت است اضافه کرد : مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال ۸۰ نسبت به این امر یک تذکر جدی دادند اما امروز باید ببینیم که چه کسانی ثروت دارند و چه کسانی صاحبان قدرت هستند و بنده معتقدم که مواجه غلط با این موضوع عملاً یک فرار رو به جلو برای عدم برخورد با مفسدانی است که در مسیر قدرت حاضرند هر هزینه ای را بپردازند.

تکلیف هزینه های انتخاباتی باید مشخص شود

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی در پاسخ به این که باید چه تدابیری اندیشیده شود تا انتخابات وارد بازی های سیاسی و حزبی نشود اظهار داشت: باید تکلیف هزینه های انتخاباتی روشن شود.

قوانین شفاف و مشخصی درباره هزینه های انتخاباتی وجود ندارد

وزیر دادگستری تصریح کرد: متاسفانه از نظر قانون و مقررات نوع هزینه، نظارت، پیگیری و برخورد در رابطه با موضوع انتخابات قوانین روشن و شفافی نداریم و واقعیت این است که در طول انتخابات گذشته پول های زیادی خرج شده و تبلیغات زیادی انجام گرفته و از آن جا که روال مشخص قانونی و امکان نظارت وجود نداشته است موضوع ورود پول های کثیف به انتخابات تعیین تکلیف نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با بیان این که همیشه در فصل انتخابات دغدغه های این چنینی مطرح می شود به دوران وزارت خود در وزارت کشور اشاره کرد و گفت: در زمان وزارت بنده در وزارت کشور دو انتخابات بزرگ سراسری برگزار شد که اموری از این دست سبب شد بنده نامه ای را خطاب به مقام معظم رهبری بنویسم و مطالبی را عنوان کنم که از جمله آن مطالب می توان به تعیین تکلیف هزینه های انتخاباتی و نحوه نظارت بر آن اشاره کرد که همین موضوع سبب شد این بحث به صورت جدی پیگیری شود و به دستور مقام معظم رهبری این موضوع در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد که این موضوع چند سال بررسی و متوقف شد ولی خوشبختانه اخیراً در چند ماه گذشته حدود ۴ ماه است که به عنوان مهم ترین موضوع مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان سیاست های کلی انتخابات در حال بررسی است.

تصویب ۱۸ بند از سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام

وزیر دادگستری یادآور شد: تاکنون ۱۸ بند از سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است که بند ۶ آن در خصوص تعیین حدود و نوع هزینه ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی و شفاف سازی منابع و هزینه های انتخاباتی است.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با اشاره به تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی گفت: دولت بر اساس یک سری از مواد باید به مجلس پیشنهاد دهد.

وزیر دادگستری با اشاره به این که مجلس باید از انگیزه لازم برخوردار باشد ادامه داد: در این حوزه از قانون گذاری شاهد فرآیندهای خاص خود هستیم.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری سال ۸۷ این پیشنهاد را داده بودند افزود: در مجمع یک سال در این رابطه بحث و تبادل نظر شد و پس از آن یک وقفه در رسیدگی به وجود آمد و در نهایت دوباره در مجمع جدید مقام معظم رهبری بحث انتخابات را مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با اشاره به این که ما نسبت به این دغدغه ها حساس هستیم گفت: تمام موضوعات اقتصادی کشور مانند موسسات مالی غیرمجاز به بازار نقدینگی اقتصاد و سرمایه گذاری فشار می آورد.

وزیر دادگستری با بیان این که دولت یکی دو موسسه غیر مجاز را بسته است خاطر نشان کرد: برخی از آن ها به دادگاه معرفی شده اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا اراده برای برخورد با این مسائل وجود دارد افزود:در برخی وقت ها انگیزه قوی تر است به طوری که باید بگویم بنده شاهد نزدیک رفتار دستگاه های مختلف کشور در این رابطه بودم.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با اشاره به پرونده ۳ هزار میلیاردی که در مجلس گزارش مفصل آن قرائت شد اظهار داشت: کسی که به عنوان قهرمان کارآفرینی مطرح است چگونه به این طرف و آن طرف دسترسی دارد.

