شناسهٔ خبر: 84936 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

ادعای فراموش شده در گفتگوها

مذاکرات هسته ای/43

نماینده/محمدکاظم انبارلویی: يك سال و نيم است تيم مذاكره كننده هسته‌اي در يك ماراتن جديد، گفتگوها را با۱+۵ دنبال مي‌كند. پيش از اين دولت‌هاي هشتم، نهم و دهم همين گفتگوهاي بي‌نتيجه را برگزار مي‌كردند. علي رغم انعطاف‌هاي زيادي كه طرف ايراني در گفتگوها به عمل مي‌آورد اما طرف غربي حاضر به پذيرش توافق و قبول تعهدات خود نبوده است. پس از يك سال گفتگو تازه فهميده‌اند در چينش افراد براي مذاكره جاي يك مقام عالي فني كه اشراف بر نوع توافقات داشته باشد، لازم است. پيشنهادهاي فني طرف مقابل اغواگرايانه بوده و صورت درستي دارد اما وقتي به لحاظ فني دقيق مي‌شويم مقاصد شوم آنها در انهدام و از كار انداختن سرعت پيشرفت هسته‌اي و حتي انهدام تاسيسات و كاريكاتوري كردن صنعت هسته‌اي هويداست. اين بار آقاي صالحي همراه تيم به ژنو رفت تا اين نقص برطرف شود.

بيش از يك دهه است طرف غربي، ايران را در مسند "متهم" و خود را در مسند "بازجو" مي‌بيند و ادعاهايي را مطرح مي‌كند كه ابطال آن بارها اثبات شده و آژانس در گزارش‌هاي خود به بطلان آنها نظر داده است. مطالبات غيرقانوني و خلاف مقررات ان پي تي كه از ايران خواسته‌اند، ايران براي اعتمادسازي به آن عمل كرده است، آژانس هم شهادت به صحت اقدامات ايران داده است. اما آب از آب تكان نخورده است، نه طرف غربي از تكرار ادعاهاي باطل خود دست كشيده و نه بابت بطلان ادعاهاي قبلي حاضر به عذرخواهي بوده‌اند.

بيش از يك دهه است كه اقدامات شرورانه آمريكا و برخي دولت‌هاي غربي ميلياردها دلار خسارت روي دست نظام گذاشته است. آنها هزينه هسته‌اي شدن ايران را بالا برده‌اند. با دادن قطعات آلوده به تاسيسات ما آسيب خرابكارانه وارد كردند. به اين هم اكتفا نكردند، پنج تن از دانشمندان هسته‌اي ايران را به شرورانه‌ترين وضع ممكن به شهادت رساندند.

آنچه در مذاكرات ايران با ۱+۵ جايش خالي است موضوع ادعاي خسارت مالي است كه آنها به ملت ايران وارد كرده و به بيت المال آسيب وارد كرده‌اند.

آمريكايي‌ها در چينش تيم مذاكره‌كننده نماينده خزانه‌داري كل را دارند. جاي هم سنگ و هم وزن اين نماينده در تيم مذاكره‌كننده ايراني خالي است. وظيفه ديوان محاسبات كشور وفق شرح وظايف خود، پاسداري از بيت‌المال است. طي سال‌هاي اخير ميلياردها تومان صرف تاسيسات هسته‌اي ايران شده است.

ايران بايد در اين موضوع چند ادعاي جدي كه ماهيت مالي و محاسباتي دارد، مطرح نموده و خسارات ناشي از آن را از طرف غربي مطالبه كند:

۱- خسارت گران تمام شدن برخورداري ايران از فناوري صلح آميز هسته‌اي

۲- خسارت‌هاي تحميل شده ناشي از تحريم‌هاي يكجانبه و چندجانبه

۳- هزينه‌هاي جانبي آسيب به اقتصاد ملي

۴- خسارت كساني كه به دليل تحريم‌ها نتوانستند از راديوداروها به موقع استفاده كنند و جان عزيز خود را بر سر آن گذاشتند.

۵- خسارت ناشي از شهادت دانشمندان هسته‌اي كه نظام ميلياردها تومان براي تربيت آنها هزينه كرده است.

۶- خسارت ناشي از اكسيد كردن غني‌سازي ۲۰ درصد و توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران با غناي مورد نياز كشور

۷- خسارت ناشي از بازطراحي تاسيسات هسته‌اي در اراك و هزينه‌هاي عظيم مترتب بر آن

۸- خسارت ناشي از تحريم بانك مركزي و تحريم‌هاي بانكي

۹- خسارت ناشي از تحريم نفتي، پتروشيمي، فلزات گرانبها و...

