شناسهٔ خبر: 88972 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ابوالفضل ابوترابی:

تا نگارش توافق نهایی تعدادی حقوقدان تیم هسته‌ای ایران را همراهی کنند/ توافق نهایی در کنگره بررسی شود تا پس از اوباما هم نقض نشود

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: من نظرم این است که آمریکایی ها با یک تیم صد نفره حضور پیدا می‌کنند و تمامی مفاد را از همه جوانب می سنجند، تیم ایران در سه ماه باقی مانده باید به صورت کاملا جدی و حرفه ای با یک تیم پربار تر حضور داشته باشد.

به گزارش نماینده ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی مجلس‌ شورای‌ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص تصویب توافقنامه نهایی در مجلس شورای اسلامی،گفت: تیم مذاکره کننده باید برای توافق نهایی با دقت بسیار بالایی حرکت کند و تمامی مفاد توافق نامه را از جنبه حقوقی بسنجد.

وی در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد داریم جهت پربارتر شدن تیم هسته‌ای در حوزه حقوقی، تعداد اعضای تیم مذاکره کننده افزایش یابد و تعدادی از حقوقدانان نیز این تیم را همراهی و پشتیبانی کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: من نظرم این است که آمریکایی‌ها با یک تیم صد نفره حضور پیدا می‌کنند و تمامی مفاد را از همه جوانب می‌سنجند، تیم ایران نیز در سه ماه باقی مانده باید به صورت کاملا جدی و حرفه‌ای با یک تیم پربارتر حضور داشته باشد و طوری در نگارش توافق نهایی اقدام کند که جای هیچ تفسیر، برداشت و اختلاف نظر وجود نداشته باشد.

ابوترابی درباره پروتکل الحاقی هم تصریح کرد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر معاهده تعهد آوری که به امضای مسئولین جمهوری اسلامی برسد باید از مجلس شورای اسلامی بگذرد و مجلس آن را تصویب کند، از طرفی طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵ پروتکل الحاقی حتی اگر به صورت موقت هم پذیرفته شود باید از مجلس شورای اسلامی گذر کرده و در آنجا تصویب شود لذا توافق نهایی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی در پایان تاکید کرد:  میان کنگره آمریکا، سنا و کاخ سفید تنش‌هایی وجود دارد و هر از چند گاهی تهدیداتی در خصوص خلف وعده و چشم پوشی از تعهدات دولت اوباما به گوش می رسد، ما در اختلافات داخلی آمریکا دخالتی نمی‌کنیم ولی این را باید دقت داشته باشیم که این توافقات باید در کنگره آمریکا نیز بررسی شود تا پس از پایان کار اوباما نقض توافق نهایی، توسط کنگره یا دولت بعدی صورت نگیرد.

نظر شما