وزیر دادگستری با اشاره به این که فردی که ۳ هزار میلیارد تخلف کرده بود محکوم به اعدام شد.

قانون پول شویی در این دولت عملیاتی شد

وی با بیان این که ما با پرونده های بزرگ تری مواجه هستیم ادامه داد: خوشبختانه قانون پول شویی در کشور عملیاتی شد

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با بیان این کهدر وزارت اقتصاد و دارایی به این موضوع رسیدگی شد گفت: به تصمیمات خوبی در این رابطه دست یافتیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: با چند پرونده قاچاق روبرو شدیم به گونه ای که آن افراد ثروت های هنگفتی داشتند و پول هایشان را چند دست می چرخاندند.

قوانین شفاف و مشخصی درباره هزینه های انتخاباتی وجود ندارد

وی با تاکید بر این که قوانین شفاف و مشخصی درباره هزینه های انتخاباتی وجود ندارد عنوان کرد: به دنبال دستگیری شبکه های کثیف هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با اشاره به شبکه های مالی و پولی اظهار داشت: این شبکه ها برای کشور دردسر آفرین هستند.

وزیر دادگستری با اشاره به تشکیل جلسات مکرر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه بی توجهی ها پی در پی صورت گرفته است.

وی با اشاره به تخلفاتی که در بانک های بزرگ صورت گرفته است ادامه داد: این مسائل به بی توجهی های گذشته مربوط می شود.

مراکز ایجاد فساد باید از گردونه خارج شوند

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با تاکید بر این که مردم باید در آینده به راحتی فعالیت کنند افزود: مراکز ایجاد فساد باید از گردونه خارج شوند

وزیر دادگستری با اشاره به این که از سال گذشته دغدغه ها را مطرح کردیم افزود: ما دارای اقتصاد بزرگی هستیم این در حالی است که زمانی حساسیت ها زیاد می شوند همه به خودمان مسائل را ربط می دهیم.

مهم ترین برای کنترل فساد شفافیت، دولت الکترونیک، قانون گذاری و نظم است

وی تاکید کرد: مهم ترین موضوع برای کنترل فساد در دنیا شفافیت، اعمال دولت الکترونیک، قانون گذاری و نظم است.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با بیان این که وزیر کشور متولی انتخابات است گفت: ایشان طی سخنانی گفتند که نگران پول های فاسد هستند.

وزیر دادگستری با اشاره به قاچاق های متعددی که در کشور صورت گرفته است ادامه داد: ما در کشور شاهد فرار مالیاتی و گمرکی هستیم به طوری که این پول ها در این گونه امور سرو کله اشان پیدا می شود.

وی با بیان این که این دغدغه مربوط به امروز نمی شود افزود: امسال این مصوبه را گرفتیم تا جزئیاتش تصویب شود.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با تاکید بر این که انتخابات تعیین کننده است گفت: تخلفات تعیین کننده ای داریم.

وزیر دادگستری با اشاره به این که وزیر کشور نگفت که تمام تخلفات گسترده بوده است عنوان کرد: در دولت بحث های کلی نظیر فساد، پول شویی، پول های کثیف بی انضباطی مطرح شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد و کارگروه سلامت اداری در داخل دولت گفت: این مباحث بخش هایی هستند که به طور جدی باید بر روی آن کار کنیم بنابراین تلاشمان در این دولت بر این که از تمام تجربیات استفاده کنیم پس باید دغدغه ها عملی شود.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با اشاره به عزم جدی، حوصله، کار کارشناسی و زمان لازم گفت: در این صورت است که می توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وزیر دادگستری با تاکید بر این که بحث انتخابات موضوعی خاص است خاطر نشان کرد: شورای نگهبان و واحدهای پشتیبانی کننده مسئولیت خاص هزینه های انتخاباتی را بر عهده دارند.

موازنه تبلیغاتی نباید بر هم بخورد

وی با بیان این که برخی به دنبال پول های کثیف در انتخابات هستند خاطر نشان کرد: موازنه تبلیغاتی نباید به هم بخورد بنابراین بحث هزینه های تبلیغاتی جدی است.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با اشاره به این که برخی به دنبال جمع کردن پول های کثیف و استفاده از رانت هستند گفت: آن ها می خواهند به انواع مختلف پول هایشان را خرج کنند.

