شناسهٔ خبر: 85462 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاريجاني :

مرحوم صادق طباطبایی با «واقعیت» کار می‌کرد

علی لاریجانی43 رئیس مجلس با بیان اینکه مرحوم صادق طباطبایی با «واقعیت» کار می‌کرد، گفت: برخی تاریک و روشن‌های تاریخ انقلاب را در خاطرات او می‌توان پیدا کرد.

به گزارش نماينده به نقل ازسایت جماران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب به همراه همسر خود با حضور در منزل مرحوم دکتر صادق طباطبایی، درگذشت وی را به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی،  فاطمه طباطبایی عروس امام و برادر و فرزند مرحوم صادق طباطبایی تسلیت گفت.

در حاشیه این دیدار رئیس مجلس درباره شخصیت مرحوم طباطبایی با سایت جماران گفت‌وگویی انجام داده است که به شرح ذیل است:

آقای دکتر لاریجانی! با توجه به اینکه حضرتعالی در مسئولیت‌های مختلف فرهنگی حضور داشته‌اید، لطفا بفرمایید که مهم‌ترین ویژگی‌های سیاسی و فکری شخصیت دکتر صادق طباطبایی از نظر شما چیست؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم

من بعد از انقلاب با ایشان و پس از حضور ایشان در صحنه سیاسی کشور آشنا شدم. یکی از خصوصیات مهم ایشان این بود که خیلی راحت در عرصه سیاسی کشور بودند و با «واقعیت» کار می‌کردند؛ همان چیزی که بودند را نشان می‌دادند و چون جهان دیدگی خوبی داشتند و سابقه نزدیک با انقلاب  از گذشته داشتند- خصوصاً به خاطر بیتی که از گذشته سابقه سیاسی داشت- از این جهت در اوایل انقلاب در جمهوری اسلامی خیلی پر نقش بودند و خدمات خیلی ارزنده‌ای را انجام دادند و خاطرات ایشان که منتشر شده است- نمی‌دانم همه آن خاطرات است یا خیر- اما آنچه تاکنون درآمده است، نشانه شاخه‌های مختلف ارتباطی ایشان و تأثیرگذاری‌شان در انقلاب و جمهوری اسلامی بود و از این جهت فقدان ایشان خیلی ضایعه است و انشاءالله خداوند ایشان را رحمت کند و به خانواده محترم‌شان، به خصوص اخوی و آقازاده‌شان صبر عطا کند.

شما کتاب خاطرات ایشان را مطالعه کرده‌اید؟

بله؛ خیلی کتاب شیرینی بود. حوادث سیاسی قبل و بعد انقلاب، به خاطر روابطی که با شخصیت‌های مهم داشتند خیلی کتاب جذابی است و خواندن آن برای کسانی که اوایل انقلاب را خیلی درک نکرده‌اند، خیلی نکات آموختنی دارد.

به نظرتان در تاریخ شفاهی انقلاب چه جایگاهی دارد؟

چون ایشان کسی بود که در خانواده حساسی زندگی می‌کرد (در بیت امام، مرحوم صدر و سلطانی) یک چند راهی بود که این حوادثی که ایشان مشاهده کرده بود را همه توفیق نداشتند ببینید. زیرا برخی حوادث انقلاب را همه دیده‌اند، اما پشت صحنه‌هایی دارد که اگر کسی آنها را از زبان افراد مؤثر بشنود خیلی شریان‌های مختلف انقلاب را بهتر درک می‌کند؛ در این کتاب این رگه‌ها را می‌توان دریافت. مخصوصاً در خصوص اتفاقاتی که در لبنان افتاده و جریان‌هایی که امام موسی صدر طراحی کرد و  پیش برد نکات آموزنده و تأثیرگذاری دارد؛ در خود موضوع انقلاب هم ایشان این خاطرات را دارد.

لذا برخی قسمتهایی که در تاریخ انقلاب حالت تاریک-روشن است را در این کتاب خاطرات می‌توان پیدا کرد.

نظر شما