شناسهٔ خبر: 87064 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

قرار نیست هیچ امتیازی به طرف مقابل داده شود/ضرورت هماهنگی ۱+۵

عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر به توافق با طرف های غربی برسیم این توافق باید قابل راستی آزمایی برای دو طرف باشد.

به گزارش نماينده به نقل از صدا و سیما ، عباس عراقچی در گفتگو با خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما افزود: اگر اقداماتی را ما قبول کنیم و اقداماتی را طرف مقابل قبول کند هر دوی این اقدامات باید قابل راستی آزمایی و اثبات باشد.

وی اضافه کرد: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی را می پذیرد که به وسیله آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی می شود و تعهداتی را نیز طرف مقابل برای برداشتن تحریم ها قبول می کند که باید در عمل به اثبات برسد.

عراقچی گفت: بعد از توافق باید اقدامات دو طرف در مکانیزم روشن، قابلیت اثبات و راستی آزمایی داشته باشد و این موضوع عجیبی نیست.

معاون وزیر امور خارجه افزود: درباره برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران این امر اثبات شده ای است و جامعه بین الملل از جمله کشورهای عضو جنبش غیر متعهد این را پذیرفته اند و هیچ یک از گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان نمی دهد که اقدام خلافی از طرف ایران وجود داشته است.

عراقچی گفت: به هر حال با توجه به دغدغه ها و سوال هایی که طرح و نگرانی های کاذبی که ایجاد کردند در این مذاکرات اعلام آمادگی کرده ایم اعتماد سازی بیشتری درباره برنامه هسته ای انجام دهیم.

هرگونه توافقی که به دست آید باید متعادل و متوازن باشد

وی اضافه کرد: در مقابل، طرف غربی باید شناسایی و مشروعیت بین المللی این برنامه را تضمین کند و تحریم ها برداشته شود و این روند مذاکرات است.

عراقچی گفت: در صورتی که به این رویکرد متوازن دست یابیم و هر دو طرف به خواسته های خود برسند توافق خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه افزود: هرگونه توافقی که به دست آید باید متعادل و متوازن باشد.

وی گفت: در هرگونه اقدامی که انجام می دهند باید قابلیت برگشت پذیری یا برگشت ناپذیر بودن به طور برابر برای هر دو طرف وجود داشته باشد.

عراقچی افزود: ما این اصل را در مذاکرات رعایت کرده ایم.

قرار نیست هیچ امتیازی به طرف مقابل داده شود

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مرحله حساسی از مذاکرات هستیم و بیان نکاتی برای تاثیرگذاری بر فضای مذاکرات طبیعی است گفت : آنچه مسلم است در مذاکرات قرار نیست هیچ امتیازی به طرف مقابل داده شود.

وی افزود: به ویژه از طرف جمهوری اسلامی ایران قرار نیست هیچ امتیازی داده شود مگر اینکه تلاش کنیم فضای مبتنی بر اعتماد نسبت به برنامه صلح آمیز هسته ای مان ایجاد کنیم.

عراقچی گفت: در مقابل طرف های ما باید احترام بگذارند و برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران را شناسایی کنند و تحریم هایی را که به ناحق گذاشته اند بردارند.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: این هدف مذاکرات است و باید به نقطه ای دست یابیم که توافق متوازنی داشته باشیم که در مقابل اعتماد سازی، برنامه هسته ای کشورمان شناسایی و تحریم ها رفع شود.

وی گفت: آنچه بیش ازهر موضوعی نیاز است هماهنگی طرف های مقابل ماست.

اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد توافق در دسترس است

عراقچی افزود: در مذاکرات اخیر این هماهنگی به طور کامل وجود نداشت و به این دلیل پس از مذاکرات لوزان جلسه ای در لندن تشکیل دادند و تلاش کردند مواضع خود را هماهنگ کنند.

وی اضافه کرد: به اعتقاد ما اگر این هماهنگی و اراده سیاسی وجود داشته باشد توافق در دسترس است.

معاون وزیر امور خارجه درباره دستور کار مذاکرات آینده در لوزان سوئیس نیز گفت: درباره مسائل سیاسی و فنی مذاکرات به موازات یکدیگر پیش می رود.

وی افزود: حل مسائل فنی به تصمیم گیری های سیاسی کمک می کند.

عراقچی اضافه کرد: در برخی موارد فنی پیشرفت هایی داشته ایم و راه حل هایی پیدا شده است اما از نظر سیاسی باید همچنان به تلاش ها ادامه دهیم.

نظر شما