شناسهٔ خبر: 86429 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مرمت موزه علی اکبر صنعتی

شاهکارهایی که بالاخره نجات یافتند

مرمت موزه علی اکبر صنعتی پس از هشت سال، بالاخره این موزه رویِ داربست و قدری توجه را به خود دید، ‌بنایی که از سال‌ها قبل هرچند قرار بود مکانی همیشگی برای شاهکارهای خلق شده‌ی «علی اکبر صنعتی» باشد، اما گذاشتند آنقدر درد آسیب‌های محیط اطراف روی شانه‌ی این موزه باقی بماند تا حتی آن شاهکارهای خلق شده هم متروکه شدند

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری ایسنا، از حدود پنج ماه پیش با بستن داربست روی پیکر نحیف موزه‌ی «استاد صنعتی» و آغاز به کار مرمت این موزه از یکی دو ماه پیش، قصد دارند در مدت زمان کمتر از یک سال موزه‌ی جدید را در دو طبقه آماده بهره‌برداری کنند.

اگر از محدوده‌ی میدان توپخانه، جایی که این موزه قرار دارد عبور کنید، متوجه سنگ‌های ریز و درشتی می‌شوید که کنار پنجره‌های طبقه دوم این بنا ریخته شده، مشخص نیست این مصالح از کدام بخش این بنای تاریخی حذف شده‌اند تا عملیات ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی انجام و موزه به بهره‌برداری برسد.

البته رجبعلی خسروآبادی، درباره‌ی اقدامات در حال انجام در این بنای تاریخی به خبرنگار ایسنا گفت: کمیته‌ای راهبردی برای مرمت موزه صنعتی با مشارکت هلال احمر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و اداره کل میراث فرهنگی تهران با هدف تبیین کارکردها ایجاد شده و قرار است مرمت و استحکام بخشی بنا و بازسازی برخی بخش‌ها به صورت مشخص انجام و اقدامات لازم برای موزه‌آرایی آن انجام شود.

وی درباره‌ی بخش‌های الحاقی موزه که در طول چندسال گذشته به این بنا اضافه شده‌اند نیز اظهار کرد: باید توسط کارشناسان مرمت بررسی‌های لازم انجام و در صورت نیاز، بخش‌های موجود دراین زمینه به اصالت خود برگردند.

او تاکید کرد: با توجه به این‌که کارشناسان در حال کار در این موزه، زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی استان کار خود را انجام می‌دهند، باید بحث‌های کارشناسی نیز اعلام و به موقع دستورات مورد نیاز در این زمینه انجام شوند.

به گزارش ایسنا، موزه‌ی ۱۳ آبان منسوب به «علی‌اکبر صنعتی»، همزمان با احداث میدان توپخانه در سال ۱۲۸۴ هجری قمری به دستور امیرکبیر ساخته شد، طبقه‌ی نخست آن در دوره‌ی رضاشاه اصطبل و طبقه‌ی دوم آن مکان استراحت او بوده است. در آن زمان استاد صنعتی توانست از این ساختمان به عنوان کارگاه و بعدها به عنوان محلی برای نصب آثارش استفاده کند. در نتیجه این ساختمان به موزه تبدیل شد و پس از انقلاب به جمعیت هلال احمر ایران تحویل داده شد و در ادامه مردم به مرور برای بازدید آثار موزه به بنا می‌آمدند.

اما از اوایل ۱۳۸۵ پس از آن که متروی میدان توپخانه از زیر آن عبور کرد و باعث وارد شدن آسیب‌هایی به این بنای تاریخی شد، حرف و حدیث‌هایی هم درباره‌ی وضعیت نابسامان این بنا و در معرض خطربودن آثار موجود در آن شنیده شد، در طول این سال‌ها بنا به درخواست هنرمندان مجسمه‌ساز، چند بار موزه برای مدت کوتاهی بازگشایی و دوباره بسته شد.

تا حدود شش ماه پیش که بالاخره باز هم توجه‌ها به سمت این موزه بازگشت و سه نهاد متولی این بنای تاریخی یعنی هلال احمر به عنوان مالک بنا، سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای مرمت و ساماندهی فضای بیرونی آن و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به عنوان متولی بناهای تاریخی در سطح این شهر با امضای قراردادی سه جانبه کار مرمت این بنا را آغاز کردند که هنوز ادامه دارد.

نظر شما