شناسهٔ خبر: 85478 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی:

در سال ۹۳ فرهنگ مظلوم‌تر از اقتصاد واقع شد/ مسئولان اجرایی تلاش جدی برای تحقق شعار سال نداشتند

بیانیه دبیران استانی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای با اشاره به نامگذاری سال 93 به نام "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی،تاکید کرد:مسئولان اجرایی تلاش جدی برای تحقق شعار سال نداشتند

به گزارش نماینده، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در آخرین جلسه خود در سال ۱۳۹۳ بیانیه‌ای منتشر کرد. متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

صلی الله علیک یا فاطمه الزهراء (س)
بیانیه تحلیلی دبیران استانی جمعیت ره پویان انقلاب اسلامی در نشست پایانی سال ۱۳۹۳

در حالی روزهای پایانی سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" را پشت سر می‌گذاریم که در یک نگاه کلی می‌توان گفت متأسفانه مسئولان اجرایی اهتمام جدی‌ و عملیاتی به این شعار نداشتند. سال گذشته در چنین ایامی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر حکیم انقلاب ابلاغ شد تا قوای سه‌گانه و نهادهای مسئول زمینه اجرایی شدنش را فراهم کنند و مردم هم ضمن پیاده کردن برخی مفادش در زندگی شخصی، بندهای کلیدی آن را از مسئولان مطالبه نمایند. اما علیرغم انجام برخی اقدامات پراکنده، آنچه دیده نشد عزم ملی و مدیریت جهادی برای مقاومت اقتصادی و فرهنگی در خروجی‌های سال ۹۳ بود و در این میان فرهنگ بازهم مظلوم‌تر از اقتصاد ماند.

متولیان و سیاست‌گذاران فرهنگی نه‌تنها برای ترویج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی خصوصاً ایثار و شهادت گام‌های مؤثری برنداشتند، بلکه اجازه دادند این فضای تنفسی عمومی جامعه با ریزگردهای خفه‌کننده و مسموم مهاجم چه در محصولات سنتی فرهنگی نظیر سینما، تئاتر و موسیقی و چه در قالب‌های مدرنی چون شبکه‌های اجتماعی مجازی مورد حمله قرار گیرد و در مواردی نیز خود به انتشار برخی آلاینده‌های فرهنگی دست زدند.

در اقتصاد بیمار ملی و مورد هجمه جبهه اقتصادی و سیاسی استکبار، نه‌تنها به داروی شفابخش اقتصاد مقاومتی کم‌محلی شد و تلاشی جدی برای تقویت مؤلفه‌های اقتداری داخلی تمهید نگشت، که با واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی خارجی دارای مشابه داخلی، ‌ کمر تولیدات داخلی تا مرز شکسته شدن پیش رفته است و حتی برخی صنایع در اثر اقداماتی نظیر برگزاری نمایشگاه پوشاک خارجی در آستانه سال جدید با قطع نخاع اقتصادی ویلچر نشین شده‌اند که این مسئله با شعارهای اولیه و انتخاباتی دولت یازدهم مبنی بر حمایت از چرخیدن چرخ صنعت مغایرت جدی دارد.

در سیاست خارجی نیز دولت یازدهم تمام امید خود را به حل مشکلات با دنیای غرب در قالب مذاکرات هسته‌ای گره‌زده است، درحالی‌که همه می‌دانند مسئله هسته‌ای تنها نمادی از قدرت و ساخت محکم درونی ماست و نظام سلطه به دنبال سربریدن نمادین و هالیوودی آن برای تحقیر ملت ما و تخفیف انقلاب اسلامی در چشم مردم امید بسته به آن در سراسر دنیاست وگرنه تا مردم و مسؤولین جمهوری اسلامی ایران بر اسلام و آرمان‌های اولیه انقلاب استقامت ورزند اساساً دشمنی آمریکا با ایران تمام ناشدنی است و هر روز تنها بهانه‌ای جدید برای آن تراشیده خواهد شد؛ اعلام صریح اخیر سخنگوی کاخ سیاه آمریکا مبنی بر باقی ماندن تحریم‌های حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ... اثباتی بر این مدعاست.

