شناسهٔ خبر: 89643 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده است

زنگنه وزیر نفت با اعلام اینکه بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده گفت: تاکنون برخی املاک و دارایی های داخل کشور بابک زنجانی به شرکت ملی نفت منتقل شده اما هنوز کارشناسان در حال بررسی ارزش دارایی‌ وی هستند.

به گزارش نماینده از تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره دریافت دارایی‌های بابک زنجانی توسط شرکت ملی نفت، توضیح داد: این فرد در حال حاضر ۲.۷ میلیارد دلار پول نفتی را که در اختیارش قرار گرفته بود پس نداده است البته به نظر من از ابتدا نیز قصد بازگرداندن این پول را نداشت اما با تلاش قوه قضاییه دستور انتقال دارایی‌های بابک زنجانی به شرکت ملی نفت صادر شده است که تا کنون برخی از این املاک به این شرکت منتقل شده اما هنوز کارشناسان در حال بررسی ارزش دارایی‌های وی هستند.

* ارزش دارایی بابک زنجانی به ۵۰۰ میلیون دلار نمی‌رسد

وی با اشاره به اینکه اموال انتقال داده شده زنجانی مربوط به داخل کشور است، گفت: این اموال به قیمت روز انتقال ارزشگذاری می‌شود. البته ارزش دارایی‌های زنجانی انقدر نیست که جوابگوی بدهی‌هایش به شرکت ملی نفت باشد. فکر نمی‌کنم ارزش آنها به ۵۰۰ میلیون دلار برسد. در حال حاضر بر روی هر کدام از املاک او دست گذاشته می‌شود فردی می‌گوید این املاک متعلق به من است در حال حاضر زمین‌های مربوط به شهرک غرب و منطقه الهیه زنجانی منتقل شده است. شرکت هواپیمایی قشم زنجانی آنقدر بدهی و وام دارد که در صورت کسر کردن آنها چیزی دستگیر نفت نخواهد شد.

وزیر نفت در مورد شیوه انتقال دارایی‌های زنجانی با توجه به اینکه وی هنوز در دادگاه محاکمه نشده است، توضیح داد: این انتقال براساس وکالتی است که وی به دادستانی داده است. البته برخی از این دارایی‌ها به اسم افراد دیگر است که آنها این وکالت را انتقال داده‌اند.

زنگنه در مورد بدهی‌های نفتی ناجا توضیح داد: تاکنون ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار از بدهی‌های این نهاد پرداخت شده است و ۲۰۰ میلیون دلار دیگر باقی‌مانده است.

* وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده است

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم در مورد اینکه آیا بندهای توافق ژنو در بخش نفت (لغو تحریم بیمه نفت‌کش‌ها، پتروشیمی‌ها و وصول درآمدهای نفتی) ازسوی اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی شد یا خیر توضیح داد: در مورد بیمه و دریافت درآمدهای نفتی به دلایلی که نمی‌توانم بازگو کنم این امر محقق نشد چرا که مجبور بودیم برخی از اطلاعات خود را افشا کنیم اما در بخش پتروشیمی توانستیم از این توافقنامه استفاده کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام کشور درسال ۹۳ درست است گفت: منظور رئیس جمهور افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در بخش تولید و صادرات بود نه افزایش ظرفیت، چرا که در حال حاضر ظرفیت تولید کشور ۳.۸ میلیون بشکه در روز است. البته این افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای مربوط به نیمه دوم سال ۹۲ و سال ۹۳ می‌شود.

زنگنه با اعلام اینکه مهمترین کار صورت گرفته درسال ۹۳ حل مشکل تولید گاز بود گفت: در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز وجود داشت که برای کشور یک تهدید محسوب می‌شد اما در مقابل ۱۷ فاز تکمیل نشده در پارس جنوبی یک فرصت بود که با اولویت بندی توانستیم مشکل کمبود گاز را در زمستان ۹۳ حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت قبل سرمایه عظیم نیکو به طور کامل استفاده شده بود، گفت: در این شرایط و با وجود تحریم‌ها وضعیت مالی شرکت ملی نفت بد بود اما توانستیم با اولویت بندی فازهای پارس جنوبی با هدف تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز این مشکل را پشت سر بگذاریم اگرچه این برنامه را در ابتدا نه تنها کسانی که ما را به سخره می‌گرفتند بلکه دوستان نیز باور نمی‌کردند.

وزیر نفت با اظهار اینکه تا پایان سال ۹۳، ۱۲۵ میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی صورت گرفت گفت: حتی اگر این کار در زمان حضور خارجی‌ها و نبود تحریم انجام می‌شد کار بسیار بزرگی بود.

