شناسهٔ خبر: 85297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

یادداشت خوشرو در روزنامه نیویورک تایمز:

بمب اتمی، گسترش شهرک سازی های صهیونیستها است

غلامعلی خوشرو نماینده کشورمان در سازمان ملل در واکنش به سخنان ایران هراسانه نتانیاهو در کنگره آمریکا تاکید کرد: بمب اتمی واقعی خاورمیانه، گسترش شهرک سازی های صهیونیستها و محاصره غزه است که جهان باید آن را خنثی کند.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، غلامعلی خوشرو به فرافکنی های روز سه شنبه نتانیاهو در کنگره آمریکا را در مقاله ای که در روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز منتشر شد، پاسخ داد.  

متن کامل مقاله سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل که روزنامه نیویورک تایمز عنوان "فریب هسته ای نتانیاهو" را برای آن انتخاب کرده، به این شرح است: 

با سخنرانی روز سه شنبه نتانیاهو، بار دیگر ما شاهد اوج گیری تبلیغات تحریک آمیز پیرامون برنامه هسته ای ایران بودیم که مدت های مدیدی است که در جریان است.

این تبلیغات مانند همیشه نشان داد که همه پیش بینی هایی که تاکنون در مورد نزدیک بودن دستیابی ایران به سلاح هسته ای مطرح شده، بی اساس و مغرضانه بوده است.  

نتانیاهو که مبدع اصلی این گونه ادعاهاست، تابستان سال ۱۹۹۶ میلادی نیز در کنگره آمریکا با شور و حرارت از سایر ملل دنیا خواست برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانایی هسته ای، به او بپیوندند و بر این نکته تاکید داشت که " فرصت از دست می رود" و "لازم است همگی مسئولانه و در یک جبهه متحد عمل کنیم".

در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز نتانیاهو در موقعیت نماینده مجلس این رژیم، پیش بینی کرده بود که " ایران در مدت سه تا پنج سال، قادر به تولید سلاح هسته ای است".

از آن زمان تاکنون وی همواره این ادعای بی اساس خود را تکرار کرده است.

نتانیاهو در مصاحبه ای که اواخر سال ۱۹۹۷ میلادی با بی بی سی انجام داد، ایران را به "انباشت مخفیانه موشک های هسته ای و بالستیک" متهم و پیش بینی کرد که "موشکهای ایران بزودی مرکز شهر نیویورک را هدف قرار می دهند" و اکنون نیز فهرست بلند ادعاهای او همچنان پابرجاست.  

نتانیاهو بار دیگر در تابستان ۲۰۱۲ میلادی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در حضور رهبران جهان با طرح ادعاهای بی اساس دیگری گفت که ایران ظرف یکسال و یا کمتر از آن، همه مراحل لازم برای ساخت بمب هسته ای را پشت سر خواهد گذاشت و آن را تولید خواهد کرد و این در حالی است که او حتی به گزارش های دستگاه جاسوسی این رژیم نیز اعتنایی نمی کند.

طبق اسناد فوق محرمانه موساد که اخیراً روزنامه گاردین و تلویزیون الجزیره آن را منتشر کرده اند، دستگاه اطلاعاتی این رژیم در آن زمان به این نتیجه رسیده بود که ایران به "فعالیت لازم برای تولید سلاح های هسته ای مشغول نیست" و نکته قابل توجه اینکه جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز قبلا به نتیجه مشابهی رسیده بود.  

با وجود بازرسی های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات ایران، هیچگونه شواهدی دال بر اقدامی مغایر با تعهدات روشن مسئولان ایرانی در همه سطوح، مبنی بر فعالیت در ساخت، انباشت و کاربرد سلاح هسته ای بدست نیامده است. تاکنون فقط در مورد ژاپن که دهها برابر ایران تاسیسات هسته ای دارد، این حجم از گزارش و بازرسی صورت گرفته است.

نتانیاهو همچنین در سخنرانی هفته جاری خود، نتیجه تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی را به طور عمیقی تحریف و ادعا کرد که از نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران "برنامه هسته ای نظامی دارد" در صورتی که این دروغی کاملا آشکار است.

از سوی دیگر موضوع به اصطلاح "ابعاد احتمالی نظامی" که همواره نتانیاهو از آن سخن به زبان می آورد، ادعاهایی است نه بر اساس اسناد آژانس، بلکه بر اساس اشارات برخی کشورها و با اهداف و انگیزه های سیاسی خاص مطرح می شود. این ادعاها نیز قبلا از سوی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی بخاطر نبود منابع معتبر و قابل استناد، مغایرت های زیاد و اشکالات بی شمار در تاریخ صدور اسناد ادعایی رد شده اند.  

