شناسهٔ خبر: 87248 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نخستين زيراندازبشر

حصير43 حصیر بافی، رایج‌ترین هنر دستی استان هرمزگان است. چرا که ماده اولیه مورد نیاز برای حصیر بافی، برگ درخت خرماست.

به گزارش نماينده از مهر، حصيربافی يا بافت بوريا بی‌گمان يکي از قديمی‌ترين صنايع دستی و شايد کهن‌ترين آنها باشد؛ نمونه‌های به‌دست آمده در بين النهرين و آفريقا گواه آن است که حصيربافی و سبدبافی، منشاء نه فقط نساجی بلکه سفالگری يا کوزه گری نيز بوده است.

پروفسور آرتور پوپ، کسی که معماری ایران را به مردم جهان معرفی کرد، معتقد است که نخستين زيراندازهای بشری از نی و گياهانی که در باتلاق‌های سفلای بين النهرين روئيده، تهيه شده و به‌هم انداختن ساق گياهان و در آوردن بافته‌ای «حصير» مانند، اولين قدم در دستيابی انسان به شيوه‌های توليد قالی بوده است؛ از اين رو با قاطعيت می‌توان اظهار کرد که نخستين زيراندازهای تهيه شده توسط انسان، بافته‌های حصيری بوده و اولين سرپناه‌ها نیز به کمک حصير و نی پديد آمده است.

امروزه، تنها آثار تاریخی وسیله جذب گردذشگر به سرزمین‌های در حال توسعه چون ایران، که اغلب دارای تمدن کهن هستند، نیست، بلکه همراه آن فرآورده‌های دستی و هنرهای سنتی با طرح‌ها و نقش‌های ویژه خود نیز می‌توانند مکمل دیدنی‌های تاریخی هر کشور باشند.

حصیر

از سوی دیگر هنرهای سنتی و صنایع دستی می‌توانند مهم‌ترین منبع درآمد ارزی ایران پس از نفت و در واقع عمده‌ترین درآمد ارزی غیرنفتی به‌شمار آیند. بنابراین صنایع دستی هر استان نه تنها بخشی از نیازهای ارزی آن استان را تامین می‌کند که در جلب توجه گردشگران و آشنایی آنها با گوشه‌ای از فرهنگ و هنر مردم آن استان هم موثر است.

حصیربافی در استان هرمزگان، پیشینه‌ای کهن دارد. البته همه فرآورده‌های دستی این استان به حصیر خلاصه نمی‌شود. سفال گری، گلابتون دوزی، شک دوزی، شیریكی پیچ، خوس دوزی، بادوله دوزی، چادرشب بافی، قالی بافی، سبدبافی، سوزن دوزی، صنایع صدفی، عبادوزی، درب و پنچره چوبی، كرچاب، خورجین، ملیله دوزی دور لباس، كوزه سازی و همچنین لنج‌سازی از جمله صنایع دستی استان هرمزگان است.

اگر تعطیلات نوروز به قشم و کیش و هرمز و هنگام رفتید می‌توانید صدف‌هایی را با خود به عنوان سوغات به شهر و دیار خود ببرید که دریانوردان ازاعماق خلیج فارس با خود به ساحل آورده‌اند؛ زنان هرمزگان با صدف‌های کوچک، دستبند و گوشواره و گردنبد می‌سازند. اما حصیر بافی، رایج‌ترین هنر دستی استان هرمزگان است. چرا که ماده اولیه مورد نیاز برای حصیر بافی، برگ درخت خرماست.

حصیر

برگ درخت خرما، به حد وفور در اختیار صنعتگران هرمزگانی است و تولید انواع فرآورده‌های حصیری که کاملاً جنبه مصرفی دارد در  روستاهای میناب، یشاگرد، بندر لنگه و اطراف آن، رواج بسیار دارد. زنان هرمزگانی با برگ درخت خرما سبد و زیرانداز و کیف می‌سازند و در اختیار من و تو قرار می‌دهند.

گرچه حصیربافی، رایج‌ترین فرآورده دستی در استان هرمزگان است اما مردم استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، کردستان، خراسان جنوبی، مازندران، گیلان، کرمان و یزد هم حصیربافی می‌کنند. نوروز فرصت خوبی است تا به شهرها و استان‌های مختلف سفر کنیم و با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آشنا شویم. چه خوب که از هر شهر و استان، تکه‌ای با خود به یادگار آوریم که سوغات ویژه آن دیار است.

نظر شما