وزیر دادگستری در ادامه با اشاره به این که وزیر کشور به این نکته دغدغه و نگرانی توجه کرده است گفت: این نوع تحقیقات وظیفه سازمان بازرسی نیست بنابراین باید اذعان داشت که بحث نظارت انتخاباتی بر عهده شورای نگهبان است بنابراین اگر همه کمک کنند خوب است.

وی با اشاره به این که این موضوع برای تسویه حساب های سیاسی نیست گفت: نباید گروه و یا افرادی به دنبال سوء استفاده باشند.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با اشاره به این که طیف های مختلفی دچار تخلف و فساد می شوند ادامه داد: همه ما درگیر هستیم به طوری که باید جناح های دیگر هم درگیر این مسائل باشند.

وزیر دادگستری با تاکید بر این که نباید حساسیت های سیاسی را بالا برد اظهار داشت: باید تلاش کرد تا مسائلی که در کشور اتفاق می افتد با هوشمندی و نگاه به آینده حل شود.

وی با اشاره به این که باید به شناسایی نقاط ضعف بپردازیم گفت: باید دغدغه ها را برای آینده سامان دهیم.

قوانین انتخاباتی باید به صورت شفاف تدوین شود

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد خاطر نشان کرد: قوانین انتخاباتی باید به صورت شفاف تدوین شود.

وزیر دادگستری افزود: نباید پول کثیف و تمیز نظم انتخابات را بر هم بزند.

زاکانی: مشکل کشور اراده و اقدام است

زاکانی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به خلاء های قانونی گفت: از زمانی که وارد مجلس هفتم شده ام یکی از اموری که به دنبال آن بودم بحث برخورد با مفاسد اقتصادی بود بنابراین این برخورد را از مواجه شعاری فراتر می بینم.

زاکانی با اشاره به این که باید مشخص شود که مسئولینی که از رده فرماندار به بالا هستند پول هایشان را از کجا می آورند گفت: قانونی که در سال ۱۳۳۷ تحت عنوان از کجا آورده ای تصویب شد را تلاش کردیم روزآمد کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس هشتم قانون پول شویی را دنبال کردیم که برخی از موارد آن مورد اعتراض شورای نگهبان قرار گرفت.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مشکل کشور را دغدغه ندانست و عنوان کرد: مشکل کشور اراده و اقدام است بنابراین ما در این کشور مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

اراده درستی برای برخورد با مفاسد در کشور شکل نگرفته است

وی با بیان این که فقط دغدغه کافی نیست اظهار داشت: اراده درستی برای برخورد با مفاسد در کشور شکل نگرفته است بنابراین نباید با این امر مهم برخورد شعاری کنیم.

زاکانی با اشاره به این که هر کسی که مسئول است مواجه با او سخت می شود گفت: اما این مواجه اثرگذار خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید اثر اقدام ما سبب امنیت و آرامش فکری شود تا امید در جامعه افزایش یابد.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به این که فرمایشات وزیر دادگستری به تنهایی کافی نیست گفت: ما در اسفند ماه با یک سلسله صحبت هایی مواجه بودیم که محصول آن متهم کردن مجموعه ایی از جریان انقلاب بود.

وی با اشاره به گفته های مشاوره رئیس جمهور مبنی بر این که سال ۹۴ سال " بگم بگم" است ادامه داد: این برخورد سیاسی زشت است بنابراین نباید برخورد سیاسی و غیر منطقی را با فساد داشت.

زاکانی با بیان این که اعتماد باید در جامعه ایجاد شود افزود: ما منتظریم که دولت لایحه بیاورد بنابراین باید اذعان داشت که انتظارمان از دولت این است که هر چه زودتر این اقدام را انجام دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در کشور قانون داریم اما اغماض نسبت به اجرای قانون صورت می گیرد افزود: ان شاالله شاهد بهتر شدن اوضاع در جریان انتخابات خواهیم بود.
 

نظر شما