شناسهٔ خبر: 85846 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

درحاشیه اجلاس بین المللی کمیسیون مقام زن درسازمان ملل

دونماینده مجلس ایران با نمایندگان ترکیه وایتالیا دیدار کردند

رهبر43 خانم ها فاطمه رهبر و شهلا میرگلوبیات نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت کننده در پنجاه و نهمین اجلاس بین المللی کمیسیون مقام زن در سازمان ملل با نمایندگانی ازپارلمان ترکیه و ایتالیا به طور جداگانه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، خانمها رهبر و میرگلوبیات روز دوشنبه درحاشیه برگزاری نشست های کمیسسیون مقام زن در سازمان ملل متحد با چهار تن از نمایندگان پارلمان ایتالیا دیدار ودررابطه با مقام زن درجهان امروز گفتگو کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان زن پارلمان ایتالیا دررابطه با مقام زن ونقش محوری زنان در دگرگونی و توسعه جوامع امروزی دیدار وگفتگوکردند.

طرفین با استقبال از فرصت فراهم شده برای تبادل نظر، این فرصت را گامی در جهت توسعه و پیشبرد روابط دوستانه بین دو کشور دانستند.

نمایندگان مجلس ایتالیا با اشاره به تماس ها و سفرهای منظم مقامات ایتالیایی به ایران، از جمله سفر وزیر خارجه این کشور به تهران در اوایل اسفند ماه، این روابط را نشان دهنده اهمیت و جایگاه والای تهران در مناسبات منطقه ای و ایجاد صلح و ثبات در منطقه دانستند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات همتایان ایتالیایی خود در خصوص جایگاه و وضعیت زنان در جامعه ایران، ضمن اشاره به پیشرفت ها و دستآوردهای زنان کشورمان در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و غیره، وضعیت زنان در ایران را در منطقه ممتاز دانستند.

همچنین طرفین در این دیدار با محکوم کردن جنایات و خشونت های داعش علیه افراد بیگناه، بویژه زنان و کودکان، خواستار اقدام جدی مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد در این خصوص شدند.

همچنین در این دیدار وضعیت زنان در حوزه های مختلف نظیر دسترسی و برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی، آموزش عالی، نظام قضایی و غیره مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش ایرنا حاکیست، در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نمایندگان ترکیه نیز طرفین ضمن ابراز خوشنودی از فرصت به دست آمده برای این دیدار، بر اهمیت روابط دو کشور به عنوان دو عضو مهم و بزرگ منطقه با مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراوان تاکید کردند.

آخرین وضعیت تحولات منطقه، بویژه در حوزه زنان، بررسی خلاءها و نقاط ضعف موجود در قوانین مربوط به حمایت از بانوان و مقابله با خشونت علیه زنان از جمله موارد گفتگو دراین دیدار بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به نقش پویای زن در جامعه ایران از تلاش رسانه های غربی برای وارونه نشان دادن تصویر ونقش زنان درجامعه ایران انتقاد کردند.

دراین دیدار با توجه به مسئولیت ترکیه در کمیته زنان اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی، زمینه های همکاری پارلمانی میان کشورهای مسلمان در حوزه زنان در این چارچوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نمایندگان کشورمان با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام بر رعایت حقوق زنان و مفاهیمی چون نفقه و مهریه در این راستا، خواهان تمرکز بر مفهوم عدالت جنسیتی به جای تاکید بر برابری مطلق جنسیتی شدند.

نمایندگان پارلمان ترکیه نیز با تایید این دیدگاه، تفاوت نظر بین جایگاه و حقوق زن بر اساس دین اسلام با نگاه کشورهای غربی به مقوله حقوق زنان را یادآور شدند.

فاطمه رهبر رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی و شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در پنجاه ونهمین اجلاس کمیسیون مقام زن با موضوع پکن+۲۰ در سه نشست در تاریخ ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) سخنرانی خواهند کرد.

قرار است در این اجلاس میرگلوبیات به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهداشت و درمان زنان و رهبر نیز درخصوص جایگاه زن و خانواده درجمهوری اسلامی ایران سخنرانی کنند.

در پایان این ملاقات کتاب منشور حقوق و مسئولیتهای زنان در جمهوری اسلامی ایران که تبیین کننده جایگاه و حقوق زنان در عرصه های مختلف در قوانین ملی کشورمان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تدوین شده، به نمایندگان پارلمان ایتالیا و ترکیه اهداء شد.

نظر شما