صدور مجوز مذاکرات هسته‌ای در سطحی بی‌سابقه برای دولت یازدهم نه به معنای اعتقاد به نتیجه‌بخش بودن آن است که ـ به دلیل باقی بودن آمریکا بر دشمنی‌اش با ملت ایران ـ تنها نرمشی قهرمانانه و اتمام‌حجتی هوشمندانه برای ساده اندیشان داخلی دل‌بسته به غرب است تا پس از بی‌اثر بودن سطوح علم‌الیقین و عین‌الیقین، ‌ در سطح حق‌الیقین با گوشت و پوست خود درک کنند که چشم داشتن به دست دشمن و قدم زدن پهلوبه‌پهلو با آمریکا نه‌فقط بی‌فایده که زیان‌بخش هم هست؛ گرچه آرزومندیم که با حفظ منافع ملی و عزت مردم شریف ایران به توافق هسته ای دست یابیم ولی در این میان البته زمان از دست می‌رود و افکار عمومی به‌جای مطالبه پیاده‌سازی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، در مسیر تهران ـ ژنو ـ وین و نیویورک پیاده کشیده می‌شود و نهایتاً دست‌خالی و البته با چشمانی گشوده‌تر رها خواهد شد تا خوش‌بین‌ترین‌ها نیز مطمئن شوند مسئول شکست (احتمالی) مذاکرات و عدم لغو تحریم‌ها و اتلاف وقتی دوساله، نه مسئولان نظام و حتی مدیران اجرایی دولت که خوی شیطانی و استکباری آمریکاست و آن زمان برای اثبات این مسئله دیگر نیازی به استدلال نیست چراکه بوی تعفن دروغ‌گویی و حفظ تحریم‌ها توسط غربی‌ها آن‌چنان دَماغ‌ها را می‌آزارد که مجالی برای قوه ادراکی و دِماغی باقی نخواهد ماند.

در باب تحریم‌های اقتصادی نکته مهم دیگری نیز وجود دارد؛ چنانچه دولت برای مقابله با تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی نگاه به خارج را اولویت می‌داند، بهتر است در این راه‌حل در کنار نگاه به غرب به سایر ظرفیت‌های بین‌المللی همچون چین و روسیه نیز نیم‌نگاهی داشته باشد و هنرمندانه از اختلاف اخیر میان روسیه و غرب بر سر اوکراین بهره‌برداری نماید، با روسیه‌ی مورد تحریم، جبهه‌ای واحد علیه تحریم‌های اقتصادی غرب تشکیل دهد، ‌ کاهش سیاسی و ناجوانمردانه قیمت نفت را ـ که  بیش از پول‌های آزادشده توافق ژنو خسارت‌بار بود ـ با اتخاذ سیاست‌های تلافی‌جویانه در اوپک گازی پاسخ دهد؛ به تشکیل پیمان‌های پولی دوجانبه با همسایگان و شرکای تجاری غیرغربی همت گمارد و از نفوذ روزافزون منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای اهداف اقتصادی بهره‌گیری نماید.

در کنار نکات فوق‌الذکر و بیش از کاستی‌های بیان‌شده، در نگاهی کلان به تحولات داخلی و بین‌المللی می‌توان مؤلفه‌های امیدبخشی را برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد. افزایش قدرت منطقه‌ای ایران نه از مسیر حاکمان و دولت‌های منفور جوامع، که از طریق نفوذ پیام گرم انقلاب اسلامی در قلوب ملت‌های مستضعف و اقدامات الهام گرفته آن‌ها از آرمانه‌ای به بار نشسته جمهوری اسلامی ایران آن‌چنان تلولوء و درخشندگی دارد که باعث وحشت دشمنانی درنده‌خو چون نخست‌وزیر کودک کش اسرائیل و هذیان‌گویی‌اش در کنگره آمریکا گشته است. اکنون می‌توان "ترهبون به عدوالله و عدوکم" را در معرکه‌های سوریه، ‌ عراق، ‌ فلسطین، لبنان، یمن و ... به‌وضوح مشاهده کرد.

