شناسهٔ خبر: 86928 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با «نماینده» مطرح شد؛

تغـییر در محوریت حزب اعتدال و توسعه

دهقان/2 سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: قرار شد جوانان و اعضای شورای مرکزی که وارد کار اجرایی نشدند و بیشتر مشغول تدریس و کارهای مطبوعاتی هستند محوریت حزب را داشته باشند.

گروه سیاسی نماینده، غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است، حزبی که هماکنون اغلب اعضای شورای مرکزی آن در دولت حضور پیداکردهاند و بهندرت فعالیت تشکیلاتی میکنند اما همچنان آخرین مواضع و دیدگاههای این حزب توسط سخنگو اعلام میشود.

دهقان با توجه به کنش و واکنش احزاب در سال جاری، سال ۹۳ را بهار احزاب معرفی کرد و درعینحال در خصوص عدم نقشآفرینی حزب متبوعش در عرصه سیاسی کشور توضیح میدهد: اعضای اصلی درگیر کارهای اجرایی هستند و از آنها انتظار نمیرود وارد کارهای حزبی شوند، هرچند منع قانونی وجود ندارد اما تعیین شد جوانان و اعضای شورای مرکزی که وارد کار اجرایی نشدند و بیشتر مشغول تدریس و کارهای مطبوعاتی هستند محوریت حزب را داشته باشند و در انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری فعال خواهیم بود و مردم را به مشارکت حداکثری فرامیخوانیم اما هنوز کمیته انتخاباتی حزب تشکیل نشده است و فکر میکنیم این کمیته میتواند طی ماههای آینده تشکیل شود.

وی همچنین از مواضع لاریجانی، ولایتی و عارف در راستای گفتمان همسو با حزب متبوعش نام برد و تصریح کرد: واقعیت این است هماکنون دیدگاههای آقای لاریجانی از دید ما دیدگاههای اعتدالی است همانطور که دیدگاههای آقای ولایتی هم در میان اصولگرایان به اعتدالیون نزدیک است علاوه بر این دیدگاههای دکتر عارف را هم از خودمان دور نمیدانیم و حزب اعتدال و توسعه میخواهد در انتخابات مجلس اعتدالیون جناحها را به مردم معرفی کند، کما اینکه در انتخابات گذشته مجلس همین رویه را در پیش گرفت.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه معتقد است: اصولگرایانی که علیه دولت روحانی موضعگیری میکنند پایگاه مردمی خود را اندک، اندک از دست میدهند و به نظر میرسد این گروه از سوی مردم در انتخابات موردتوجه قرار نمیگیرند.

فعالیت احزاب و تشکلهای سیاسی در سال ۹۳ را چگونه ارزیابی میکنید؟

دهقان: واقعیت این است که فعالیتهای حزبی هنوز به شکل ایدهآل و نهایی خود نرسیده است، اینکه چرا ما همچنان اندر خم یک کوچه بر فعالیتهای حزبی هستیم داستان مفصلی دارد. دراینباره پایاننامه، مناظره و همایشهایی هم برگزارشده است بااینوجود نباید ناامید بود چرا که برخی از موضوعات در یک فرآیند زمانبر و زماندار به نتیجه میرسد.

در دولت تدبیر و امید (دولت یازدهم) هم فعالیتهای حزبی رشد و گسترش خوبی پیدا کرده است. درست است اولویت اول دولت سیاست خارجی و اولویت بعدی اقتصاد کشور بود که نیاز به بازسازی و جلوگیری از تورم شتاب زا داشت بااینوجود در توسعه سیاسیکارهای مثبت و خوبی شد که آثار آن را در همین یک سال و نیم شاهد هستیم. برای مثال میتوانیم از همایشهای متعدد اصلاحطلبان و اصولگرایان سخن برانیم، اصولگرایان چندین جلسه با گروههای مختلف خود داشتند تا بتوانند اختلافات گذشته انتخابات ریاست جمهوری را حلوفصل کنند و اصلاحطلبان هم که یک طیف سیاسی محسوب میشوند همایشهای خاص خود را داشتند، اعتماد ملی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، حزب جدیدالتأسیس ندای ایرانیان، حزب اراده ملت و همچنین حزب اعتدال و توسعه هم بهعنوان نماینده حزب میانهای کشور اجلاس جوانان خود را برگزار کرد که بسیار پرمحتوا و بازتاب خوبی بهجا گذاشت؛ بنابراین ما یک سال و نیم گذشته را از جهت فعالیتهای حزبی مثبت قلمداد میکنیم و آن را بهار احزاب سیاسی میدانیم چراکه در یک مقطعی در دولت نهم و دهم به آنان (احزاب) بیمهری شد اما آنچه در ماههای گذشته دیده شد نویدبخش این است که بتوانیم در آینده فعالیتهای حزبی سامانیافتهتر و از جهت کیفیت قویتر داشته باشیم.

