شناسهٔ خبر: 88997 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تولید ۶۰ میلیون لامپ پرمصرف برق متوقف می‌شود

لامپ یک مقام مسئول اعلام کرد: با هماهنگی وزارتخانه‌های صنعت و نیرو، تولید ۶۰ میلیون لامپ رشته‌ای پرمصرف برق در کشور امسال متوقف خواهد شد.

به گزارش نماینده از مهر، امیر دودابی نژاد با اشاره به ابلاغ برچسب انرژی ساختمان توسط سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: سال جاری با اجرای یک طرح جدید هر مشترکی که مصرف برق خود را در مقایسه با سال گذشته آن کاهش دهد، مورد تشویق قرار می گیرد.

معاون سازمان بهره وری انرژی ایران با اعلام اینکه این طرح در سال ۹۴ در یک مقیاس کوچک و آزمایشی اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: از سوی دیگر توسعه تکنولوژی لوازم برقی ضروری بوده به طوری که برخی لامپ‌ها و لوازم برقی که از نظر میزان مصرف انرژی در حد استاندارد نیستند، طبق مقررات کشور نباید تولید و توزیع شوند که نمونۀ بارز آن لامپ رشته‌ای است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون سالانه حدود ۶۰ میلیون لامپ رشته‌ای در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: برخی از تولیدکنندگان لامپ رشته‌ای نتوانستند در زمان مقرر شده تغییرات لازم را به‌عمل آورند و تکلیف قانونیشان را انجام دهند؛ از این رو با هماهنگی وزارت صنعت، برنامه‌ریزی لازم برای مساعدت به این تولیدکنندگان برای توقف تولید لامپ رشته‌ای انجام شده است.

دودابی نژاد با اشاره به این که وزارت نیرو از احداث خط تولید R۶۰۰ برای تولید یخچال فریزر حمایت می‌کند، بیان کرد: میزان مصرف انرژی یخچال و فریزری که با تکنولوژی R۶۰۰ ساخته می‌شود، حداقل دو رتبه بالاتر از تکنولوژی R۱۳۴ است.

معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید می‌شود تبیین کرد: همه یخچال فریزر ساخت داخل از این تکنولوژی جدید بهره‌مند شوند.

وی همچنین از ابلاغ برچسب انرژی ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی توسط سازمان استاندارد خبر داد و افزود: برچسب انرژی ساختمان فعلا لازم الاجرا نیست، اما ابزار بسیار خوبی برای تشخیص میزان مصرف انرژی ساختمان‌ها است.

دودابی نژاد با بیان اینکه فرآیند برچسب گذاری بر ساختمان ها را در سال ۹۴ آغاز می‌کنیم، تاکید کرد: وزارت نیرو قصد دارد سال ۹۴ در چند استان به صورت داوطلبانه این برچسب بر تعدادی از ساختمان‌های اداری نصب شود.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس محاسبه‌های انجام شده میزان مصرف انرژی ساختمان دارای برچسب انرژی با رتبۀA در مقایسه با ساختمان دارای برچسب انرژی با رتبۀ G تا ۵ برابر تفاوت دارد.

وی با اشاره به اهمیت استقرار سامانه‌های مدیریت انرژی در ساختمان‌های اداری گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک پکیج مدیریتی برای مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی در حال تدوین است.

معاون سازمان بهره وری انرژی ایران در پایان خاطرنشان کرد: مصرف انرژی ساختمان‌ها از طریق این پکیج مشخص و با ابزارهای درنظر گرفته شده قابل مدیریت است.

نظر شما