شناسهٔ خبر: 84528 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

بیانیه اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصاد مجلس شورای اسلامی؛

تاکید بر پیاده سازی و اجرای موثر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی43 جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصاد مجلس شورای اسلامی در سالگرد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، با انتشار بیانیه ای بر پیاده سازی و اجرای موثر این سیاست ها مبتنی بر توجهات علمی تاکید کردند.

به گزارش نماینده، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا، افزود: تاکنون ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصاد هستند، این بیانیه را امضا کرده اند.

در این بیانیه آمده است: ایران عزیز در برهه ای بسیار حساس از تاریخ بلند و افتخار آمیز خود قرار گرفته است که در آن تدبیر و ایستادگی بر حقوق مسلم ملی می تواند در آینده جریان تولید و صادرات علم و فناوری در ایران را سهل و هموار سازد.

این نمایندگان افزوده اند: در این دوره حساس تاریخی رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر فشارهای خارجی، ایده اقتصاد مقاومتی به عنوان راه حل مقاوم کردن اقتصاد ایران در برابر فشارهای خارجی و داخلی مطرح و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در ۲۹ بهمن ماه سال ۹۲ ابلاغ فرمودند؛ سیاست هایی که اجرای دقیق و موثر آن ها می توانند ملت ایران را در جنگ تاریخی بر دشمنان بدخواه و ظالم پیروز و سربلند سازند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: دولت باید با تدارک درآمدهای پایدار و مبتنی بر مالیات، ایجاد پایه های مالیاتی جدید همزمان با عدم افزایش بار مالیاتی از طریق عدم افزایش نرخ در شرایط رکودی و مبارزه نظام مند با فرارهای مالیاتی به وظایف حاکمیتی خود بپردازد. درآمدهای پایدار جز از طریق استقرار نظام مالیاتی جامع و شفافیت در اطلاعات اقتصادی قابل تحقق نیست.

اساتید و پژوهشگران اقتصادی اضافه کردند: با خلاصی هر چه بیشتر دولت از درآمدهای نفت، منافع صندوق توسعه ملی نیز بهتر می تواند در خدمت وظایف ذاتی کمک به نگاه های غیر دولتی باشد.

در این بیانیه ادامه داده شده است: از خطبا، شخصیت های دینی و ملی، شواری عالی انقلاب فرهنگی، نخبگان دانشگاهی، صاحبان رسانه به ویژه رسانه ملی انتظار می رود با فرهنگ سازی، تحلیل، بازخوانی و پیگیری اجرای کامل وموثر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در زمینه سازی برای اجرا و گفتمان سازی این سیاست ها رسالت تاریخی خویش را به بهترین نحو به جای آورند.

این اساتید حوزه اقتصاد تصریح کرده اند: ازقوه قضاییه نیز انتظار می رود با نظارت جدی بر اجرای قوانین، ضمن تقویت قانونگرایی و حاکمیت قانون و افزایش ضمانت حقوق مالکیت با همه مظاهر و مصادیق مفاسد اقتصادی و رانت جویی بدون چشم پوشی برخورد کند تا زمینه برای اجرای موثر و تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مهیا شود.

امید و انتظار می رود با همت عمومی مسوولان، فعالان اقتصادی، کارآفرینان و عموم ملت ایران در اجرای کامل و موثر این سیاست ها نه تنها اراده ملی برای غلبه بر فشارهای اقتصادی دشمن تقویت شود بلکه تولید و صادرات کالاهای دانش بنیان ایرانی به به جریانی فراگیر، زاینده و روز افزون در کشور تبدیل شود و توان تولید اقتصاد ملی را ارتقا و به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل شود.

نظر شما