شناسهٔ خبر: 85986 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دهقان مطرح کرد:

فرار رو به جلو وحذف رقبای سیاسی انگیزه اصلی ادعای مبارزه با فساد

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی، فرار رو به جلو و از میدان به در کردن رقبای سیاسی را دو انگیزه ادعای مبارزه با فساد، برخی مسئولان دولتی که دارای ثروت صدها میلیاردی هستند خواند.

به گزارش نماینده به نقل ازمحمد دهقان در گفتگو با مهر، اظهار داشت: یکی از خطراتی که کشور را از ابتدای  انقلاب به تدریج مورد تهدید قرار داده است پیوند ثروت و قدرت است.

نماینده مردم  طرقبه و چناران با بیان این مطلب تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد با استفاده از قدرت و موقعیت خود در حکومت مرتکب فساد اقتصادی می شوند و از درآمدی که از فساد کسب می کنند و از این پول کثیف برای تداوم قدرت خود یا به دست آوردن قدرت جدید استفاده می‌کنند.

دهقان گفت: هر کس تقوای فردی و پایبندی شرعی نداشته باشد دچار این خطر می شود.

خوی اشرافی گری مسئولان را مستعد فساد می‌کند

وی مسئولانی را که گرفتار تجملات زندگی و دور شدن از خوی مردمی هستند بیشتر مستعد این خطا دانست و گفت: این افراد خوی اشرافی گری پیدا کرده و چون درآمدهای معمولی با هزینه‌هایشان سازگار نیست از موقعیتی که از قدرت به دست آورده اند، شرکت تجاری ثبت می کنند و درآمد کسب کرده و به این ترتیب در ثروت به دست آورده از رانت قدرت غوطه ور می شوند و نمی توانند پایبند به موازین حکومت داری و اعتقادی باشند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: بعضی از افرادی که در قدرت هستند دهها شرکت تجاری به نام خود ثبت کرده‌اند و ثروت های نجومی ناشی از پیوند ثروت و قدرت به دست آورده‌اند.

قوه قضائیه اصل ۱۴۱ قانون اساسی برای جلوگیری از ۲ شغله بودن مسئولان را اجرا کند

وی با تاکید بر لزوم اجرای اصل ۱۴۱ قانون اساسی، گفت: بر اساس این اصل کسانی که در قدرت هستند حق ندارند عضو هیات مدیره شرکت های خصوصی شوند.

دهقان، قانون منع دو شغله بودن مسئولان دولتی را در راستای همین اصل قانون اساسی خواند و گفت: این قانون مجازات هایی را نیز برای مسئولان دوشغله در نظر گرفته است.

ماجرای شرکت های صادرات- واردات برخی مسئولان/ انحصار واردات 

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: برخی مسئولان در چندین شرکت تجاری عضو هستند، البته این کار زمانی که افراد از قدرت کناره گیری کرده و از اطلاعات رانتی قدرت دور باشند اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه حتی اگر این تجارت صرف حمایت از تولید می شد باز هم قابل اغماض بود اما کسانی که در مناصب حکومتی هستند ساده ترین راه را انتخاب می کنند و شرکت صادرات و واردات تاسیس می کنند اما خیانت اصلی آنجاست که این شرکت ها فقط اقدام به واردات می کنند و با استفاده از اطلاعات دولتی واردات برخی کالاهای اصلی را در دست می گیرند و با واردات انبوه به تولید ضربه می زنند و پس از مدتی کمر تولید را می شکنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: برخی صاحبان قدرت تعرفه های واردات را کاهش داده و اقدام به واردات گسترده می کنند و پس از اتمام کارشان مجدد تعرفه واردات را بالا می برند که رقبایشان در بخش خصوصی نتوانند واردات گسترده انجام دهند و بدین ترتیب انحصار بازار را در دست می گیرند.

در هر بخشی از واردات پای یک مسئول در میان است

دهقان با اشاره به لزوم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم، گفت: در شرایطی که باید سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم شاهد هستیم که برخی صاحبان قدرت مستقیم و غیر مستقیم در امر واردات دخیل هستند.

وی این اقدامات صاحبان قدرت را یکی از آثار زیر پا گذاشتن اصل ۱۴۲ قانون اساسی خواند و گفت: ورود مسئولان حکومتی به اشتغال تجاری مهمترین ضربات را به اقتصاد می‌زند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه ضربه به تولید یکی از نتایج ورود مسئولان به تجارت است، گفت: این افراد چون آلوده مسائل مالی می شوند و با رانت اطلاعاتی فعالیت های اقتصادی می کنند در ادامه ابایی از روابط نامناسب اقتصادی نیز ندارند و درگیر فساد اقتصادی می شوند.

