شناسهٔ خبر: 89441 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وقتی "درحاشیه" به مذاق " کانون وکلا" هم خوش نیامد!

در حاشیه مهران مدیری بعد از قشر تحصیلکرده پزشکان، حالا وکلا نیز به میدان "در حاشیه" آمده‌اند تا از کمپین کم‌تحملی عقب نمانند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، پخش مجموعه تلویزیونی «درحاشیه» به کارگردانی مهران مدیری از ششم فروردین از شبکه سوم سیما آغاز شده است؛ مجموعه‌ای که مسایل و مشکلات موجود در بیمارستان‌ها و روابط بیمار و پزشک در جامعه ما را با نگاهی طنزگونه بیان می‌کند.

این مجموعه تلویزیونی که رضایت نسبی مردم را نیز به همراه داشته، از همان ابتدای پخش با اعتراض جمعی از جامعه پزشکی مواجه شد به طوری که علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در چهاردهم فروردین، در نامه‌ای عریض و طویل به سرافراز رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به پخش این سریال اعتراض کرد و آن را موجب تخریب رابطه پزشک و بیمار دانست و درباره عواقب هر گونه واکنش احتمالی جامعه پزشکی به نهادهای امنیتی و قضایی هشدار داد.

هر چند زالی در طومار خود به رییس صدا و سیما فقط محاسن حرفه طبابت و پزشکان ایرانی را بر شمرده بود و کسی هم منکر پیشرفت علم پزشکی در ایران و حضور پزشکان حاذق و متعهد در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نیست اما طبیعتاً این حرفه نیز مانند هر حرفه دیگری معایب و مشکلاتی دارد که مردم از آن رنج می‌برند.

هنوز چند روزی از نامه‌نگاری رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و انتقاد عجیب وی نسبت به سریال در حاشیه، نگذشته بود که جامعه وکلا، در اقدامی مشابه نسبت به این سریال واکنش نشان داد و علی نجفی‌توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز را دست به قلم کرد و در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، ساخت این سریال را اهانتی به شریف‌ترین قشر جامعه که تأمین امنیت قضایی را بر عهده دارند، عنوان کرد.

به گفته نجفی توانا، پخش «در حاشیه» با لودگی و ایجاد اتهام، خواسته یا ناخواسته هجمه فرهنگی گسترده‌ای را به حرفه وکالت وارد کرده و این قشر فرهیخته را که در نهادینه کردن قانون‌گرایی و عدالت گستری و تأمین امنیت قضایی نقش عمده‌ای به عهده دارد مورد تمسخر و تحقیر قرار داده است.

شاید بسیاری از ناظران، این نامه‌نگاری‌ها را چنین تفسیر کنند که قشر وکلا نیز مانند پزشکان «خود را تافته جدا بافته» می‌پندارند اما واقعیت این است که آن‌چه مدیری در قالب طنز دست بر آن گذاشته، چندان نیز خالی از حقیقت و به دور از واقعیت نیست؛ واقعیتی که وجود آن حتی در ابعاد کوچک نیز می‌تواند به خدشه‌دار شدن شخصیت این بخش از جامعه در نظر مردم بینجامد.

از سوی دیگر نامه‌نگاری رئیس کانون وکلا و انتقاد شدید و خارج از عرف وی نسبت به این سریال که نه تنها در ماهیت، که در فرم ساخت نیز کاملاً بر مبنای اصول و چارچوب طنز پایه‌ریزی شده، بیش از انعکاس آن واقعیت تلخ و صد البته کوچک، موجب تخریب چهره وکلا و اعتبار حرفه‌ای آن‌ها می‌شود و این قشر را در مظان کم طاقتی در برابر انتقادات قرار می‌دهد؛ «آینه چون نقش تو بنمود راست/خود شکن آیینه شکستن خطاست.»

گر چه رییس کانون وکلا نامه خود را با استناد به اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی آغاز کرده و بر مبنای آن معتقد است که ملاک و معیار تولید و پخش برنامه‌های صدا و سیما باید بر اساس مصالح کشور و موازین اسلامی باشد اما سوال اینجاست که تشخیص مغایرت یا مطابقت سریال «در حاشیه» و سایر برنامه‌های صدا و سیما با مصالح کشور و موازین اسلامی با چه کسی است؟ آیا قرار است هر جایی که اعتراضی از صنفی شد، انگ و برچسب مغایرت با اسلام و مصلحت بر آن زد؟ آیا قرار است هر جا که آینه‌ای چهره‌ای را با تمام معایبش، منعکس کرد، آن را شکست؟ یا قضاوت درباره درست و غلط بودن تصویر این آینه را به بینندگان آن سپرد.

به هر حال جامعه پزشکی و وکلا هر دو در ارتباط نزدیک با مردم و مرهم دردها و گره‌گشای گره زندگی آن‌ها هستند. در واقع این مردم هستند که رو در روی پزشکان و وکلا می‌نشینند و چهره واقعی آن‌ها را می‌بینند بنابراین تنها آن‌ها هستند که می‌توانند بگویند تصویری که «در حاشیه» از متن این دو قشر در قاب تلویزیون نشانده، همان است که هر روز می‌بینند یا دروغی است پوشالی و «هتک حرمت»؟

نظر شما