شناسهٔ خبر: 84517 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نماینده مردم سنندج در مجلس:

مسئولان باید پارک علم و فناوری را باور داشته باشند

احسن علوی43 عضو کمیسیون عمران مجلس بر تقویت فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و اختصاص اعتبارات و تسهیلات لازم به پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها تأکید کرد.

به گزارش نماینده، سید احسن علوی در جریان بازدید از غرفه‌های پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل در محل غرفه شرکت‌های دانش‌بنیان استان کردستان در گفت‌وگو با فارس در سنندج اظهار کرد: این جشنواره مکانی برای نشان‌دادن خلاقیت‌ها و توانمندی‌های نخبگان ایرانی است و از پارک علم و فناوری برای فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این آوردگاه ملی تقدیر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خلاقیت و نوآوری در استان کردستان خیلی بالاست و بدون شک می‌توان گفت که کردستان از لحاظ نیروی انسانی کارآمد جزو استان‌های پیشرفته کشور بوده و خلاقیت، ابتکار و نوآوری در بین نیروهای نخبه این استان موج می‌زند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با بیان اینکه از لحاظ امکانات و زیرساخت‌ها استان کردستان جزء استان‌های محروم بوده و متأسفانه نگاه مسئولان نیز به استان ضعیف است خاطرنشان کرد: اگر امکانات و تجهیزات لازم در اختیار نیروهای نخبه و توانمند استان قرار گیرد می‌توانند به عنوان استان‌های برتر کشور در عرصه تولید، شکوفایی اقتصادی و ارتقای ارزش‌افزوده سهم ویژه‌ای را ایفا کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر توجه ویژه مسئولان در خصوص عملیاتی‌کردن اهداف اقتصاد مقاومتی و تلاش در مسیر فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای خودکفایی کشور در عرصه‌های مختلف تأکید داشته‌اند و در این راستا نیز توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان زیرساخت توسعه کشور را از جمله اولویت‌ها برای همه اعلام کرده‌اند.

علوی افزود: باید مسئولان زمینه کار را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنند و بدانند که این شرکت‌ها زیرساخت اساسی کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری اوقات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان برای دریافت تسهیلات بانکی به شعب مختلف مراجعه می‌کنند اما با ناامیدی برمی‌گردند و این مهم موجب هرزرفتن استعدادها و آسیب‌پذیری این نخبگان می‌شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استان کردستان جزو استان‌های برتر کشور از لحاظ نیروی انسانی کارآمد و وجود شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و هم‌اکنون ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در استان کردستان فعالیت دارند که ۲۰ شرکت آن‌ها در این جشنواره حضور دارند.

علوی افزود: عدم سرمایه‌گذاری و نبود حمایت مالی موجب می‌شود این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها عملیاتی نشود و این استعدادها مخدوش شود.

وی خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری در استان کردستان نوظهور بوده و قدمت کمی دارد و فعالیت خود را در ۱۲ مترمربع آغار کرده است و هم‌اکنون برای توسعه فعالیت‌های این پارک و شرکت‌های دانش‌بنیان استان ۵۰۰ هکتار زمین مصوب شده است که امیدواریم این زمین‌ها در آینده نزدیک در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت‌های دانش بنیان زیرساخت توسعه و اشتغال‌زایی در جامعه هستند و مسئولان باید پارک علم و فناوری را باور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مبحث شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی مورد استقبال مردمی قرار نگرفته و تبلیغات آنچنانی در این خصوص نشده است لذا امیدواریم در این خصوص تلاش‌های منسجمی صورت گیرد چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری یک ارزش علمی به استان‌ها می‌دهند.

علوی افزود: وجود پارک علم و فناوری برای استان کردستان خیلی ارزشمند است چرا که این شرکت‌ها دربحث اقتصاد، تجارت و اشتغال می‌توانند ایفای نقش نمایند لذا باید همه مسئولان به سهم خود برای تسهیل امور شرکت‌های دانش بنیان فعالیت نمایند و در این خصوص نیز نمایندگان مردم در مجلس با تمام توان تلاش خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در استان کردستان شاهد فعالیت برخی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی هستیم  که تولیدات آن‌ها با بهترین تولیدات کشورهای آمریکایی و اروپایی برابری می‌کند و اشتغال‌های پایداری را در استان فراهم کرده‌اند اما متأسفانه در سطح کشور قربانی واردات اجناس بی‌کیفیت چینی و هندی شده‌اند.

علوی ابراز امیدواری کرد که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی حداقل ۵۰ درصد از خریدهای خود را به تولیدات با کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید تجهیزات پزشکی اختصاص دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با تمام توان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش خواهیم کرد و  بر این عقیده هستیم که چون شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تقویت زیرساخت‌ها کار می‌کنند می‌توانند نقش ویژه‌ای را در توسعه اقتصادی کشور و ارتقای ارزش افزوده ایفا نمایند.

نظر شما