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران آژانس را از اشکالات بی شمار اسناد مطلع ساخت و نظرات دقیق ایران در این خصوص از سوی کارشناسان مستقل عدم اشاعه مورد تائید قرار گرفت و برغم این موارد، ما همچنان به همکاری با آژانس برای حل و فصل موضوع ادامه می دهیم. از سوی دیگر این داستان، یادآور اسناد جعلی مربوط به "کیک زرد نیجر" است که باعث شد شورای امنیت سازمان ملل حمله به عراق را در سال ۲۰۰۳ میلادی مجاز اعلام کند.

ایران به عنوان طرف مذاکرات جاری در ژنو، هجمه تبلیغاتی نتانیاهو را تلاشی برای گمراه کردن مردم جهان در مورد جزئیات مذاکرات هسته ای با استفاده از انتشار اخبار نادرست می داند. همزمان با نهایی شدن طرح اقدام مشترک در آذر ۱۳۹۲، نتانیاهو مدعی شده بود که با تخفیف تحریم ها، پنجاه میلیارد دلار نصیب ایران خواهد شد، در صورتی که رقم واقعی هفت میلیارد دلار بود.

از طرف دیگر او پیش بینی کرده بود که ایران به هیچ وجه مفاد طرح اقدام مشترک را اجرا نخواهد کرد در حالیکه ایران به همه تعهدات خود در طرح اقدام مشترک، طبق تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند بوده است.

از نظر ما بکارگیری شگرد دروغ افکنی از سوی نتانیاهو با هدف بهره برداری سیاسی داخلی و مهم تر از آن، به حاشیه کشاندن مسئله فلسطین است. ما همواره شاهد بوده ایم که رجز خوانی های او به تناسب افزایش فشارهای بین المللی بر این رژیم، برای توقف شهرک سازی ها و پایان اشغال اراضی فلسطین شدت می گیرد.  

طنز تلخ روزگار این است که رژیمی که به انباشت سلاح هسته ای مبادرت کرده و درخواست ها برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را رد و به همسایگان تجاوز نظامی می کند و با تحت اشغال نگه داشتن سرزمین دیگر کشورها، به نقض حقوق بین الملل مبادرت می کند، هم اکنون منتقد کشوری مانند ایران است که از زمان تشکیل ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری مستقل، هیچ سرزمینی را مورد حمله قرار نداده است.

نتانیاهو از اقدامات ایران برای رفع نگرانی های جامعه بین المللی و حل موضوع جاری پیرامون فعالیت های هسته ای ایران، دچار وحشت شده است و از اینکه ابزار لازم را برای حمله به ایران، از دست رفته می بیند، بشدت نگران است.

تلاش های سال گذشته ایران در چارچوب طرح اقدام مشترک با کشورهای پنج بعلاوه یک، با هدف یافتن راه حلی برای این مساله بود.

از آنجا که نتانیاهو شخصی است که همواره از شیوه ایجاد مناقشه و هرج و مرج بهره جسته است لذا ما درباره نیات و طرح های آینده وی برای مسموم کردن فضا و کاشتن بذر اختلاف میان طرف های این تلاش تاریخی، هشدار می دهیم.  

ما در حال حاضر مبتلابه مسائل عمده دیگری در خاورمیانه هستیم. برای مقابله موثر با افراطی گری خشنی که امروز در سوریه و عراق شاهدیم، لازم است از تنش های بین المللی کاسته شود.

همه کشورها باید زمینه هایی را که باعث جذب افراد به اردوگاه تروریست ها می شوند، از بین ببرند. تجاوزگری صهیونیستی و اشغال اراضی فلسطینی، همیشه عاملی برای جذب و استخدام افراط گرایان بوده است.

در بیست و پنج سالی که نتانیاهو و همفکرانش تلاش کرده اند برنامه هسته ای ایران را در صدر دستور کار جهانی قرار دهند، آنها توانسته اند تعداد ساکنان شهرک سازی های غیرقانونی در کرانه باختری و بیت المقدس را از سیصد هزار به هشتصد هزار نفر برسانند و همزمان فلسطینیان را از خانه و کاشانه خود آواره کنند.

این اشتباه تاریخی به همراه محاصره غزه، بمب هسته ای واقعی در خاورمیانه است و باید همه کشورهای جهان از همه توان خود استفاده کنند تا با غلبه بر سیاست بازی ها و ممانعت از لابی گروههای فشار، این بمب واقعی را خنثی کنند.

نظر شما