شناسهٔ خبر: 88823 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سازمان انرژی آمریکا: نفت در صورت رفع تحریم‌ها علیه ایران بین ۵ تا ۱۵ دلار ارزان می‌شود

مذاکرات هسته ای 43 سازمان انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرده قیمت نفت در صورت رفع تحریم‌های نفتی علیه ایران بین ۵ تا ۱۵ دلار ارزان‌تر می‌شود.

به گزارش نماینده از فارس، «اداره اطلاعات انرژی آمریکا»، سازمانی که مسئول گردآوری، تحلیل و انتشار مرتبط اطلاعات مرتبط با انرژی است، روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد در صورت رفع تحریم‌های نفتی علیه ایران قیمت نفت بین ۵ تا ۱۵ دلار به ازای هر بشکه ارزان می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، این سازمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرده تولید نفت آمریکا ماه گذشته با سرعتی فراتر از حدانتظار کاهش داشت و این درحالی است که میزان تقاضای آن بالاتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود.  

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا به رغم این با عدم تغییر پیش‌بینی‌های قیمت قبلی بهای پیش‌بینی‌شده نفت خام را ۵۹ دلار برای سال جاری و ۷۵ دلار برای سال آینده پیش‌بینی کرد.

در بیانیه آژانس اطلاعات انرژی آمریکا آمده رفع تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌تواند پیش‌بینی‌های مربوط به عرضه و تقاضای نفت و در نتیجه قیمت آن را دچار تغییر کند: «رفع تحریم‌ها علیه ایران در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای می‌تواند به طرز محسوسی عرضه و تقاضای نفت و قیمت آن را تغییر دهد.»

در گزارش این سازمان دولتی آمریکا آمده ایران دست‌کم ۳۰ میلیون بشکه به صورت ذخیره‌شده دارد و این کشور می‌تواند تولید خود را تا سال ۲۰۱۶ تا  ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

این تحلیل‌ها چند روز پس از دست‌یابی هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ به تفاهمی بر سر چارچوب راه حل‌های رسیدن به موافقت‌نامه جامع هسته‌ای  ارائه شده‌اند.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵، در دوم ماه آوریل (سیزدهم فروردین) بر سر چارچوب راه حل های رسیدن به یک موافقتنامه جامع هسته ای تا اول ماه ژوئیه (۱۰ تیرماه) تفاهم کردند.

تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی علیه ایران بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ای که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، وضع شده‌اند.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.

نظر شما