شناسهٔ خبر: 86363 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کوتاهی وزارت صنعت علت قاچاق گسترده

پورابراهیمی43 عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:‌ آمارها نشان می‌دهد سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که با احتساب ارز ۳۰۰۰ تومان، به‌اندازه کل درآمدهای نفتی کشور کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش نماینده، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری در مورد واردات کالا اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که هم در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب و هم در مجلس مورد تأکید است، موضوع حمایت از تولید ملی است که قبل از اینکه بخواهیم مستقیماً از تولید ملی حمایت کنیم، باید به‌سمت مبارزه با قاچاق کالا برویم.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا یک راهکار مؤثر در حمایت از تولید داخلی است، تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل عدم اجرای دقیق و کامل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهد اتفاقات بسیار ناگواری در خصوص  ورود کالاهای بدون ضابطه به داخل کشور هستیم.

"آمارها نشان می‌دهد سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که با احتساب ارز ۳۰۰۰ تومان، در واقع به‌اندازه کل درآمدهای نفتی کشور کالای قاچاق وارد می‌شود یعنی به این میزان کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود اشاره کردند که عددها گیج‌کننده و مبهوت‌کننده است".

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دلیل وضعیت موجود را عدم اجرای کامل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال گذشته در مجلس نهایی ‌و در ۷ اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شد. گزارشاتی که از اقدامات داریم، نشان‌دهنده وضعیت غیر‌منطقی در عدم اجرای قانون است. شاید نزدیک به ۵ تا ۶ ماده اصلی این قانون نیازمند آیین‌نامه است که دولت می‌بایست تا سه ماه پس از ابلاغ، آیین‌نامه آن را می‌نوشت.

پورابراهیمی افزود: امروز حدود یک سال از ابلاغ این قانون می‌گذرد و چند ماده اصلی آن اجرایی و ابلاغ نشده است و خلأ جدی برای ما ایجاد کرده است. در یکی از این مواد وزارت صنعت موظف می‌شد شناسه کالا و کد رهگیری را برای تمام کالاها ایجاد کند، به‌نحوی که بتوان در حوزه‌ فعالیت‌های اجرایی متوجه شویم‌ کدام کالا قاچاق است‌ لذا با توجه به اینکه کد شناسایی و رهگیری تاکنون اجرایی نشده، شرایط بسیار نامناسبی داریم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت در دولت یازدهم طرح شبنم را کنار گذاشت و معتقد بود که اشکالاتی دارد، در حالی که بهتر بود وزیر صنعت این مشکلات را برطرف می‌کرد و یا آن را کنار گذاشته و طرح بهتری را اجرا می‌کرد اما قانون مصوب در این زمینه را نیز اجرایی نکردند.

این نماینده مجلس با بیان "به‌دلیل کوتاهی وزارت صنعت شاهد قاچاق گسترده کالا هستیم" اظهار امیدواری کرد دولت در این موضوع تصمیمات خوبی بگیرد و هرچه سریعتر به فرمایشات رهبری لبیک بگوید و سریعاً آیین‌نامه‌ها را مصوب و ابلاغ کند.

پورابراهیمی در پایان سخنان خود یادآور شد: از روز اولی که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شد، تعدادی از وزرای دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت نسبت به این قانون مهم موضع گرفتند و درخواست کردند این قانون اجرایی نشود، حتی به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و درخواست ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم را کردند تا این قانون اجرایی نشود یعنی نه تنها قانون را اجرا نکردند بلکه چنین اقداماتی نیز انجام دادند.

نظر شما