شناسهٔ خبر: 84264 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فرستاده ایران به اجلاس سازمان تجارت جهانی تشریح کرد:

کارشکنی‌ آمریکا برای سنگ‌اندازی عضویت ایران درسازمان تجارت‌جهانی

اسماعیل جلیلی43 فرستاده ایران به اجلاس سازمان تجارت جهانی، سنگ اندازی‌های آمریکا از سال ۱۹۹۶ برای عضویت و همچنین تشکیل کارگروه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی تا امروز را تشریح کرد.

به گزارش نماینده، اسماعیل جلیلی در گفتگو بامهر در خصوص شرکت در اجلاس سازمان تجارت جهانی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی، گفت: در حال حاضر اقتصاد دنیا به سازمان جهانی تجارت پیوسته است و جمهوری اسلامی ایران و چند کشور کوچک از نظر اقتصادی و سیاسی هنوز به بزرگترین سازمان تصمیم گیر در خصوص فرآیندهای تجاری نپیوسته اند. نماینده مردم مسجد سلیمان، سازمان تجارت جهانی را یکی از پایه های جهانی شدن به ویژه در حوزه اقتصاد خواند و گفت: کشورهایی که عضو این سازمان نیستند تلاش می نمایند تا به عضویت آن درآمده و با استفاده از امتیازات عضویت در این نهاد بین المللی به توسعه اقتصادی و سیاسی دست یابند.

وی با اشاره به درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۶، گفت: پس از ۱۰ سال انتظار جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر سازمان توسعه تجارت جهانی پذیرفته شد، اما با مخالفت آمریکا گروه کاری ایران برای پیوستن به این سازمان هنوز تشکیل نشده است.

نماینده ایران در سازمان تجارت جهانی ادامه داد: جمهوری اسلامی در آبان ۸۸ متن گزارش رژیم تجاری خود را به دبیرخانه سازمان تجارت جهانی تقدیم کرد. بعد از آن گزارش رژیم تجارت ایران در میان اعضای سازمان تجارت جهانی توزیع گردید و اعضای سازمان سئوالات خود را از ایران بیان کردند که در بخش اول سئوالات شامل ۷۰۰ سئوال بود که پاسخ ایران در اسفند۸۸ ارسال شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در خصوص رئیس گروه کاری الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، با آنکه توافق بر سر گروه کاری صورت گرفته است اما آمریکا از قرار گرفتن تعیین رئیس گروه کاری الحاق در دستور جلسه شورای عمومی سازمان تجارت جهانی جلوگیری می نماید.

نمانده مسجد سلیمان گفت: امسال این اجلاس برای بررسی آخرین وضعیت کشورهای عضو و متقاضیان برگزار شد و نمایندگان ایران نیز پیشنهاداتی با هماهنگی وزارت خارجه برای تسریع عضویت ایران ارائه کردند.

جلی

نظر شما