شناسهٔ خبر: 85844 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس:

بسیج یادآور رشادت های کسانی است که اقتدار جمهوری اسلامی مدیون آنهاست

عزیزی43 رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیج یادآور رشادت ها و جان فشانی های کسانی است که استقلال، عزت، امنیت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران مدیون ازخودگذشتگی و حماسه آفرینی های آنان است.

به گزارش نماینده به نقل از  ایرنا عبدالرضا عزیزی عصر دوشنبه در همایش جبهه مجازی وبلاگ نویسان ایثار و شهادت با بیان این مطلب افزود: امروزه نقش بی بدیل رسانه ها در شکل دهی و هدایت افکار عمومی و جریان سازی رویدادهای فرهنگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی اظهارداشت، پیش ازاین محوری ترین نقشی که برای رسانه ها متصور بود صرفا اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود، اما در حال حاضر رسانه ها به عنوان یک ابزار و امکان اطلاع رسانی جای خود را به یک ابزار هدایتگر جریانات گوناگون داده اند.

به گفته وی، رسانه ها با استفاده از دو عنصر اطلاعات و پیام و کارکردهایی که از خود بروز می دهند بر افکار و اذهان انسان ها تاثیر گذاشته و به رفتارهای فردی و اجتماعی جهت می دهند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه سطوح ارتباط و شیوه های اطلاع رسانی و ارتباطی رسانه ها در حوزه دیجیتال کاملا متفاوت و پیچیده ولی دستیابی به آن سهل و آسان شده است، یک شبکه جهانی ۶۰۰ میلیون عضو دارد، موتورهای جستجو روزانه صدها میلیون جستجو و مفاهیم صفحات رسانه ها و پیام های امپراطوری دیجیتال را منتقل می کنند.

عزیزی تصریح کرد: ویکی پدیا براساس ۲۸۰ زبان، بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر دارد، در یک جستجوی ساده ۱۶۰ کانال تصویری و صوتی به زبان فارسی در ماهواره یافت می شود و دو هزار شبکه تصویری به سهولت انتقال مفاهیم، سبک زندگی و اندیشه های امپراطوری دیجیتالی را منتشر می کنند.

عزیزی گفت: نسل جدید موبایل یکی پس از دیگری با کارکردهای فراتر از یک ارتباط تلفنی، با انتقال خبر و اطلاع رسانی، دگرگونی شخصیت کاربران را برعهده دارد و با فراهم آوردن تبادل اطلاعات و نشر آسان و گسترده داده ها موجب تحولات شگرف و بنیادین در رسانه ها و آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و دینی شده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رسانه های برخط اینترنتی (پایگاه های اطلاع رسانی) و بسته های نرم افزاری رسانه ای در مدت بسیار کوتاهی گوی سبقت را از کتاب، سینما، تلویزیون، محافل و مجالس، تشکیلات سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی ربوده اند.

به گفته عزیزی ارتباط پیامکی، گفتگوی مجازی برخط، بازی ها و سرگرمی های مهیج با نشر آسان، کم هزینه، فراگیر و تعامل دوسویه شبکه های دیجیتالی توانسته خود را جایگزین همه آنها نماید تا جایی که از پدر و مادر به فرزندان ما نزدیکتر شده است.

 

عزیزی گفت: فرهنگ، دین، هویت و ارزش های ملی، زبان فارسی، هسته مرکزی خانواده و حتی روابط عاطفی والدین و فرزندان در خطر آسیب جدی و در معرض هجوم بی سابقه امپراطوری دیجیتال با میلیاردها صفحه به عنوان خبر، اطلاعات، روش، پیشنهاد و ... قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه مسلم است ما نمی توانیم تکنولوژی و ارتباطات را در فضای دیجیتال نادیده بگیریم و باید برخی ریسک ها را برای ورود به این فضا بپذیریم تا بتوانیم همپای این تکنولوژی با جهان حرکت کنیم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم جوانان ما امروز به این فضا مراجعه می کنند و در بیشتر موارد با استفاده نامناسب از محتوای آنها، آسیب های مختلفی به آنها وارد و بستری برای ناهنجاری ها و جرائم در دنیای دیجیتال را برای خود فراهم می کنند.

