شناسهٔ خبر: 85281 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

صنعت چای همچنان جولانگاه مافیاست

قربانی 43 نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با انتقاد از اینکه تاکنون مصوبه مجلس و نگاه دولت در مورد پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای زراعت چای محقق نشده است، گفت: متاسفانه هنوز بحث مافیایی که در صنعت چای دخالت داشتند، دخالت دارند.

به گزارش نماینده به نقل از(ایسنا، محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی درخصوص آخرین وضعیت صنعت چای کشور و ارائه تسهیلات به چایکاران براساس مصوبه مجلس، اظهار کرد: در فصل زراعی سال ۹۳ با نگاه ویژه مجلس و دولت کار بسیار خوبی انجام گرفت و ۱۶۰ میلیارد تومان برای مدیریت کشت چای اختصاص یافت که از این رقم ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید و ۶۰ میلیارد تومان هم برای به زراعی باغات چای بود.

وی افزود: علی رغم اینکه مدیریت خوبی که امسال در مورد کشت چای صورت گرفت امیدی را در دل کشاورزان برای برگشتن به باغات چای بوجود آورده بود، متاسفانه مصوبه مجلس و این نگاه دولت تا به امروز به صورت کامل و صددرصد عملیاتی نشده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به زراعت چای است که قانون صراحت دارد و این اعتبار می‌تواند به صورت بلاعوض در اختیار چایکاران قرار گیرد اما تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

قربانی با بیان اینکه دولت درصدد است تا یک صندوق برای ارائه تسهیلات به چایکاران تشکیل دهد، ادامه داد: هر چند این موضوع در قانون آمده است اما اولویت قانون با پرداخت وام بلاعوض بوده و دولت این اولویت را نادیده گرفته است.

نماینده مردم آستانه با تاکید بر اینکه مجمع نمایندگان استان گیلان با این رویکرد دولت و ممانعت از پرداخت تسهیلات بلاعوض به چایکاران مخالف است، بیان کرد: با توجه به اینکه صنعت چای رها شده بود، این اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی باید در سال اول به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت و سال‌های بعد صندوقی تشکیل شود تا این پول چرخش داشته و به تولید و کشاورزی برگردد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مدیریت واردات چای را ضروری خواند و افزود: متاسفانه هنوز بحث مافیایی که در صنعت چای دخالت داشتند همچنان نیز دخالت دارند و همانطور که ایران بهشت قاچاق شده است، صنعت چای هم که می‌تواند نقش ویژه‌ای در معیشت و اشتغال مردم گیلان داشته باشد نادیده گرفته شده و دارد به فراموشی سپرده می‌شود.

وی در خصوص چای سنواتی نیز بیان کرد: اساس وعده‌های داده شده قرار بود سازمان چای دوباره چای‌های سنواتی را در اختیار بگیرد تا صادر شود اما این اتفاق نیافتاده و در کمال ناباوری مشاهده می‌شود که چای سنواتی به چرخه مصرف و بازار وارد می‌شود و این یک زنگ خطر برای صنعت چای کشور است.

قربانی تصریح کرد: امیدواریم در سال زراعی ۹۴، تعریف واقعی نرخ خرید تضمینی چای و پرداخت تسهیلات بلاعوض برای کشاورزان مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

نظر شما