شناسهٔ خبر: 89654 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بازنگری در اساسنامه خانه احزاب/ پایان اردیبهشت، خانه احزاب احیا می شود

احزاب عضو کمیته احیای خانه احزاب از احیا و بازنگری در اساسنامه این خانه خبر داد و گفت: با توجه به شواهد به نظر می رسد اواخر اردیبهشت مجمع بتواند اولین جلسه خود را برگزار کند.

به گزارش نماینده ، یدالله طاهر نژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و عضو کمیته احیای خانه احزاب در یادداشتی با اشاره به احیای خانه احزاب، نوشت: کمیته‌ای تشکیل شده است برای احیای خانه احزاب و این کمیته چندین جلسه داشته که به زودی جزئیات برنامه برگزاری انتخاب اعضای شورای مرکزی خانه احزاب را اعلام خواهد کرد.

وی همچنین به بازنگری در اساسنامه خانه احزاب پرداخت و آورد: قرار شد بازنگری در اساسنامه خانه احزاب صورت بگیرد که در مجمع عمومی فوق العاده این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که اگر به تصویب برسد، تصمیمی اتخاذ خواهد شد که نظر اصولگرایان نیز تامین و دغدغه آنها برطرف شود به صورتی که یک توازنی برقرار می‌شود تا در سایه آن همه گرایش‌ها بتوانند در شورای مرکزی نقش‌آفرین باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین ابراز امیدواری کرد، اواخر اردیبهشت مجمع عمومی خانه احزاب بتواند اولین جلسه خود را برگزار کند.

متن این یادداشت که در روزنامه آرمان منتشر شده بدین شرح است:

خانه احزاب به عنوان نهادی که گرایشات مختلف را در خود جای می‌دهد و بستری برای هم اندیشی فراهم می‌سازد موجب می‌شود تا بسیاری از نگاه‌های متعارض و متضادی که در جامعه می‌تواند نقش آفرین باشد با تعامل مرتفع شود و آن اختلافات به سطح جامعه سرایت نکند. مضاف بر آنکه خانه احزاب می‌تواند پشتیبانی باشد برای احزاب کوچک‌تر و به نوعی آموزش و پرورش احزاب نوپا برای رشد و درگیر شدن در سطوح بالاتر را در پی داشته باشد. فارغ از تمام این موارد احزاب می‌توانند از این طریق کمک‌های مالی را دریافت کنند و بدین وسیله شرایط رشد خود را فراهم نمایند که البته بخشی از این مسئله در دولت اصلاحات انجام شد اما در دولت بعد متاسفانه دوام نیاورد که امید می‌رود با شروع به کار خانه احزاب بار دیگر این کمک‌ها نیز احیا شود. وزیر کشور روز گذشته خبر داد خانه احزاب به زودی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت در این رابطه باید اذعان داشت که مسئله به درستی بیان شده است چرا که کمیته‌ای تشکیل شده است برای احیای خانه احزاب و این کمیته چندین جلسه داشته که به زودی جزئیات برنامه برگزاری انتخاب اعضای شورای مرکزی خانه احزاب را اعلام خواهد کرد. با توجه به شواهد به نظر می‌رسد اواخر اردیبهشت مجمع بتواند اولین جلسه خود را برگزار نماید. البته در راستای احیای خانه احزاب اختلاف نظری میان اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود داشت. به عبارت مشخص‌تر اصولگرایان معتقد بودند چون تعداد احزاب اصلاح طلب بیشتر است بالطبع کرسی‌های بیشتری در اختیار اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد و طبیعی است که کرسی‌های کمتر موجب می‌شود تا اصولگرایان نقش کمتری ایفا نمایند؛ به همین دلیل قرار شد بازنگری در اساسنامه خانه احزاب صورت بگیرد که در مجمع عمومی فوق العاده این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که اگر به تصویب برسد، تصمیمی اتخاذ خواهد شد که نظر اصولگرایان نیز تامین و دغدغه آنها برطرف شود به صورتی که یک توازنی برقرار می‌شود تا در سایه آن همه گرایش‌ها بتوانند در شورای مرکزی نقش‌آفرین باشند. چیزی که در کارگروه تصویب و در کمیته اجرایی بر آن تفاهم شده، این است که از ۲۱ کرسی شورای مرکزی ۷ کرسی برای اصلاح‌طلبان، ۷ کرسی برای اصولگرایان و ۷ کرسی در اختیار سایرین قرار گیرد که سایر، شامل افرادی است که خارج از این دو جبهه قرار می‌گیرند لذا همه می‌توانند در شورای مرکزی نماینده داشته باشند. نکاتی هم در مورد قانون احزاب مطرح شد که اصلاح آن به یکی از مباحث اصلی در مجلس تبدیل شد و موادی هم از طرح مصوب شد که دولت درخواست کرد طرح مسکوت بماند تا لایحه‌ای به مجلس ارائه نماید. چند جلسه هم با دوستان برقرار شد و در آن جلسات قانونی جدید با نگاهی جدی و عمیق تدوین شد و به نظر می‌رسد که بعد از بررسی در هیئت دولت به مجلس برود و در آنجا نیز مورد قبول واقع شود. در پایان باید متذکر شد در کشوری که تمام ارکان آن بر پایه انتخابات است عدم حضور احزاب خلأیی جدی محسوب می‌شود که لازم است هر چه سریعتر به این سمت حرکت شود که احزابی فعال وارد صحنه شوند تا موجبات تسهیل انتخاب مردم را فراهم سازند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۲:۴۵یاسر رحمتی 0 1

    فعلا که در قالب حرف و شعار مطرح می شود، با این رویه بعید بدونم خانه احزاب تشکیل شود.
                                

نظر شما