شناسهٔ خبر: 84392 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

با صدور پیامی؛

روحانی از انتقال پایتخت استقبال کرد

روحانی روحانی با صدور پیامی اعلام کرد: «طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» می‌تواند مشکلات کنونی را به حداقل برساند.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی به همایش «تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت» تصریح کرده است که بی‌شک «طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران»، در صورت پیگیری جدی می‌تواند در افق‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت، مشکلات و تنگناهای موجود را به حداقل رسانده و به شکل مطلوب مرتفع سازد.

متن پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

همایش «تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت» که با تلاش مجموعه‌ای از نهادهای علمی و اجرایی کشور و در این مکان رفیع علمی برگزار می‌شود، فرصتی مناسب است تا بار دیگر مسایل، فرصت‌ها و تهدیدهای پایتخت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز سیاسی و نیز پایگاه تصمیم‌گیری و مدیریت کلان کشور، مورد مداقه و ارزیابی کارشناسانه و علمی قرار گیرد.

قریب به سه دهه است، بحث انتقال پایتخت مطرح شده است. ازدحام جمعیت، تمرکز اقتصادی، سیاسی و تجاری، موضوعات محیط زیست شهری، معضل ترافیک، پایین بودن شاخص‌های کیفیت زندگی و از همه مهم‌تر خطر راهبردی زلزله، الزاماتی است که باعث شده تا همگان به عنوان یک تهدید جدی به مخاطره‌آمیز بودن این تمرکز اذعان کنند.

بی‌شک «طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» که بررسی و جمع‌بندی مطالعات صورت گرفته درباره تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران و الزامات و تمهیدات اجرایی و راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی تهران بزرگ را در صدر اهداف خود قرار داده و خوشبختانه از سوی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است، در صورت پیگیری جدی می‌تواند در افق‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت، مشکلات و تنگناهای موجود را به حداقل رسانده و به شکل مطلوب مرتفع سازد.

انتظار می‌رود این همایش در راستای اعتلای کیفیت زندگی شهری بتواند براساس برنامه و طرح‌های سنجیده و با رویکرد نوینی از تجارب ارزشمند محققان و اندیشمندان و دست‌اندرکاران امر، در تشخیص و تحلیل مسایل تهران در سطوح ملی و فراملی، راهبردها و راهکارهای مفیدی ارایه کند.

اینجانب با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، امیدوارم در سایه توجهات الهی و هم‌اندیشی و همیاری شما عزیزان و در پرتو اراده ملی بر مشکلات شهری و زیست‌محیطی فایق آمده و شاهد توسعه پایدار کشور در عرصه‌های گوناگون باشیم.

همچنین از حضور همه استادان، متخصصان، دانشجویان و متولیان اجرایی امور شهر که تمرکززدایی و ساماندهی کلان شهرها و به ویژه تهران بزرگ را وجهه همت خود قرار داده‌اند، قدردانی می‌کنم.

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

نظر شما