۱۰- خسارت ناشي از آسيب به مبادلات تجاري ايران با ديگر كشورها و از دست دادن بازارهاي بالقوه و بالفعل

۱۱- خسارت ناشي از پول‌هاي بلوكه شده ايران در بانك‌هاي اروپايي و آمريكايي

۱۲- هزينه‌هاي ناشي از جاسوسي برخي بازرسان آژانس انرژي اتمي كه عواقب مادي و رواني براي جمهوري اسلامي داشت.

۱۳- هزينه‌هاي ناشي از وقت‌كشي و فرسايشي شدن مذاكرات هسته‌اي.

طبيعي است در تيم مذاكره كننده كسي كه اين خسارتها را نمايندگي كند وجود ندارد، لذا نماينده‌اي از ديوان محاسبات كشور و نماينده‌اي از خزانه‌داري كل در وزارت امور اقتصادي و دارايي بايد اين مطالبات ملت را در گفتگوها نمايندگي كند.

اوايل انقلاب چند عدد آمريكايي در لبنان هدف عمليات متهورانه مقاومت در اين كشور قرار گرفتند و كشته شدند. ورثه آنها به دادگاه‌هاي آمريكا مراجعه و ادعاي خسارت كرده‌اند، آن هم از كي؟ از دولت ايران، چرا كه دولت ايران به نيروهاي مقاومت در لبنان كمك مي‌كرده است. آنها از دولت آمريكا خواسته‌اند خسارت خود را از پول‌هاي بلوكه شده ايران از آمريكا و اروپا دريافت كنند!

تيم مذاكره كننده ايراني هر ادعاي دروغ و بي‌اساس را به طرف آمريكايي‌ پاسخ مي‌دهد، اما ادعاي حقيقي و واقعي ملت ايران مبني بر گرفتن خسارات ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه را هنوز روي ميز گفتگو نگذاشته است. آمريكايي‌ها و فرانسوي‌ها بي‌شرمانه‌ترين درخواست‌ها و ادعاها را در گفتگوها مطرح مي‌كنند. به همين دليل گفتگوها سرّي است، چون اگر فاش شود آحاد ملت ايران به خيابان‌ها مي‌ريزند و حتي حاضر نيستند حضور چند دقيقه‌اي نمايندگان خود را در مذاكرات، با اين همه جسارت و گستاخي طرف مقابل تحمل كنند.

تيم مذاكره كننده هسته‌اي بايد طرح خسارات ناشي از تحريم‌ها را در متن گفتگوها بگنجاند و تيم به كساني كه اين ادعاها و مطالبات را نمايندگي كنند، تجهيز شود.

ملت و دولت ايران در مرحله فوق العاده حساسي قرار گرفته‌اند. هر گونه توافقي بايد متضمن عزت و اقتدار ملت ايران باشد. رئيس جمهور محترم در اجتماع عظيم مردم قم گفت: "تحميل، تحقير و ادامه تحريم را نمي‌پذيريم. " و نيز گفت: "توسعه علمي، حق مسلم مردم ايران است. " بايد هزينه‌ها و خسارات محروميت ملت ايران از حق مسلم خود در يك دهه اخير محاسبه شده و تا دينار آخر از قدرت‌هاي زورگو بويژه آمريكا گرفته شود.

در تاريخ يكصد ساله اخير پاي هيچ قرارداد استعماري نام يك "روحاني" ديده نمي‌شود. ملت ما در ۳۶ سال اخير در برابر همه زورگويي‌ها ايستاد و كار خود را به پيش برد. امروز هم ايستاده است و بايد حق خود را از قدرت‌هاي زورگو بگيرد. نتيجه گفتگوها و توافق در فروردين بايد به رسميت شناختن حق ايران در برخورداري از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي وفق مقررات ان پي تي باشد، خسارات ملت ايران بايد پرداخته شود و تحريم‌هاي ظالمانه به طور يكجا و همزمان بدون چانه‌زني‌هاي فني و حقوقي برداشته شود. در اين صورت است كه برگ زريني در تاريخ مقاومت ملت ايران ثبت خواهد شد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۰ ۱۴:۱۸ 0 0

    آقای محترم تا زمان احمدی نژاد هرکه می رفت خوب بود. آخه مرد حسابی تا الان مذاکرات سیاسی بود حالا بحث فنی را هم پیش آورده اند. واقعا به حال مردمی تاسف می خورم که یک همچین نماینده هایی را انتخاب می کنند
                                

نظر شما