وی ادامه داد: مسئولانی که یک پایشان در دولت و پای دیگرشان در اقتصاد و تجارت است بیشترین زمینه را برای غوطه ور شدن در فساد اقتصادی دارند.

فرار به جلو انگیزه اصلی ادعای مبارزه با فساد مسئولان با ثروت نجومی/ به دنبال از صحنه به در کردن رقبای سیاسی هستند

دهقان با اشاره به اظهارات اخیر برخی مسئولان دولتی در خصوص مبارزه با فساد، گفت: کسانی که در حکومت حقوق معمولی دریافت می کنند چطور می‌توانند دارای صدها میلیارد تومان ثروت شوند. این افراد که دارای ثروت های میلیونی هستند با طرح این گونه مسائل در واقع فرار به جلو می کنند.

وی با اشاره به تصویب طرح  رسیدگی به اموال مسئولان، گفت: این قانون پس از طی فرایند طولانی به تصویب رسید؛ راه حل اصلی برخورد با مفاسد اقتصادی می کنیم. در صورت اجرای این قانون دیگر مسئولان دولتی نمی توانند مبارزه با فساد اقتصادی را دستاویزی برای فعالیت های سیاسی قرار دهند تا با این شعار رقبای اصلی خود را از صحنه به در کنند.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه فساد در هر گروه و دسته ای وجود دارد، تصریح کرد: افراد زیادی را از احزاب و گروه های مختلف می شناسم که زندگی ساده ای دارند. این افراد پاکیزه و پاکدست در همه گروه های سیاسی حضور دارند. علاوه بر این مخالفان فساد اقتصادی نیز در همه گروه های سیاسی حضور دارند.

دهقان تصریح کرد: کسانی که مرتکب فساد اقتصادی می شوند حاضرند با هر گروه سیاسی لابی کنند و جز اغراض اقتصادی و دست یابی به منافع فساد آلود اقتصادی به چیز دیگری پایبندی ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از عدم تعیین تکلیف قانون از کجا آورده اید در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بیش از ۵ سال است که از تصویب این قانون در مجلس می گذرد و منتظر نظر مجمع هستیم.

وی ادامه داد: در صورت اجرای این قانون معلوم می شود برخی افراد در حکومتی چگونه چنین ثروت هایی به دست آورده اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تاکید کرد: کسی که فقط با داشتن شغل دولتی ثروت صدها میلیارد تومانی به دست آورده حتما در زمانی که در قدرت حضور داشته وارد زد و بندهای فسادآلود اقتصادی شده است.

وی اجرای قانون از کجا آورده اید و تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را دو راهکار مهم  مبارزه با مفاسد اقتصادی خواند و گفت: طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس آماده است و منتظریم دستگاههای متولی مبارزه با فساد در تاسیس این سازمان پیشقدم شوند اما متاسفانه برخی از این دستگاهها فکر می کنند با تشکیل این سازمان اقتدارشان کاهش می یابد و یا نگاه بخشی به تشکیل این گونه سازمان ها دارند.

دهقان با تاکید بر اینکه باید مرجع ثالثی خارج از گروه های سیاسی راجع به فساد قضاوت کند، گفت: با تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی این امر محقق می شود و دیگر هر دولتی که بر سر کار آمد نمی تواند اجزای دولت قبل را متهم به فساد کند. این کار ناجوانمردانه است که کسی همه اجزای دولت قبل را به فساد متهم کند.

وی ادامه داد: بنده همیشه با فساد در هر دولتی مخالفت می کنم اما اینکه همه اجزای یک دولت را متهم به فساد کنیم اقدامی ناجوانمردانه است

وی اظهارنظر افرادی که دارای ثروت صدها میلیارد تومانی هستند در مبارزه با مفاسد اقتصادی را مسخره خواند و گفت: با دستمال تمیز می توان شیشه کثیف را پاک کرد. آقایانی که در مبارزه با فساد اظهارنظر می کنند باید میزان دقیق ثروت خود را اعلام کرده و شفاف بگویند که این ثروت را از کجا آورده اند.

دهقان ادامه داد: در دولت جدید مسئولانی بر سر کار آمده اند که علی رغم ثروت های نجومی خود در مورد فساد حرف می زنند.

وی اظهارنظر این گونه افراد را ناشی از ضعف قوه قضائیه خواند و گفت: باید اصل ۱۴۲ قانون اساسی در مورد مسئولان اجرا شود تا کسانی که ثروت های هزار میلیاردی دارند جرات صحبت کردن در مورد مبارزه با فساد اقتصادی را نداشته باشند.

نظر شما