آقای دهقان، شما سال ۹۳ را سال بهار احزاب توصیف کردید، اما در همین سال نحوه فعالیت حزب با انتقاد کنشگران سیاسی روبهرو شد، آنها از بیعملی اعتدال و توسعه در عرصه سیاسی کشور انتقاد کردند و چرا حزب در سال جاری فعال نبود و برای سال آینده که سال انتخابات است چه برنامههایی میخواهد طراحی و اجرایی کند؟

دهقان: مقرر شد بخش قابلتوجهی از شورای مرکزی اعتدال و توسعه در کابینه روحانی حضور فعال داشته باشند و این هم صرفاً نه به جهت حزب اعتدال و توسعه بلکه به خاطر اینکه از نزدیکان فکری، سیاسی رئیس دولت طی سه دهه گذشته بودند و همچنین کسانی که به مجموعه اعتدالی نزدیک بودند در کابینه حضور پیدا کردند بنابراین حزب عملاً از فردای ۲۴ خرداد سال گذشته در فضای جدیدی قرار گرفت. چون تا پیش از آن بیشتر منتقد دولتهای نهم و دهم بود اما در فضای جدید ازآنجاکه قرابت فکری، سیاسی به دولت تدبیر و امید داشت میبایست کارکرد قبلی خود را عوض میکرد در همین راستا تا پایان سال گذشته (۹۲) جلسات حزب در حد دفتر سیاسی تشکیل شد و ما جلساتی در حد شورای مرکزی نداشتیم. رایزنیهای مختلف نشان میداد که گفتمان اعتدال موردپذیرش مردم قرارگرفته است و همچنان مقبولیت دارد و باید برای نهادینه کردن آن حزب اعتدال و توسعه فراتر از همیشه عمل کند چرا که تا مدتها گفتمان اعتدال، گفتمان قالب نبود بلکه گفتمان حاشیهای بود برای همین قرار شد سال ۹۳ جلسات دفتر سیاسی ادامه یابد که جلسات متناوبی نیز برگزار شد و مقرر شد حزب حرکت خود را از نخبگان به توده سرایت بدهد و با توجه به اینکه این گفتمان مورد تائید توده مردم بخصوص جوانان قرار گرفته بود قرار شد ازآنجاکه اعضای اصلی درگیر کارهای اجرایی هستند و از آنها انتظار نمیرود وارد کارهای حزبی شوند، هرچند منع قانونی وجود ندارد تعیین شد جوانان و اعضای شورای مرکزی که وارد کار اجرایی نشدند و بیشتر مشغول تدریس و کارهای مطبوعاتی هستند محوریت حزب را داشته باشند. اولین نمود آن اجلاس جوانان بود منتهی ازآنجاییکه فاصلهای بین اعضای شاخص حزب که در کارهای اجرایی حضور دارند با بدنه حزب به وجود آمد از اعضای شاخص خواهش کردیم در حد سخنرانی حضور داشته باشند تا مایع امیدواری و قوت جوانان حزب باشند.

فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاحطلب معتقد است “حزب اعتدال و توسعه” از جمله احزابی است که با وزیدن باد به پرچم دولتها رونق میگیرد و بعدازآن از رونق میافتد، پاسخ شما دراینباره چیست؟ حتی در حال حاضر که حسن روحانی رئیسجمهور است و تعدادی از اعضای شورای مرکزی وارد دولت شدهاند.

دهقان: پیشازاین گفتهایم اعتدال و توسعه دولت ساخته نبوده و در نیمه دوم سال ۱۳۷۸ تأسیس شده است و هماکنون ۱۵ ساله است بنابراین چه دولت اعتدال سرکار بود و چه دولت اعتدال سرکار نبود و دولت دیگری در سال ۹۲ رأی میآورد حزب، فعالیت خود را ادامه میداد چرا که معتقد هستیم فعالیت حزبی اگر استمرار داشته باشد و با برنامه نیز باشد میتواند فضای حزبی کشور را عوض کند، در انتخابات ۹۲ بخت هم با ما یار بود و مردم هم به گفتمان اعتدال رغبت نشان دادند.

