شناسهٔ خبر: 87876 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

صادق خرازی از اهمیت مذاکرات هسته ای گفت

صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: خروج از تحریم از جمله تحریم کنگره آمریکا، شورای امنیت و تحریم‌های اتحادیه اروپاست که هر کدام برای خروج پروسه خاص خود را دارد و برای خروج از تحریم‌های شورای امنیت لازم است که ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود.

به گزارش نماینده، صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: اسرائیل و مخالفین از وضع موجود انتقاد می‌کنند و ایران در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته و مذاکرات لوزان در شرایط مهم و تاریخی است و آنچه که می‌توان از مذاکرات تحلیل کرد، مذاکره کنندگان در همه ابعاد حقوقی، سیاسی، تکنیکی و امنیتی یک مذاکره جامع و سنگین را انجام می‌دهند.

*** دستاوردهای بزرگ هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای

وی ادامه داد: این مذاکرات پروسه است زیرا موضوعیت دانش هسته‌ای پروسه بوده و این هم زمان‌دار بوده و در طول مذاکرات دستاوردهای بزرگی نصیب هیأت ایرانی شده است.

*** طرفین مذاکره پذیرفته‌اند که چاره‌ای جز مذاکره نیست

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: در یک دوران برای کار تحقیقاتی اجازه چند سانتریفیوژ داده نمی‌شد اما امروز اجازه چند هزار سانتریفیوژ گرفته شده که البته دقت‌ها و نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طرف غربی می‌خواهد و یک فهم مشترک در دو طرف ایجاد شده که دو طرف پذیرفته‌اند که چاره‌ای جز مذاکره نیست.

*** اتحاد ملی پشتوانه مذاکرات هسته‌ای

خرازی با اشاره به رویکرد غربی‌ها در زمینه تلاش برای تحریم و تهدید نظامی جهت منصرف کردن ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد: پشتوانه عظیمی که مذاکره کنندگان دارند، ملت ایران است و با توجه به شعار امسال که رهبری سال دولت و ملت نامیده‌اند، دولت و ملت همان اتحاد ملی (National State) است که بسیاری از کشورها این مفهوم را ندارند که کشورهای مدرن و تکامل یافته‌ای مثل ایران از آن بهره‌مند است.

***‌ اهمیت مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها / لزوم لغو همه تحریم‌ها

وی با اشاره به اهمیت مذاکرات برد – برد و انجام کارهای تحقیقاتی در اراک و فردو و همکاری مناسب در بخش فنی و سیاسی و اهمیت سمت و سوی مذاکرات به سمت خروج از تحریم‌ها یادآور شد: برای خروج از تحریم‌های شورای امنیت لازم است که ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود.

*** لابی آیپک در کنگره و سنا بسیار پرنفوذ است

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: رفع تحریم‌های شورای امنیت نکته بسیار مهمی بوده که اگر ایران یک کشور بسیار مهم و در بستر مسائل امنیتی نقش آفرین است باید تحریم‌ها حذف شوند و تحریم کنگره آمریکا باید توسط رئیس جمهور حل و فصل شود که البته لابی صهیونیست‌ها در کنگره بسیار قدرتمند است و نهادهای تصمیم‌ساز را صهیونیست‌ها مصادره کرده‌اند.

*** اشتیاق اتحادیه اروپا برای رفع تحریم / آمریکایی‌ها به مذاکره با ایران نیاز دارند

خرازی با اشاره به اشتیاق اتحادیه اروپا در جهت رفع تحریم‌ها یادآور شد: اگر تحریم‌ها رفع شود آن‌ها دوست دارند در صف اول ورود به ایران باشند و امروز آمریکایی‌ها به مذاکره با ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای نیاز دارند.

*** لزوم پیگیری خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای

وی تأکید کرد: مذاکره‌کنندگان ما باید بحث تضمین عینی برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را دنبال کنند.

سفیر سابق ایران در فرانسه درباره این که از بین دو کلمه ایستادگی و سازش کدام را انتخاب می‌کنید، گفت: من ایستادگی برای مذاکرات را انتخاب می‌کنم و افق مذاکرات تا تیر ماه بسیار روشن بوده و مسیر مذاکرات صحیح است.

*** تمام ابزارهای سیاست خارجی درگیر مذاکرات هسته‌ای است

خرازی با اشاره به تلاش رئیس جمهور در رابطه با رایزنی با مقامات غربی اظهار داشت: تمام ابزارها و آناتومی سیاست خارجی ایران درگیر مذاکرات هسته‌ای است.

*** اسرائیل، اعراب و برخی مخالفین در مذاکرات هسته‌ای جوسازی می‌کنند

وی با بیان این که نباید درباره رفتار ۱+۵ پیشگویی کنیم و لزوم پیگیری دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای خاطر نشان کرد: جوسازی از سه جانب اسرائیل، اعراب و مخالفین بدنامی که در هر صورت اهانت می‌کنند، وجود دارد که اسرائیل و رژیم‌های عربی منطقه با برخی رفتارهای خود از آمریکا گله می‌کنند که چرا با ایران گفتگو می‌کند و در این زمینه باید به رهنمودهای مقام معظم رهبری اشاره کنیم و به نکته‌ای که در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب وجود داشت مراجعه کنیم و آگاهی مردم از تحولات جهان کمتر از آگاهی مسئولین نیست.

نظر شما