عزیزی تصریح کرد: هر پدیده نوظهوری دارای فرصت ها و تهدیدهای خاص خود است و با مدیریت آگاهانه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و اگر قرار است در دنیای دیجیتال بمانیم و در مبارزه و دفاع از ارزش های خود با امپراطوری دیجیتال موفق باشیم باید حرفی برای زدن و جایی برای ماندن داشته باشیم وگرنه از جامعه جهانی حذف و در مواجهه با امپراطوری دیجیتال در یک جنگ نرم، با شکست سنگینی مواجه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: این جنگی است که هیچ تاسیساتی و سرمایه های مادی در آن تخریب نمی شوند حتی خونی هم ریخته نمی شود، اما افکار و اعتقادات مردم با ظرافت و نامحسوس تضعیف، منحرف و تخریب می شود و بدون آنکه متوجه شویم ارزش ها و ضد ارزش ها جابجا خواهند شد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: سربازان دشمن در جنگ نرم با میلیاردها داده شامل مقاله، خبر، فیلم و عکس در میان ملت ها مخصوصا جوانان و نوجوانان پرسه می زنند، رفاقت می کنند و اثر می گذارند و به فرزندان ما از ما نزدیکتر می شوند، در جنگ نرم غفلت، بی تفاوتی، ساده انگاری و سستی چهار کلید ورود آنان است که باید به منظور حفاظت از مخاطبان رسانه و دیجیتال سنجیده، حساب شده و با برنامه ریزی مدون و صحیح عمل کنیم.

عزیزی با اشاره به ضرورت توجه به سواد رسانه ای گفت: امروز باید سواد جدیدی را در قالب و نظام های مختلف به مردم و مخاطبین مخصوصا جوانان و نوجوانان خود آموزش دهیم، چیزی فراتر از سواد سنتی و آموزش های رایج امروزی که آنرا سواد رسانه ای می نامند، سواد رسانه ای به مخاطبین رسانه های مختلف در دنیای دیجیتال کمک می کند تا شرکت فعال و آزادی در فرآیند تبدیل اطلاعات به اخبار و تحلیل داشته، نه اینکه با حالت ایستا و منفعل، تابع و مصرف کننده صرف یا مصرف زده در آن در یک جریان یک طرفه قرار گیرند.

وی گفت: سواد رسانه ای به ما آموزش می دهد تا چه حد در معرض رسانه قرار بگیریم یا چگونه قرار نگیریم و در چه زمانی می توانیم بهره مند باشیم.

وی تاکید کرد: بدیهی است که یکی از وظایف مهم بسیج رسانه آموزش این نوع سواد به آحاد جامعه مخصوصا نوجوانان و جوانان کشورمان است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در سخنان کوتاهی در این همایش با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ تشکل ایثارگران در کشور خواستار ایجاد تشکل وبلاگ نویسان شاهد و ایثارگر در کشور شد.

محسن انصاری از حاضران در این همایش خواست تا هیات موسس این تشکل را به ثبت برسانند و مطمئن باشند که بنیاد شهید هم در این زمینه از آنان حمایت خواهد کرد.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه وبلاگ نویسی در جهان قرار دارد و جا دارد تشکلی در این حوزه با توجه و تکیه به رویکرد شهید و شهادت هم در کشور ایجاد شود.

انصاری از تخریب، تحریف و فراموشی به عنوان سه عنصر مخرب یاد کرد و گفت: باید در مقابل آنها به پایش، پالایش و پویش توجه کنیم تا بتوانیم از فرهنگ شهادت و مقاومت در شرایط کنونی جهان حراست کنیم.

وی وبلاگ نویسی را یکی از راهکارهای مناسب در جامعه برشمرد که می توان با استفاده از آن به عنوان یک فرصت تاریخی و استثنایی برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی خود بهره مند شویم.

در پایان این همایش یک روزه از ۱۰ وبلاگ نویس برتر در حوزه ایثار و شهادت با اهداء لوح قدردانی شد.

نظر شما