شناسهٔ خبر: 84246 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس کمیسیون انرژی:

گاز ایران نیاز کل قاره اروپاست

علی مروی43 رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران غنی‌ترین ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد و گاز ایران نیاز کل قاره اروپاست، گفت: اگر اروپا دست از برخورد متخاصم علیه ایران برندارد قطعاً از ظرفیت تحریم گازی اروپا استفاده می‌کنیم.

به گزارش نماینده، علی مروی نماینده مردم نیشابور و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تحریم گازی اروپا، اظهار داشت: مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب در رابطه با تحریم گازی اروپا مطرح کردند موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: اگر قرار باشد اروپا و غرب روش تخاصم و نه تعامل و مذاکره را در قبال ایران داشته باشد، قطعاً ما هم می‌توانیم آنان را تحریم کنیم و تحریم‌های ما علیه اروپا قطعاً بسیار سخت‌تر و آزا‌ردهنده‌تر خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: یکی از موارد مهم تحریم ایران علیه اروپا «تحریم گازی» است که رهبر معظم انقلاب نیز هفته گذشته روی این موضوع تأکید فرمودند، جمهوری اسلامی ایران بیشترین ذخایر شناخته شده گاز دنیا را در اختیار دارد و اروپا نیز به شدت به گاز ایران نیازمند است.

وی تأکید کرد: اگر شرایط تحریم نبود حتماً تاکنون مقدمات صادرات گاز ایران به اروپا فراهم شده بود، الآن هم که روسیه اقداماتی انجام داده و صادرات گازش به اروپا را قطع کرده است فلذا اروپایی‌ها به شدت نیازمند گاز ایران هستند و تنها کشوری که می‌تواند آنان را از نظر منابع گازی تأمین کند، جمهوری اسلامی ایران است.

مروی متذکر شد: اگر قرار باشد اروپا اینچنین با ایران برخورد کند، حتماً و قطعاً ما به آنان گاز نخواهیم داد و این مشکل بزرگی برای آنان در آینده خواهد بود، گاز در آینده حرف اول انرژی در دنیا را خواهد زد و ما هم غنی‌ترین ذخایر گازی دنیا را در اختیار داریم، اگر آنان اینگونه از روی تخاصم با ما برخورد کنند، ما هم می‌توانیم با تحریم گازی، از ظرفیت و توان خدادادی که در اختیار‌مان است، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امروز با کمک متخصصان و مهندسان ایرانی هم گاز تولید می‌شود و هم فرآوری می‌شود، تأکید کرد: گاز ایران امروز نیاز کل قاره اروپاست؛ لذا آنان باید در این زمینه به شدت حواسشان را جمع کنند و از این نوع برخورد متخاصم علیه ایران دست بردارند وگرنه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت تحریم گازی اروپا استفاده خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفت: مجلس موضوع اقتصاد مقاومتی را که مورد تأکید مقام معظم رهبری است با قوت و جدیت دنبال می‌کند، نمایندگان در خانه ملت مطئله بودجه بدون نفت را پیگیری می‌کنند تا انشاءالله بتوانیم از «خام‌فروشی نفت» جلوگیری کنیم و به تولید فرآورده‌های نفتی و صادرات آنها روی آوریم.

علی مروی در پایان با اشاره به وظایف مجلس و دولت در ارتباط با بیانات رهبری در زمینه تحریم گازی اروپا، خاطرنشان کرد: اگر نیاز به تدوین قانون جدید در رابطه با «تحریم گازی اروپا» باشد، مجلس حتماً آن را تنظیم خواهد کرد و اگر نیاز به تأکید و همراهی با دولت نیز باشد، این کار را انجام خواهیم داد.

نظر شما