زنگنه در مورد برنامه امسال شرکت ملی نفت در پارس جنوبی توضیح داد: علاوه بر تثبیت تولید در فاز ۱۵ و ۱۶ باید حجم تولید گاز به این فاز به ۵۰ میلیون مترمکعب برسد. همچنین باید تولید فاز ۱۷ کامل شود و تولید آن به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. فاز ۱۸ نیز با توجه به مشکلات شرکت صدرا سکویی ندارد و در این مدت سعی می‌کنیم با گاز فازهای ۶ و ۷ و ۸ آن را راه اندازی کنیم.

* فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ اولویت‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی

وی با اعلام اینکه فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ اولویت‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی هستند، گفت: با تولیدی شدن بخشی از این فازها امسال به تولید گاز کشور ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز افزوده خواهد شد؛ در مجموع درسال ۹۳ و ۹۴ تولید گاز از میدان پارس جنوبی ۲۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

وزیر نفت در مورد تأمین منابع مالی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی هم گفت: مشکلات مالی این طرح‌ها از طریق بند ق تبصره ۲ حل تأمین خواهد شد در همین مورد نیز صندوق توسعه مصوبات آن را صادر کرده است.

زنگنه در مورد تولید نفت خام در منطقه غرب کارون هم توضیح داد: باید ظرف مدت سه سال بتوانیم ۷۰۰ هزار بشکه از این منطقه افزایش تولید داشته باشیم. برهمین اساس مجوز لازم را براساس بند ق تبصره ۲ برای تأمین سرمایه مورد نیاز میادین این منطقه صادر شده است. صندوق توسعه نیز بخشی از منابع را تخصیص داده اشت.

وی در مورد قرارداد جدید صنایع بالادستی نفت نیز گفت: این قرارداد در مراحل پایانی است و مرحله نظرخواهی حقوقی را طی می‌کند که بعد از نهایی شدن به دولت ارسال می‌شود تا تصویب شود. در ساختار این قرارداد تأکید شده است که شرکت‌های خارجی در صورت حضور در صنعت نفت ایران باید یک شریک ایرانی داشته باشند و یک شرکت ایرانی در کشور به ثبت برسانند. در واقع با این قید در قراردادها سعی شد ظرفیت مدیریت داخلی را افزایش و دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز را فراهم کنیم.

*واردات بنزین امسال متوقف می شود

وزیرنفت با اعلام اینکه نیمه دوم امسال یک ترین(ردیف) از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین تکمیل خواهد شد، گفت: در این صورت واردات بنزین متوقف و مشکلات مربوط به کیفیت بنزین برطرف می‌شود. همچنین امکان صادرات بنزین و گازوئیل فراهم خواهد شد.

زنگنه از عملیات اجرایی ساخت ۸ پالایشگاه میعانات گازی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: مشکلات فاینانس پالایشگاه دوم آناهیتا نیز برطرف شده است و امسال اجرایی می‌شود همچنین تلاش می‌کنیم که عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا نیز اجرایی شود البته اگر تحریم‌ها برطرف شود به طور قطع عملیات اجرایی این پالایشگاه صورت می‌گیرد.

وی یکی از برنامه‌های وزارت نفت را گازرسانی به استان سیستان عنوان کرد و گفت: این برنامه آغاز شده و تا سه سال آینده با صرف هزینه دو میلیارد دلار تکمیل می‌شود.

وزیرنفت با اعلام اینکه تا ابتدای نیمه دوم امسال یک و نیم تن اتان به واحدهای پالایشگاهی داده خواهد شد، گفت: مشکل کمبود خوراک واحدهای پتروشیمی حل شده است و درآمدهای آنها نیز براین اساس افزایش یافته است. همچنین ۷۵ میلیارد دلار طرح پتروشیمی تعریف شده که باید این طرح‌ها از طریق فاینانس خارجی تکمیل شوند.

زنگنه از دریافت مجوز عرضه فراورده نفتی و نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: عرضه نفت خام با هدف شفاف شدن معاملات امسال صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به قاچاق گازوئیل از استان‌های مرزی گفت: برای حل این موضوع از اول اردیبهشت ماه گازوئیل براساس بارنامه به کامیون‌ها داده خواهد شد. از سال آینده نیز با نصب جی. پی. اس برروی کامیون‌ها، براساس پیمایش به آنها گازوئیل عرضه خواهد شد.

وزیرنفت با اعلام اینکه فروش سوخت در مرزها موفق نبود گفت: برای تأمین نیاز کشورهای همسایه به ویژه افغانستان می‌توانیم سوخت مورد نیاز آنها را صادر کنیم. برهمین اساس نیز مذاکره با افغان‌ها برای صادرات گازوئیل آغاز شده است.

نظر شما