پیشرفت‌های چشمگیر علمی و دستیابی به فناوری‌های پیچیده نظامی، ‌ هوافضا، ‌ نانو، پزشکی و صنعتی در عین تحریم‌هایی بی‌سابقه، ‌ حقایقی غیرقابل کتمان‌اند. پرتاب ماهواره و رونمایی از نمونه فضاپیمای حامل انسان، دستاوردهای جدید در تولید نانو داروها، ‌ تولید موشک‌ها و پهپادهای پیشرفته مجهز به آخرین فناوری‌های نظامی دنیا تنها بخشی از موفقیت‌های خیره‌کننده جمهوری اسلامی ایران است.

اگرچه مهم‌ترین رویداد سیاسی سال آینده، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است و مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر آن از سوی جریان سیاسی دولت نتیجه مذاکرات هسته‌ای قلمداد می‌شود، باید تأکید شود که اولویت اصلی برای مسئولین می‌بایست همچنان کارآمد سازی اقتصادی و فرهنگی کشور و تقویت درونی نظام باشد چراکه برای شنیده شدن حرفمان در دنیا باید پیشرفته شویم و برای پیشرفت و رشد راهی جز قوی شدن از درون نداریم. لذا تنها اثر ورود زودهنگام جریان‌های سیاسی به مصادیق انتخابات و دامن زدن به مجادلات سیاسی، آسیب‌رسانی به این مقوله مهم است. در این میان البته تلاش برای حفظ انسجام و وحدت در کشور به‌طور عام و تقویت وحدت نیروهای انقلابی و اصولگرا به‌طور خاص ضرورتی انکارناپذیر است که پرهیز از اختلاف خود به کارآمدی بیشتر می‌انجامد و این بار پس از تجربه تلخ انتخابات گذشته، بدنه اجتماعی حزب‌الله، تفرقه‌افکنان را که متأسفانه اخیراً فعال‌شده و به دنبال انشعاب در جریان کلی اصولگرایان ـ بر محوریت حضرات آیات یزدی، مصباح یزدی و موحدی کرمانی ـ هستند نخواهند بخشید.

برخی اقدامات مثبت دولت یازدهم تاکنون همچون نظام سلامت ـ باوجود برخی اشکالات در اجرا ـ قابل‌تقدیر است به‌شرط آنکه با طرح مسائل انحرافی و حاشیه‌ای از جانب جریان سیاسی دولت و برخورد تند با منتقدین داخلی و رسانه‌های منتقد ـ که با نیت حداکثر سازی منافع ملی بیان می‌شود ـ و طرح اسرائیلیات سیاسی دچار خدشه نگردد. آغاز برخورد جدی دستگاه قضایی و فرزندان انقلابی روح‌الله با مفسدان دانه‌درشت و آقازاده‌های پشت‌گرم به وعده‌های فامیلی، نویدبخش ادامه این مسیر صواب و پرثواب، برای مردم اعتمادساز و برای فعالین واقعی و سالم اقتصادی اطمینان‌بخش خواهد بود.

در روزهای پایانی سال انتظار به‌حق مردم از مسئولان اجرایی، کنترل قیمت‌ها و کاهش فشار بازار شب عید بر مردم متوسط رو به پایین است نه آنکه با تکیه‌بر آمار سازی‌های غیرواقعی، دم از تورم صفر و خروج از رکود بزنند. مردمی که خود به بازار می‌روند و خرید می‌کنند افزایش اعلام‌نشده قیمت‌ها و میزان تورم را از پاسخ "موجودی کافی نیست" دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها دریافت می‌کنند و این عدم صداقت و قلب واقعیت برای وجهه سیاسی دولت راست‌گویان! هم مناسب نخواهد بود.

دبیران جمعیت رهپویان اسلامی در مراکز استان‌ها / ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

نظر شما