شناسهٔ خبر: 88828 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

دیشب در شبکه خبر:

بذرپاش: قرار است "زیرساخت‌ها" را جمع کنیم، حداقل ۳ سال زمان برای برگشت‌پذیری لازم است/ منصوری: هیچ تاسیساتی تعطیل و تعلیق نشده

مناظره بذرپاش و منصوری شبکه خبر

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم» در ادامه مناظره مهرداد بذر پاش و منصوری آرانی در شبکه خبر با موضوع مذاکرات هسته ای ، منصوری آرانی اظهار داشت: بر اساس بیانیه سوئیس تحریم های اتحادیه اروپا کاملاً خاتمه می یابد و ما باید بر اساس آن چه که ظریف در کمیسیون امنیت ملی و مجلس مطرح کرده ارزیابی های خود را انجام دهیم وما اکنون به یک راه حل هایی رسیده ایم که از امروز نگارش را آغاز خواهیم کرد و این در بیانیه سوئیس در روز قرائت مطرح شده است.

بذرپاش گفت: در بیانیه سوئیس تحریم فناوری و انرژی مطرح شده است و اگر آمریکایی ها قصد داشته باشند تحریم ها را بردارند سخن وزیر خارجه معیار است یا متن بیانیه و مهم تر این که تمامی لغو تحریم ها پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس تاییدات آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو تحریم ها انجام خواهد شد و ما یک سری محدودیت ها را پذیرفته ایم تا تحریم ها برطرف شود.

منصوری آرانی نماینده مجلس شورای اسلامی با رد سخنان بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: تیم مذاکره کننده در راستای منافع ملی حرکت کرد و یکی از این منافع ملی به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی است و استنادات اوباما و کری در مورد بیانیه دروغ است و اگر آژانس و هر کشوری مصوبات بیانیه سوئیس را وتو کند تیم مذاکره کننده راه های برگشت پذیر را یافته است.

بذرپاش با اشاره به فکت شیت آمریکایی ها و این که وزارت امورخارجه هیچ بیانیه ای برای رد فکت شیت ها صادر نکرد  یادآور شد: اگر 1+5 قرار نیست تحریم ها را بردارند کدام کشور این کار را خواهد کرد.

وی با اشاره به این که تکنولوژی به سرعت حرکت می کند و در ده سال آینده در مورد نوع و مدل سانتریفیوژ ها چه خواهیم کرد اظهار داشت: نمی توان اطلاعاتی را در اختیار آژانس بین المللی اتمی قرار داد و آن ها هم آن را در اختیار سرویس های اطلاعاتی قرار بدهند و ما 16 ماه در ژنو بحث کردیم و دستاوردهای ما در مقابل مذاکرات ناچیز بود.

در ادامه این مناظره منصوری آرانی با اشاره به این که این مطالب هیچ کدام صحیح نیست یادآور شد: از جمله دستاوردهای تیم مذاکره کننده به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی، لغو قطعنامه های سازمان ملل، تعلیق یا متوقف نشدن هیچ یک از تاسیسات غنی سازی و لغو تحریم های اتحادیه آمریکا و اروپا است و مردم تصمیم می گیرند که تیم مذاکره کننده خادم یا خائن است.

بذرپاش با تشکر از زحمات تیم مذاکره کننده از گذشته تا کنون و لزوم توجه به ایرادات بیانیه سوئیس تاکید کرد: اگر انتقادی مطرح می شود باید به آن توجه کرد و در قانون مسلم است که هر توافق نامه بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و این بیانیه یک توافق نامه بین المللی است و ما یک سری نظارت و بازرسی بیشتر را پذیرفته ایم که فراتر از بازرسی های متداول است.

منصوری آرانی گفت: ما سه نوع نگاه به تیم مذاکره کننده داریم که این تیم یا خوب بوده یا بد بوده و یا خوب بوده که باید به آن راهکار بدهیم و این صحیح نیست که روح حماسی مذاکرات را به سخنان اوباما و کری نسبت بدهیم.

بذرپاش با اشاره به پذیرش ان پی تی توسط ایران و لزوم انجام معاهدات آن یادآور شد: باید هر اقدامی که انجام می دهیم تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد و ایران هیچ تاسیساتی غیر از نطنز ندارد و پروتکل الحاقی ماکسیمم نظارت آژانس است و در بیانیه آمده آژانس اجازه خواهد داشت تا از دسترسی بالا و تکنولوژی مدرن استفاده کند.

منصوری آرانی با رد سخنان بذرپاش گفت: آن چه مطرح می شود تفسیر شماست و ظریف به صراحت گفته که به هیچ عنوان اجازه نداده کلمه نظامی مطرح شود و اگر در سه ماهه آینده فیلم بازی می شود می بینیم که سخنان وزیر امورخارجه کاملاً صحیح بوده و دوربین آنلاین و مذاکرات نظامی به هیچ عنوان توسط ظریف اجازه داده نشده است. که دوربین آنلاین و مذاکرات نظامی باشد.

بذرپاش با اشاره به موضوع نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران و وجود مشکلات امنیتی در این زمینه یادآور شد:  این موضوع باید بررسی شود.

منصوری آرانی با رد سخنان بذرپاش و این که تیم مذاکره کننده امنیت ملی را همواره در مذاکرات لحاظ می کنند تاکید کرد: اگر امنیت ملی در مذاکرات لحاظ نمی شد فرمانده کل سپاه و سرلشگر فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آن را تایید نمی کردند و اطلاعات کشور ما از خطوط تیم مذاکره کننده است و به هیچ عنوان موضوع دوربین آنلاین در مذاکرات مطرح نشده است.

نظر شما