شناسهٔ خبر: 85243 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در بررسی لایحه بودجه ۹۴ در مجلس

مصباحی‌مقدم: درآمد و هزینه هدفمندی همخوان نیست/ ابوترابی: هزینه‌ها متناسب با درآمد تعیین می‌شود

یارانه 43 در ادامه بررسی تبصره ۲۱ هدفمندی از لایحه بودجه ۹۴، مصباحی‌مقدم از همخوان نبودن درآمد و هزینه هدفمندی یارانه و ابوترابی از لزوم تعیین هزینه‌ها متناسب با درآمد سخن گفت.

به گزارش نماینده به نقل از فارس از نشست علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۴ وارد بحث تبصره هدفمندی یارانه‌ها شدند.

بر این اساس ابتدا ایرج ندیمی پیشنهاد بازگشت تبصره ۲۱ را به لایحه دولت مطرح کرد و پس از آن نماینده دولت با بازگشت این پیشنهاد موافقت کرد و گفت: این موضوع پیشنهاد اولیه دولت در لایحه بود که پس از آن تغییراتی انجام شد و اکنون با بازگشت به لایحه موافقیم.

در ادامه مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه نیز تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع هدفمندی و آنچه که در بحث درآمدی مطرح شد، این بود که اتفاق نظر میان دولت و مجلس برای اجرا وجود داشته باشد و در کمیسیون نیز پیشنهاد دولت تصویب شده و با بازگشت آن به لایحه دولت موافقیم.

پس از آن غلامرضا مصباحی مقدم ضمن مخالفت با بازگشت تبصره ۲۱ به لایحه دولت، تصریح کرد: تبصره ۲۱ تناسب میان درآمدها و هزینه‌ها ندارد و آنچه تصویب شد، برای بازگشت به لایحه دولت در بحث درآمدی بوده که ۴۸ هزار میلیارد تومان بود و در بحث هزینه‌‌ای کمیسیون تلفیق ورود نکرد و باید به تلفیق بازگردد، تا نسبت به هزینه‌ها و درآمدها رسیدگی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: رئیس سازمان مدیریت پیش از این گفته بود درآمدهای ناشی از اجرای این قانون در سال جاری ۳۳ هزار میلیارد تومان است و چطور می‌خواهیم ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه به خانواده‌ها بدهیم، چگونه این امکان وجود دارد و سهم بهداشت، تولید و سایر موارد چه می‌شود.

وی ادامه داد: این تبصره باید به کمیسیون بازگردد و اصلاح شود، زیرا نمی‌توان اجازه دهیم از بانک مرکزی استقراض صورت گیرد که این موضوع خلاف برنامه پنجم و قوانین است. پیشنهادات عقلایی وجود دارد و اکنون بازگشت به لایحه دولت غیر عقلایی است.

در ادامه ابوترابی تصریح کرد: هزینه‌ها متناسب با درآمد است، منتها در درآمد سقف تعیین کردیم که بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان نباشد و اگر خلاف آن صورت گیرد، ‌ از قانون تعرض شده و مجلس متناسب با آن عمل می‌کند.

پس از آن نمایندگان با پیشنهاد بازگشت تبصره ۲۱ هدفمندی به لایحه دولت موافقت نکرده و این پیشنهاد تصویب نشد.

نظر شما