سیاست حزب اعتدال و توسعه درباره انتخابات آینده مجلس چیست؟ حزب پس از انتخابات ریاست جمهوری همایشی برگزار نکرد اما در اواخر سال ۹۳ همایش حزب با حضور اعضای اصلی در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد آیا این همایش در جهت تبیین سیاستهای انتخاباتی حزب بود؟

دهقان: سیاست حزب اعتدال و توسعه همیشه در انتخابات جمهوری اسلامی آن بود که “بهعنوان جریان ملی و دلسوز انقلاب” در جهت مشارکت حداکثری تودهها و مردم نقش ایفا کند و در انتخابات مجلس ششم، هفتم، هشتم و حتی در انتخابات مجلس نهم که بسیاری از گزینههای مطرح موردحمایت حزب رد صلاحیت شده بودند حزب اعتدال و توسعه مردم را با بیانیهای به حضور و مشارکت حداکثری دعوت کرد بنابراین ما در انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری فعال خواهیم بود و مردم را به مشارکت حداکثری فرا میخوانیم اما هنوز کمیته انتخاباتی حزب تشکیل نشده است و فکر میکنیم این کمیته میتواند طی ماههای آینده تشکیل شود.

آقای دهقان برخی از چهرههای سیاسی بر این باورند حزب اعتدال و توسعه میخواهد در انتخابات مجلس از یک جریان فاصله بگیرد و نیروهای دولت را در فهرست قرار دهد، آیا فهرست حزب در انتخابات کاملاً در اختیار نیروهای همسو با دولت خواهد بود؟

دهقان: نگاهی به کارکرد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه در تمامی انتخابات و بخصوص انتخابات مجلس نشان داده ما از معتدلین عرصه سیاسی کشور اعم از اصولگرا و اصلاحطلب حمایت کردهایم و نگاه حزب نسبت به انتخابات همیشه نگاه فراجناحی بوده و پیشبینی هم میکنیم این سیاست به خاطر کارکرد حزب اعتدال و توسعه که همیشه حدفاصل دو جناح سیاسی خود را مطرح کرده است ادامه یابد و ازآنجاکه تودهها از گفتمان اعتدال حمایت میکنند فکر میکنیم حزب اعتدال و توسعه میتواند با انتخاب شایستگان اعتدالی فراتر از یک جناح سیاسی کسانی را به مردم معرفی کند که از بخت و اقبال بالایی برای انتخاب شدن برخوردار هستند.

آیا حزب اعتدال و توسعه در انتخابات با طیف همسو با لاریجانی ائتلاف میکند؟ برخی از فعالان سیاسی اصلاحطلب به این ائتلاف خوشبین هستند؟

دهقان: احزاب اعتدال و توسعه همیشه خود را حدفاصل دو جناح سیاسی کشور تعریف کرده، منطق اعتدال و توسعه از مجلس ششم همین بوده است. یک چهره اصلاحطلب میانهرو در لیست بود و در کنار او یک چهره معتدل اصولگرا قرار داشت.

به نظر میرسد در آینده هم ما با همین سازوکار جلو خواهیم رفت یعنی اعتدالیون جناحها را به مردم معرفی خواهیم کرد. واقعیت این است هماکنون دیدگاههای آقای لاریجانی از دید ما دیدگاههای اعتدالی است همانطور که دیدگاههای آقای ولایتی هم در میان اصولگرایان به اعتدالیون نزدیک است علاوه بر این دیدگاههای دکتر عارف را هم از خودمان دور نمیدانیم و به نظر میرسد فضای سیاسی کشور هماکنون و در آینده یک نقطه کاملاً مشخص دارد و آن طرد افراطیون دو جناح است. بخشی از افراطیون یک جناح به دلیل کارکرد ناصواب خود چند سال پیش به حاشیه رفتند و عده دیگری از تندروها منتهی علیه جریان اصولگرا هستند و با مواضع تندوتیز خود علیه دولت روحانی پایگاه مردمی را اندک، اندک از دست میدهند و به نظر میرسد این گروه از سوی مردم در انتخابات آینده موردتوجه قرار نگیرند. ­­

نظر شما