شناسهٔ خبر: 87626 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شهاب حسینی:

جشنواره فیلم فجر باید معتبرترین جشنواره خاورمیانه شود

شهاب حسینی شهاب حسینی معتقدست با برگزاری درست بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر باید معتبرترین رویداد سینمایی خاورمیانه در ایران میزبانی شود.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری مهر، شهاب حسینی معتقد است: بخش بین الملل در جشنواره فیلم فجر طی سال های گذشته مهجور مانده است چراکه تمام نگاه ها به بخش های دیگری چون مسابقه و نگاه نو معطوف می شده است. همزمانی برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با بخش های دیگر باعث می شد رقابت ها بیشتر در بخش تولیدات داخلی سینمای ایران بوجود بیاید بنابراین می توان گفت در حق فیلم هایی که در بخش بین الملل شرکت داشتند کم لطفی می شد.

حسینی درباره اعتباری که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با جدا شدن از بدنه اصلی آن ممکن است بدست بیاورد می گوید: اگر قرار بود تمام فیلم هایی که در طول سال تولید می شوند تنها در بخش مسابقه شرکت کنند شانس چندانی برای تصاحب سیمرغ نداشتند. شاید مساله دیده نشدن فیلم های بخش بین الملل در جشنواره فجر سالیان گذشته باعث می شد فیلمسازان کشورهای دیگر رغبت چندانی به حضور در این فستیوال نداشته باشند اما جدا شدن این بخش موجب می شود وجهه بین المللی جشنواره فیلم فجر نمایان‌تر شود و اعتبار بیشتری هم در سطح جهان بدست بیاورد.

این بازیگر با اولویت بندی برای پذیرش فیلم های بخش بین الملل جشنواره فجر مبنی بر موقعیت جغرافیایی و خاستگاه فیلم مخالف است. او مرزی را برای سینما نمی شناسد و توضیح می دهد: سینما برخلاف مرزبندی های جغرافیایی و سیاسی، مرزی ندارد، بهتر است تمام دنیا سینما را جهانی واحد بدانند و در آن با یکدیگر به رقابت بپردازند. منطقی تر است که این اولویت بندی ها در محتوا و مفاهیم آثار وجود داشته باشد تا کشوری که فیلم در آن ساخته شده است. مانند فیلم هایی که می توانند راهکارهایی برای زندگی درست به مخاطب ارائه دهند و یا آثاری که اصطلاحا انرژی الهی دارند.

شهاب حسینی معتقد است جشنواره فیلم فجر باید به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته شود.

او که نظم و مدیریت جشنواره را دارای اهمیت بسیاری می داند درباره کاستی های این فستیوال می گوید: نظم و کیفیت اجرایی، در برگزاری یک جشنواره بین المللی اهمیت بسیاری دارد. باتوجه به پیشینه فرهنگی که ایران دارد، مهمترین جشنواره فیلم کشور هم باید به یکی از معتبرترین جشنواره ها حداقل در خاورمیانه تبدیل شود. به نسبت کشورهای دیگر منطقه، این ما هستیم که به دلیل ریشه‌ای که در فرهنگ و قدمتی که در سینما داریم باید معتبرترین جشنواره را هم داشته باشیم و با مدیریت درست جشنواره فجر، محقق شدن این آرزو محال نیست. اما اغلب در جشنواره های فجر شاهد عکس این مساله بوده ایم چراکه شیوه مدیریت و خروجی کار جشنواره درست به نظر نمی رسید. با این حال با اصلاح ایرادات خودمان می توانیم بیشتر به جهانی شدن جشنواره فجر نزدیک شویم.

   

نظر شما