شناسهٔ خبر: 84109 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

با تقویت صنعت گردشگری می توان قدرت و شان جهانی ایران را زنده کرد

جوادهروی43 رییس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: با تقویت صنعت گردشگری می توان قدرت، منزلت و شان جهانی ایران را زنده کرد.

به گزارش نماینده، جواد هروی شامگاه پنجشنبه در حاشیه دومین روز از برگزاری هشتمین همایش راهنمایان گردشگری کشور در مشهد طی نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: باید باور کنیم که صنعت گردشگری این موهبت را برای کشور در بر دارد و دولتمردان با این باور می توانند بیش از گذشته در این عرصه اقدامات موثر انجام دهند.

وی تاکید کرد: باید صنعت گردشگری را از حالت لوکس، تجملی و شیکی خارج کنیم زیرا این صنعت ثروت ملی برای کشور محسوب می شود و باید در جهت تقویت آن اقدام کرد.

او اظهارکرد: اقتصاد گردشگری بخوبی می تواند جای اقتصاد نفتی را بگیرد و باید در این راستا برنامه ریزی موثر و عملیاتی نماییم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: راهنمایان گردشگری در حقیقت سرمایه های کشور را در دست دارند زیرا هویت تاریخی و حیات طبیعی را بخوبی می دانند و به گردشگران منتقل می کنند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور کمبود قانون نداریم، گفت: متاسفانه اغلب قوانین در بخش های جامعه تسری پیدا نمی کند و برای مثال در حمایت از اقشاری مانندخبرنگاران و راهنمایان گردشگری دچار مشکلات هستیم.

وی بیان کرد: در زمانی که منادیان لابی های غربی و صهیونیستی با واژه هایی مانند تروریسم ایران را خطاب می کنند و تبلیغات سوء بر علیه ایران می کنند، نباید ساکت بنشینیم و باید اقشاری مانند راهنمایان گردشگری که پیام آور و معرف ایران هستند، عاشقانه به کار خود ادامه دهند.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیزدر این نشست گفت: بودجه بخش گردشگری ۴۸۰ میلیارد تومان از مجموع ۲۲۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده کل کشور است که این رقم بسیار محدود است.

احمد بخشایش افزود: از عناصر مقدم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، صنعت گردشگری است اما دولت در کشور ما همانند بچه پولدارها رفتار می کند و از پول نفت بر می دارد و خرج می کند.

وی اظهارکرد: باید برای تحول در کشور و کاهش وابستگی به نفت از صنعت گردشگری استفاده لازم را ببریم.

بخشایش گفت: کشور ترکیه در همسایگی ما سالانه ۷۰ میلیارد دلاردرآمد از صنعت گردشگری دارد و کشور عربستان با دو و نیم میلیون زائر طی یک ماه و نیم ۶۰ میلیون دلار درآمد دارد در حالی که ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری در کشور ما بسیار فراوان تر و متنوع تر است.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور میزبان پنج میلیون گردشگر خارجی هستیم، بیان کرد: اگر میانگین هر گردشگر ۱۸۰۰ دلار در کشور ما هزینه کند سالانه ۱۰ میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری در کشور داریم که بسیار کم است و باید حداقل سالانه ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را جذب کشور کنیم.

هشتمین همایش ملی راهنمایان گردشگری از تاریخ بیست و هشتم بهمن ماه لغایت دوم اسفند سال جاری در مشهد برگزار می شود.

نظر شما